Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTeneta-Skwiercz, Dorota
dc.date.accessioned2019-08-05T08:16:21Z
dc.date.available2019-08-05T08:16:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1429-3730
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/29893
dc.description.abstractThe aim of the article was to identify attitudes towards the protection of the natural environment and practices of pro-environmental activities. The study attempted to answer the following questions: What is the level of ecological awareness of respondents? In particular, do they have ecological knowledge and imagination? What is their sense of agency in the area of individually undertaken actions for the benefit of the environment? What are the most important criteria for shopping? What is the position of pro-environmental and pro-social criteria in this collection? What kind of environmental activities are taken by respondents in their daily lives? To answer the above questions, a survey was conducted directly from primary sources among students of three faculties of the University of Economics in Wroclaw. Studies have shown that respondents are characterized by an average level of ecological awareness, while in men the level of this awareness, as well as the sense of efficiency of individual pro-ecological activities, are slightly lower than in women. Both surveyed women and men similarly prioritize the criteria for purchasing products. The pro-environmental criteria are perceived by them as less important. There were no significant differences between men and women in the field of activities undertaken for the benefit of the environment.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu była identyfikacja postaw wobec ochrony środowiska naturalnego oraz praktykowanych działań prośrodowiskowych. W opracowaniu starano się odpowiedzieć na następujące pytania: Jaki jest poziom świadomości ekologicznej respondentów? W szczególności, czy posiadają wiedzę i wyobraźnię ekologiczną? Jakie jest ich poczucie sprawczości w zakresie indywidualnie podejmowanych działań na rzecz środowiska? Jakie są najważniejsze kryteria dokonywania zakupów? Jakie pozycję w tym zbiorze zajmują kryteria prośrodowiskowe i prospołeczne? Jakie działania na rzecz środowiska podejmują respondenci nw swoim codziennym życiu? Aby odpowiedzieć na powyższe pytania, przeprowadzono badanie sondażowe bezpośrednie ze źródeł pierwotnych wśród studentów trzech wydziałów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Badania pokazały, że respondentów cechuje średni poziom świadomości ekologicznej, przy czym u mężczyzn zarówno poziom tej świadomości, jak też poczucie sprawczości indywidualnych działań proekologicznych, są nieznacznie niższe niż u kobiet. I badane kobiety, i mężczyźni podobnie hierarchizują kryteria nabywania produktów. Kryteria prośrodowiskowe postrzegane są przez nich jako mniej istotne. Nie stwierdzono istotnych różnic miedzy kobietami i mężczyznami w zakresie podejmowanych na rzecz środowiska działań.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesGospodarka w Praktyce i Teorii; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectResponsible consumptionen_GB
dc.subjectsustainable developmenten_GB
dc.subjectecological awarenessen_GB
dc.subjectodpowiedzialna konsumpcjapl_PL
dc.subjectzrównoważony rozwójpl_PL
dc.subjectświadomość ekologicznapl_PL
dc.titleOdpowiedzialna konsumpcja w świetle wyników badańpl_PL
dc.title.alternativeResponsible consumption in the light of research resultsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number51-65
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Nauk Ekonomicznych, Katedra Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstwa
dc.identifier.eissn2450-095X
dc.referencesBurgiel A., Postawy konsumentów wobec zachowań z zakresu konsumpcji wspólnej – czy ekonomia współdzielona ma szanse na upowszechnienie?, Studia i Prace WNEiZ Uniwersytetu Szczecińskiego 2016, nr 44/2.pl_PL
dc.referencesBylok F., Konsument, konsumpcja i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie, Śląsk, Katowice 2013.pl_PL
dc.referencesBywalec Cz., Rudnicki L., Konsumpcja, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesCarrigan M., Attalla A., The Myth of The Ethical Consumer – Do Ethics Matter in Purchase Behaviour? „Journal of Consumer Marketing” 2001, nr 18 (7).pl_PL
dc.referencesDobson A., Citizenship and the Environment. Oxford University Press, Oxford 2003.pl_PL
dc.referencesGfK Polonia, Badanie świadomości ekologicznej Polaków. Raport dla Bayer Sp. z o.o. Październik 2005. http://www.eduskrypt.pl (2008).pl_PL
dc.referencesHull Z., Świadomość ekologiczna (II), „Aura” 1984, nr 11.pl_PL
dc.referencesKieżel E. (red.), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesMariański J., Społeczeństwo i moralność. Studia z katolickiej nauki społecznej i socjologii moralności, Biblios, Tarnów 2008.pl_PL
dc.referencesSztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesTerlau W., Hirsch D., Sustainable Consumption and the Attitude-Behaviour-Gap Phenomenon – Causes and Measurements towards a Sustainable Development, http://centmapress.ilb.uni-bonn.de [dostęp: 20.08.2017].pl_PL
dc.referencesThe Norwegian Ministry of the Environment organized a symposium on sustainable production and consumption in 1994, http://www.iisd.ca/consume/oslo000.html [dostęp: 10.09.2017].pl_PL
dc.referencesTkaczyk St., Kołuda J., Nowe trendy konsumenckie a sukces organizacji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”, nr 97, Seria: Administracja i Zarządzanie (24) 2013.pl_PL
dc.referencesUNEP, Planning for change: Guidelines for national programmes on sustainable consumption and production. United Nations Environment Programme 2008.pl_PL
dc.referencesZieliński P., Wyzwanie edukacyjne: zmiana świadomości ekologicznej warunkiem ciągłości gatunku ludzkiego, „Podstawy Edukacji ” 2009, t 2.pl_PL
dc.contributor.authorEmailalley77@poczta.onet.pl
dc.identifier.doi10.18778/1429-3730.51.04
dc.relation.volume51pl_PL
dc.subject.jelO13pl_PL
dc.subject.jelQ56pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.