Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAdamczyk, Paulina
dc.date.accessioned2019-03-22T15:17:18Z
dc.date.available2019-03-22T15:17:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27232
dc.description.abstractThe aim of this article is to demonstrate to show intergenerational differences in the culture of studying and in the perception of the university and teaching from the last 50. years. Memories of lecturers regarding sociological studies at the Institute of Sociology of the University of Lodz and their opinions on current students of sociology and student culture (from the didactic perspective) were compared with the subjective observations of the author of the article representing that generation who completed their studies in 2017. The aim of distinguishing these three perspectives is to high light the transformation of the university which, as an idea, has undergone many modifications since its crystallisation in the Middle Ages. The outline of the university’s history, as well as various approaches to its functions and model adopted in the article is an introduction to illustrating the dynamic process of constant change taking place, both in the aspect of creating and transferring science, as well as broadly understood academic relations. The article seeks to distinguish and demonstrate generational differences in the Mannheim’s perspective between sociology students undertaking studies in the sixties and beginning studies after the first decade of the 21st century.en_GB
dc.description.abstractW artykule podjęto próbę wskazania różnic międzypokoleniowych w kulturze studiowania oraz w samym postrzeganiu uniwersytetu i nauczania z ostatnich pięćdziesięciu lat. W tym celu zestawiono wspomnienia wykładowców dotyczące studiów socjologicznych w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego oraz ich opinie na temat obecnych studentów socjologii i kultury studenckiej (już z perspektywy dydaktyka) z subiektywnymi spostrzeżeniami autorki artykułu reprezentującej pokolenie, które ukończyło swoje studia w 2017 roku. Celem wyróżnienia tych trzech perspektyw jest ukazanie przemian uniwersytetu, który jako pewnego rodzaju idea, przeszedł wiele modyfikacji od momentu swojego wykrystalizowania się w średniowieczu. Zaprezentowany w artykule zarys historii uniwersytetu oraz różnych podejść do jego funkcji i przyjętego modelu jest wprowadzeniem do zilustrowania dynamicznego procesu nieustannych zmian zachodzących w jego murach, zarówno w aspekcie tworzenia i przekazywania nauki, jak i szeroko rozumianych relacji akademickich. Artykuł jest próbą wyodrębnienia oraz ukazania różnic pokoleniowych w ujęciu Mannheimowskim między studentami socjologii podejmującymi studia w latach sześćdziesiątych a tymi rozpoczynającymi studiowanie po pierwszej dekadzie XXI wieku.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;67
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectuniversityen_GB
dc.subjectteachingen_GB
dc.subjectstudiesen_GB
dc.subjectuniversity transitionsen_GB
dc.subjectgenerationen_GB
dc.subjectintergenerational differencesen_GB
dc.subjectuniwersytetpl_PL
dc.subjectstyl nauczaniapl_PL
dc.subjectstudiapl_PL
dc.subjectprzemiany uniwersytetupl_PL
dc.subjectpokoleniepl_PL
dc.subjectróżnice międzypokoleniowepl_PL
dc.title50 lat minęło jak jeden dzień... Różnice międzypokoleniowe w kulturze studiowania na przykładzie socjologii na Uniwersytecie Łódzkimpl_PL
dc.title.alternative50 years have passed like one day... Intergenerational differences in the culture of studying by the example of sociology at the University of Lodzen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number35-61
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii i Moralności
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBaran M., Kłos M. (2014), Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami, „Marketing i Rynek”, nr 5, s. 923–929.
dc.referencesBiałecki I. (2005), Wstęp, [w:] D. Antonowicz, Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
dc.referencesBiały K. (2011), Przemiany współczesnego uniwersytetu. Od idei von Humboldta do modelu uczelni przedsiębiorczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
dc.referencesBłąd Ł. (2006), Kultura studencka – przeszłość a teraźniejszość: Od pokolenia kataryniarzy do pokolenia gadu-gadu, [w:] J. Chłopecki (red.), Uniwersytet, społeczeństwo, gospodarka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszóws, s. 173–201.
dc.referencesBokszański Z. (red.) (2000), Encyklopedia socjologii, t. 3: O–R, Oficyna Naukowa, Warszawa.
dc.referencesCzerepaniak-Walczak M. (2013), Wprowadzenie, [w:] M. Czerepaniak-Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej, Impuls, Kraków, s. 10–26.
dc.referencesCzerepaniak-Walczak M. (2014), Homo academicus w świecie homo oeconomicus. O obszarach i przejawach zmagań z akademickim zniewoleniem, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 1, s. 11–24.
dc.referencesGiddens A. (2004), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (2017), Polska w liczbach, Warszawa, https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5501/14/10/1/polska_w_liczbach_2017.pdf [dostęp 7.08.2018].
dc.referencesGoćkowski J. (1999), Uniwersytet i tradycja w nauce, Wydawnictwo i Drukarnia Secesja, Kraków.
dc.referencesJaksender A. Z. (2013), Idea współczesnego uniwersytetu jako idea działania bezwarunkowego, „Praktyka Teoretyczna”, nr 1, s. 51–56.
dc.referencesKachniewska M., Para A. (2014), Pokolenie Y na turystycznym rynku pracy: fakty, mity, wyzwania, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu”, nr 45, s. 153–166.
dc.referencesKałach M., Rekrutacja na Uniwersytet Łódzki. W 2017 najwięcej kandydatów na psychologię i prawo, „Dziennik Łódzki” 2017, http://www.dzienniklodzki.pl/edukacja/a/rekrutacja-na-uniwersytet-lodzki-w-2017najwiecej-kandydatow-na-psychologie-i-prawo,12258940/ [dostęp 5.06.2018].
dc.referencesKaźmierska K., Waniek K., Zysiak A. (2016), Opowiedzieć Uniwersytet. Łódź akademicka w biografiach wpisanych w losy Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
dc.referencesKomunikat z badań CBOS (2017), Czy warto się kształcić?, nr 62, Warszawa, https://cbos.pl/SPI­SKOM.POL/2017/K_062_17.PDF [dostęp 4.07.2018].
dc.referencesKrimsky S. (2006), Nauka skorumpowana? O niejasnych związkach nauki i biznesu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
dc.referencesMannheim K. (2015), Problem pokoleń, [w:] H. Orłowski (red.), Pokolenia albo porządkowanie historii, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań, s. 81–129.
dc.referencesPachociński R. (2004), Kierunki reform szkolnictwa wyższego na świecie, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
dc.referencesPomianek T. (2006), Uczelnia a rynek pracy – w poszukiwaniu utraconej synergii, [w:] J. Chłopecki (red.), Uniwersytet, społeczeństwo, gospodarka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów, s. 75–109.
dc.referencesPuś W. (2015), Zarys historii Uniwersytetu Łódzkiego 1945–2015, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
dc.referencesRusek H. (2005), Współczesne młode pokolenie jako wyzwanie dla socjalizacji i wychowania, [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (red.), Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 255–267.
dc.referencesSzczepański M.S. (2006), Nauka i edukacja: Między pasją a biznesem, [w:] J. Chłopecki (red.), Uniwersytet, społeczeństwo, gospodarka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów, s. 129–145.
dc.referencesSzwabowski O. (2014), Uniwersytet. Fabryka. Maszyna. Uniwersytet w perspektywie radykalnej, Instytut Wydawniczy „Książka i Prasa”, Warszawa.
dc.referencesSzymański M. (2010), Ścieżki kariery studentów socjologii UAM, Wydawnictwo Promotor, Kraków.
dc.referencesWątroba W. (2017), Transgresje międzypokoleniowe późnego kapitalizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
dc.referencesZysiak A. (2016), Punkty za pochodzenie. Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
dc.contributor.authorEmailpaulina.maria.adamczyk@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.67.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.