Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSagata, Maciej
dc.date.accessioned2019-04-17T15:25:09Z
dc.date.available2019-04-17T15:25:09Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27835
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to analyse the role of bovarysme in Zsigmond Móricz’s novel Az Isten háta mögött (Behind God’s Back). Transtextual relationships between the novel and Gustave Flaubert’s Madame Bovary allow reconstructing Móricz’s original understanding of bovarysme and its place it in the broader, socio-literary context of modernising Hungary at the turn of the 20th century.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica; 3
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectZsigmond Móriczen_GB
dc.subjectAz Isten háta mögötten_GB
dc.subjectbovarysmeen_GB
dc.subjecttranstextual relationshipsen_GB
dc.titlePochwała bowaryzmu w powieści „Az isten háta mögött” („Za plecami Pana Boga”) Zsigmonda Móriczapl_PL
dc.title.alternativeThe Praise of Bovarysme in Zsigmond Móricz’s novel „Az Isten háta mögött” („Behind God’s Back”)en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number255-264
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Neofilologii, Katedra Hungarystyki, 00-927 Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAdy Endre, Egy ismeretlen Korvin-kódex margójára, „Figyelő” 1905, s. 329–331.
dc.referencesAdy Endre, Legenda o świętej Małgorzacie, przekł. Gustaw Jokiel, „Tekstualia” 2009, nr 3 (18), s. 165.
dc.referencesAdy Endre, Na Gare de l’Est, przekł. Bohdan Zadura, w: Węgierskie lato. Przekłady z poetów węgierskich, Biuro Literackie, Wrocław 2010, s. 8–9.
dc.referencesArendt Hannah, Wola, przekł. Robert Piłat, Czytelnik, Warszawa 2002.
dc.referencesBeke Judit, Komikum és/vagy elátkozottság, „Tiszatáj” 2004, nr 7, s. 31–36.
dc.referencesBonnefoy Yves, Z wiatru i dymu, w: Yves Bonnefoy, Poezje, t. 2, A&D, Kraków 1994, s. 467.
dc.referencesChwin Stefan, Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni, Wydawnictwo Tytuł, Gdańsk 2011.
dc.referencesCygielska Elżbieta, Csáth, w: Géza Csáth, Opium, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2016, s. 370–382.
dc.referencesFüst Milán, A Nyugat születése, „Irodalomtörténet” 1959, nr 3–4, s. 453–466.
dc.referencesGaultier Jules de, Le bovarysme, Mercure de France, Paris 1902.
dc.referencesKiosew Aleksandyr, Uwagi o samokolonizujących się kulturach, przekł. Elżbieta Solak, „Dekada Literacka” 2000, nr 9/10 (167/168).
dc.referencesKlaniczay Tibor, Historia literatury węgierskiej, przekł. Janusz Barczyński, Jerzy Falicki, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków 1966.
dc.referencesKrasnopolska Zuzanna, Pani Bovary w tropikach: bowaryzm jako zjawisko (post)kolonialne, „Pamiętnik Literacki” 2012, z. 4, s. 19–26.
dc.referencesLukacs John, Budapeszt 1900, przekł. Tomasz Bieroń, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2016.
dc.referencesMazan Bogdan, Literackie transpozycje doświadczenia bowarystowskiego w miłości, w: Sztuka a erotyka, Arx Regia, Warszawa 1995, s. 35–47.
dc.referencesMóricz Zsigmond, Az Isten háta mögött, w: Zsigmond Moricz, Az Isten háta mögött. A fáklya. Két regény, Szépirodalmi Kvk., Budapest 1984.
dc.referencesSőtér István, A magyar irodalom története, Akadémiai Kiadó, Budapest 1964–1966.
dc.referencesSzawerdo Elżbieta, Nyugat na Węgrzech a Wiadomości Literackie w Polsce, Uniwersytet Warszawski. Katedra Hungarystyki. Warszawa 2006.
dc.contributor.authorEmailmaciejsagata@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.49.14
dc.relation.volume49pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.