Determinanty zachowań transportowych mieszkańców Łodzi
Streszczenie
W rozprawie doktorskiej zebrano wyniki badań dotyczących czynników determinujących zachowania transportowe mieszkańców Łodzi. Analizę przeprowadzono z wykorzystaniem metod modelowania mikroekonometrycznego, w tym modeli: binarnych logitowych, wielomianowych logitowych kategorii uporządkowanych, wielomianowych logitowych kategorii nieuporządkowanych, stereotypowych logitowych. W badaniu empirycznym wykorzystano dane pochodzące ze społecznych badań jakości życia, co zaowocowało możliwością przetestowania wpływu dużej liczby zmiennych socjoekonomicznych na zachowania transportowe mieszkańców Łodzi. Wyniki przeprowadzonych badań wskazały na dużą rolę zmiennych o charakterze socjodemograficznym w wyjaśnianiu badanego zjawiska. Bardzo istotnym czynnikiem jest także dostępność samochodu w gospodarstwie domowym. Ujawniono także wpływ długości podróży oraz zróżnicowania przestrzennego na częstotliwość wyboru środka transportu w codziennych podróżach łodzian. Analizowano także wpływ wielu czynników o charakterze psychospołecznym, z których jedynie częstotliwość kontaktów towarzyskich oraz wykorzystanie mediów społecznościowych istotnie determinowały zachowania transportowe badanych. Otrzymane wyniki są zgodne z rezultatami badań prowadzonych w innych krajach, co wskazuje, że zachowania transportowe mieszkańców polskiego miasta nie różną się zasadniczo od zachowań przejawianych przez mieszkańców miast w krajach bardziej rozwiniętych. Przeprowadzona analiza potwierdziła także, że mikroekonometryczne modele dyskretnego wyboru są dobrym narzędziem do analizy determinant zachowań transportowych.