Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBogdańska, Patrycja
dc.date.accessioned2019-10-13T10:03:35Z
dc.date.available2019-10-13T10:03:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1427-9665
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30586
dc.description.abstractWhen discussing the literary output of Ingeborg Bachmann, the role of the female identity, of the fear and of the feeling of inferiority cannot be ignored. It was an inseparable element of her creation. Bachmann became an icon of the feminist movement in the 80s, particularly because of the series of books Todesarten, that she was working on from 1962/1963 up to her death. Only a few novels appeared in her lifetime: Malina (1971), a tom of short stories Simultan (1972) and a prose Ein Ort für Zufälle (1964). One of the novels of this series, Der Fall Franza shows the woman as a victim and the man as a sadist. It is a critical voice to the ruling social order. There is the a question, what was the role of the woman in the patriarchal world?en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Germanica; 14
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectWomenen_GB
dc.subjectBachmanen_GB
dc.subjectIdentityen_GB
dc.titleKobieta, której nie było. Kobieca tożsamość w powieści Ingeborg Bachmann Der Fall Franzapl_PL
dc.title.alternativeThe woman, who didn’t exist. The female identity in the novel of Ingeborg Bachmann Der Fall Franzaen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number119-124
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Katedra Filologii Germańskiej, Zakład Literatury i Kultury XIX i XX wieku, ul. W. Bojarskiego 1, 87-100 Toruń
dc.identifier.eissn2449-6820
dc.referencesAraszkiewicz A. (2001), „Wypowiadam wam moje życie”. Melancholia Zuzanny Ginczanki, Fundacja Ośrodek Informacji Środowisk Kobiecych OŚKA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBachmann I. (1978), Werke 3. Todesarten: Malina und unvollendete Romane, München: Piper.pl_PL
dc.referencesBachmann I. (1995), „Todesarten“-Projekt, Kritische Ausgabe, München.pl_PL
dc.referencesBachmann I. (1997), Przypadek F, Wydawnictwo literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesBator J. (2000), Julia Kristeva – kobieta i symboliczna rewolucja, „Teksty Drugie” nr 6, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBeicken P. (2001), Literaturwissen für Schule und Studium. Ingeborg Bachmann, Reclam, Stuttgart.pl_PL
dc.referencesButler J. (1990), Gender trouble. Feminism and Subversion of Identity, Routledge–London–New York.pl_PL
dc.referencesFrei Gerlach F. (1998), Schrift und Geschlecht: Feministische Entwürfe und Lektüren von Marlen Haushofer, Ingeborg Bachmann und Anne Duden, Erich Schmidt Verlag, Berlin.pl_PL
dc.referencesGrimkowski S. (1992), Das zerstörte Ich. Erzählstruktur und Identität in Ingeborg Bachmanns „Der Fall Franza“ und „Malina“, Verlag Königshausen und Neumann, Würzburg.pl_PL
dc.referencesGutjahr O. (1988), Fragmente unwiderstehlicher Liebe. Zur Dialogstruktur literarischer Subjektgrenzung in Ingeborg Bachmanns „Der Fall Franza“. (Epistemata: Reihe Literaturwissenschaft; Bd 27), Verlag Könighausen und Neumann, Würzburg.pl_PL
dc.referencesMorrien R. (1996), Weibliches Textbegehren bei Ingeborg Bachmann, Marlen Haushofer und Unica Zürn, Verlag Königshausen und Neumann ,Würzburg.pl_PL
dc.referencesRameder I. (2006), Ich habe die Gedichte verloren. Ingeborg Bachmanns lyrische Texte aus dem Nachlass und ihre Beziehung zum „ Todesarten-Projekt“, Wieser Verlag, Klagenfur-Celovec.pl_PL
dc.referencesSchlensog E., (1965), Berliner Zufälle: Ingeborg Bachmanns „ Todesarten“ - Projekt, Berlin.pl_PL
dc.contributor.authorEmailpatdro@o2.pl
dc.identifier.doi10.18778/1427-9665.14.11


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.