Miasta nasze a w nich...Refelksje o wpływie reklamy zewnętrznej na miejską ikonosferę
Abstract
W najnowszych studiach nad przestrzenią polskich miast coraz częściej podnosi się problem narastającego chaosu w miejskiej ikonosferze. Reklama zewnętrzna stała się nie
tylko „niezbędnym dla codziennego funkcjonowania miasta środkiem porozumienia” (Wallis), ale
coraz częściej utrudnia funkcjonowanie mieszkańców, wywołując chaos informacyjny, a także
prowadząc do wizualnego skażenia przestrzeni publicznej. Autor podjął badania nad wpływem
reklamy zewnętrznej na stan wizualnego skażenia przestrzeni trzech śląskich miast: Rybnika,
Katowic i Bielska-Białej, oraz przeprowadził wywiady nt. stosunku mieszkańców Rybnika do
reklamy zewnętrznej w ich mieście. Wyniki badań wskazują, że reklama zewnętrzna w istotny
sposób przyczynia się do wizualnego skażenia miasta. Zaprezentowane zostały też formy
wizualnego skażenia w centrum miasta i poza nim oraz opinie mieszkańców Rybnika o funkcjonowaniu reklamy zewnętrznej w mieście.
Collections