Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStrąkowski, Cezary
dc.date.accessioned2019-03-22T15:17:18Z
dc.date.available2019-03-22T15:17:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27233
dc.description.abstractBased on biographical interviews conducted with research and teaching staff of the Faculty of Economics and Sociology of the University of Lodz and also based on literature the author puts forward the thesis that the mass of education at the university leads to a reduction in the education quality. There are many reasons for the evolution of universities and places of study in societies and some of them have been analyzed. Idea universitas has been presented as the ideal type. The opposition presents the concept of “entrepreneurial university” which seems to dominate in Poland today. Taking into account the social changes of the last decades the aforementioned thesis is not so obvious to prove and therefore there is a critical issue with this assumption.en_GB
dc.description.abstractNa podstawie wywiadów biograficznych przeprowadzonych z pracownikami naukowo-dydaktycznymi Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego, a także w oparciu o literaturę, autor stawia w artykule tezę, że masowość kształcenia na poziomie uniwersyteckim prowadzi do obniżenia poziomu tego wykształcenia. Przyczyn ewolucji uniwersytetów oraz miejsca nauki w społeczeństwach jest wiele. Część z nich poddano analizie w niniejszym artykule. Idea universitas została potraktowana jako typ idealny. W opozycji do niej przedstawiana jest koncepcja „uniwersytetu przedsiębiorczego”, która zdaje się dominować obecnie w Polsce. Biorąc pod uwagę zmiany społeczne w ostatnich kilkudziesięciu latach, wspomniana wyżej teza nie jest tak oczywista do udowodnienia i dlatego pojawia się wątek polemiczny wobec tego założenia.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;67
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectuniversitasen_GB
dc.subjecteducationen_GB
dc.subjectmass of educationen_GB
dc.subjectlow level of higher educationen_GB
dc.subjectuniversitaspl_PL
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectmasowość kształceniapl_PL
dc.subjectniski poziom szkolnictwa wyższegopl_PL
dc.titleZanikająca idea universitas?pl_PL
dc.title.alternativeThe disappearing idea of universitas?en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number63-79
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Ekonometrii Przestrzennej
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBiały K. (2011), Przemiany współczesnego uniwersytetu. Od idei von Humboldta do modelu uczelni przedsiębiorczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
dc.referencesBoczkowski A. (2014), Uniwersytet a kształcenie masowe. Od idei uniwersytetu do ideologii kształcenia na poziomie wyższym, „Przegląd Socjologiczny”, nr 3, s. 9–37.
dc.referencesCzyżewski M. (2018), Wystąpienie na seminarium z okazji stulecia wydania książki Williama I. Thomasa i Floriana Znanieckiego Chłop Polski w Europie i Ameryce, https://www.youtube.com/watch?v=3GZIlkBW8A0 [dostęp 21.09.2018].
dc.referencesFuredi F. (2008), Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?, PIW, Warszawa.
dc.referencesGeremek B. (2001), Idea uniwersytetu, „Alma Mater. Miesięcznik Uniwersytetu Jagiellońskiego”, nr 26, s. 53–55.
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (2017), Polska w liczbach, www.stat.gov.pl [dostęp 21.09.2018].
dc.referencesJaspers K. (1978), Praca badawcza, kształcenie, nauczanie, „Znak”, t. 6, nr 288, s. 742.
dc.referencesKobylarek A. (2002), Uniwersytet – zarys ewolucji idei podstawowej, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, t. 19, nr 1, s. 90–100.
dc.referencesKożuchowski J. (2003), Uniwersytet jako miejsce kultury, „Studia Elbląskie”, nr V, s. 293–313.
dc.referencesMaruszewski T. (2005), Pamięć autobiograficzna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
dc.referencesNewman J. H. (1990), Idea uniwersytetu, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
dc.referencesOrtega y Gasset J. (2002), Misja uniwersytetu (fragmenty), „Pressje”, nr 1, s. 182–187.
dc.referencesPiskała K., Zysiak A. (2013), Świątynia nauki, fundament demokracji czy fabryka specjalistów? Józef Chałasiński i powojenne spory o ideę uniwersytetu, „Praktyka Teoretyczna”, t. 9, nr 3, s. 217–297.
dc.referencesRocznik Statystyczny (1975), GUS, Warszawa.
dc.referencesRybak-Korneluk A. (2017), Charakterystyki jakościowe i czasowe wspomnień autobiograficznych u osób z zaburzeniami depresyjnymi oraz zespołem uzależnienia od alkoholu, niepublikowana praca doktorska, Gdańsk.
dc.referencesSauerland K. (2006), Idea uniwersytetu – aktualność tradycji Humboldta?, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, t. 28, nr 2, s. 89–96.
dc.referencesStańczyk P. (2016), Wykształcenie ludności II Rzeczypospolitej w świetle badań GUS, „Społeczeństwo i Ekonomia”, t. 5, nr 1, s. 7–26.
dc.referencesSzczepański J. (1976), Szkice o szkolnictwie wyższym, Wiedza Powszechna, Warszawa.
dc.referencesSzreder M. (2018), Wykształcenie a problemy rynku pracy, „Wiadomości Statystyczne”, t. 686, nr 7, s. 25–36.
dc.referencesThomas W., Znaniecki F. (1976), Chłop polski w Europie i Ameryce, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.
dc.referencesZysiak A. (2016), Punkty za pochodzenie. Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście, Nomos, Kraków.
dc.contributor.authorEmailcezary.b.strakowski@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.67.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.