Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrabowska, Marlena
dc.contributor.authorOtola, Iwona
dc.contributor.editorDuraj, Jan
dc.contributor.editorSajnóg, Artur
dc.date.accessioned2019-09-17T07:12:32Z
dc.date.available2019-09-17T07:12:32Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationGrabowska M., Otola I., Wartość dodana determinantą konkurencyjności przedsiębiorstwa, [w:] Ekonomiczne i pozaekonomiczne czynniki zarządzania wartością przedsiębiorstwa, Duraj J., Sajnóg A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 81-95, doi: 10.18778/7525-866-0.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-866-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30183
dc.description.abstractThe main aim of this paper is an attempt of theoretical and empirical analysis of the possibility of recognizing the added value as a determinant of enterprise’s competitiveness. The significance of chosen topic follows both from the fact that recognition of the phenomenon of competition and competitiveness as an attribute of a market economy, as well as the role it plays in the competitive strategy adopted by the company to achieve its goals. In addition, by adopting the concept of creating value as a common goal the company and its stakeholders must be concluded that the creation of added value is connected with obtaining by it a good competitive position. In this paper authors have verified the statement assuming that the high added value is combined with simultaneous high market share of the entity. To empirical research the companies listed on the Warsaw Stock Exchange belonging to the most numerous building sector were chosen. The variables linked with enterprise’s competitiveness i.e. the share of entity's revenues from sale to total revenues of the sector and the relation of economic value added (EVA) of the entity to its cost of sales, were distinguished. Also the stochastic dependence occurs between economic value added and the revenues of sales of company were evaluated. Based on the empirical analysis the significant difference between place in the ranking in terms of generated added value and the degree of market share of the company were found.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDuraj J., Sajnóg A. (red.), Ekonomiczne i pozaekonomiczne czynniki zarządzania wartością przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectcompetitionpl_PL
dc.subjectcompetitivenesspl_PL
dc.subjectadded valuepl_PL
dc.subjectkonkurencjapl_PL
dc.subjectkonkurencyjnośćpl_PL
dc.subjectwartość dodanapl_PL
dc.titleWartość dodana determinantą konkurencyjności przedsiębiorstwapl_PL
dc.title.alternativeThe added value as a determinant of enterprise’s competitivenesspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number81-95pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Częstochowskapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-323-8
dc.referencesAdamczyk J., Nitkiewicz T., Programowanie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesBossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa zdolność konkurencyjna kraju i przedsiębiorstw, SGH, Warszawa, 2004.pl_PL
dc.referencesBrzozowska A., Teorio-poznawcze aspekty systemów informatycznych wspomagających zarządzanie w branży spożywczej, „Logistyka” 2012, nr 4,Wydawnictwo ILiM, Poznań 2012.pl_PL
dc.referencesCwynar W., Cwynar A., Jak mierzyć efekt kreacji wartości dla właścicieli przedsiębiorstwa – przekrój dostępnych możliwości, „Controlling i Rachunkowość Zarządcza” 2000, nr 7.pl_PL
dc.referencesDrucker P. F., Myśli przewodnie Druckera, MT Biznes, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesDuraj J., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesDzikowska M., Gorynia M., Teoretyczne aspekty konkurencyjności przedsiębiorstwa – w kierunku koncepcji elektrycznej?, „Gospodarka Narodowa”, kwiecień 2012, nr 248.pl_PL
dc.referencesEkonomiczna wartość dodana – EVA®. Ranking Spółek Giełdowych I półrocze 2012 – www.notoria.pl oraz www.vba.pl.pl_PL
dc.referencesGorynia M., Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa, a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2002.pl_PL
dc.referencesGrabowska M., Zarządzanie rentownością zainwestowanych kapitałów dla maksymalizacji wartości rynkowej przedsiębiorstwa, [w:] J. Duraj (red.) Wartość przedsiębiorstwa – z teorii i praktyki zarządzania, NOVUM, Płock–Łódź 2002.pl_PL
dc.referencesKopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesKościelniak H., Nowakowska-Grunt J., Zastosowanie wskaźnika syntetycznego w monitoringu finansowym przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 577 Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 23.pl_PL
dc.referencesKotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola, Wydawnictwo Gebethner i Ska., Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesPorter M. E., Competitive Advantage, Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York 1985.pl_PL
dc.referencesSierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesSiudak M., Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesSkawińska E., Zalewski R. I., Klastry biznesowe w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności regionów. Świat – Europa – Polska, PWE, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesSobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesSobiecki R., Interesariusze a konkurencyjność przedsiębiorstwa, [w:] Źródła wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw na rynkach UE. Materiały konferencyjne, IFGN SGH, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesStankiewicz M. J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOiK, Toruń 2002.pl_PL
dc.referencesStewart G. B., The Quest for Value. A. Guide for Senior Managers, Harper-Business 1991.pl_PL
dc.referencesStrużycki M., Konkurencja w zarządzaniu przedsiębiorstwem, [w:] M. Strużycki (red.), Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo SGH, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesSzablewski A., Pniewski K., Bartoszewicz B. (red.), Value Based Management. Koncepcje, narzędzia, przykłady, POLTEXT, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesZarzecki D., Metody wyceny przedsiębiorstw, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 1999.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-866-0.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe