Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzkudlarek-Śmiechowicz, Ewa
dc.date.accessioned2019-03-07T07:54:06Z
dc.date.available2019-03-07T07:54:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27015
dc.description.abstractThe starting point for this article are postulates presented more than 20 years ago by Anna Burzyńska (1998) in a publication devoted to didactic instruction. The development of linguistics and changes in glottodidactics that have taken place since that time justify the resumption of such research. In the first part of the article, theoretical and descriptive, the genre of instruction is described from the point of view of pragmalinguistics (as a speech act) and its communicative features (in an official and didactic situation). The second part presents the results of the analysis of instructions found in selected textbooks and exercise books for learning Polish as a foreign language at the elementary and intermediate level. Both parts form the foundation for formulating the final conclusions. The main conclusion formulated in the article is that didactic instructions in textbooks and exercise books are potential speech acts, implemented each time in a particular didactic situation, and their schematism is not a disadvantage, but a desirable feature; this applies to the formal features of instructions and names of activities that help in teaching basic language skills, while the objects of these activities (texts, content of exercise and tasks, etc.) are (should be) novel.en_GB
dc.description.abstractZa punkt wyjścia przyjmuje się w artykule postulaty badawcze zaprezentowane ponad 20 lat temu przez Annę Burzyńską (1998) w publikacji poświęconej poleceniom dydaktycznym. Rozwój językoznawstwa oraz zmiany w glottodydaktyce, jakie dokonały się w tym czasie, są ważnymi przesłankami, które uzasadniają podjęcie tej tematyki na nowo. W części pierwszej niniejszego artykułu, teoretyczno-deskrypcyjnej, polecenie zostało poddane eksplikacji pragmatycznej (jako akt mowy) i charakterystyce komunikacyjnej (w sytuacji urzędowej i w sytuacji dydaktycznej). W części drugiej przedstawiono wyniki analizy wybranych podręczników i zeszytów ćwiczeń do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym pod kątem zawartych w nich poleceń. Obie części służą jako podstawa do sformułowania wniosków końcowych. Zasadnicza konkluzja, jaką formułuje się w artykule, brzmi: tzw. polecenia dydaktyczne w podręcznikach i zeszytach ćwiczeń są aktami mowy potencjalnymi, aktualizowanymi każdorazowo w konkretnej sytuacji dydaktycznej, a szablonowość i schematyzm nie są ich wadami, lecz cechami pożądanymi; dotyczą bowiem strony formalnej poleceń oraz nazw powtarzalnych czynności, które pomagają kształcić podstawowe umiejętności, oryginalne natomiast są (powinny być) obiekty owych czynności (zawartość ćwiczeń i zadań, teksty itp.).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;25
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectinstructionen_GB
dc.subjectofficial instructionen_GB
dc.subjectdidactic instructionen_GB
dc.subjectteaching Polish as foreign languageen_GB
dc.subjectpragmalinguisticsen_GB
dc.subjectpoleceniepl_PL
dc.subjectpolecenie służbowepl_PL
dc.subjectpolecenie dydaktycznepl_PL
dc.subjectglottodydaktyka polonistycznapl_PL
dc.subjectpragmalingwistykapl_PL
dc.titleJęzykowo-komunikacyjne cechy poleceń w wybranych materiałach dydaktycznych do nauki języka polskiego jako obcegopl_PL
dc.title.alternativeLinguistic and communicative features of instructions in selected didactic materials for learning Polish as a foreign languageen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number123-135
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Współczesnego Języka Polskiego, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź, ORCID: 0000-0002-3385-6898.
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesL: P. Lewiński: Oto polska mowa, Wrocław 2001.pl_PL
dc.referencesM/M: A. Madeja, B. Morcinek, Polski mniej obcy, Poziom średnio ogólny (B2), cz. 1, Katowice 2007.pl_PL
dc.referencesS/K/G: I. Stempek, P. Kuc, M. Grudzień, Polski 1. Krok po kroku. Junior. Zeszyt ćwiczeń. Poziom 1 (A1), Kraków 2016.pl_PL
dc.referencesJ/P: A. Janowska, M. Pastuchowa, Dzień dobry!, Poziom podstawowy A1, Tarnów 2009.pl_PL
dc.referencesBurzyńska A. B., 1998, Polecenia dydaktyczne w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego na poziomie średnim, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 10, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 5–12.pl_PL
dc.referencesGrzegorczykowa R., 1991, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, „Język a kultura”, t. 2., J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa (red.), Wrocław, s. 11–28.pl_PL
dc.referencesKodeks pracy, online: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19740240141/U/D19740141Lj.pdf [15.06.2018].pl_PL
dc.referencesMalinowska E., 2001, Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole.pl_PL
dc.referencesMarcjanik M., 2017, Słownik językowego savoir-vivre’u, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMartyniuk W., 1991, Mów do mnie jeszcze, Kraków.pl_PL
dc.referencesPolecenie służbowe w administracji, online: http://samorzad.infor.pl/sektor/organizacja/pracownicy/670873,Polecenie-sluzbowe-w-administracji.html [15.06.2018].pl_PL
dc.referencesPolecenie służbowe w orzecznictwie SN, 2010, online: www.prawo.egospodarka.pl/52050,Polecenie-sluzbowe-w-orzecznictwie-SN,1,34,3.html [15.06.2018].pl_PL
dc.referencesSeretny A., Lipińska E., 2005, ABC nauczania metodyki języka polskiego jako obcego, Kraków.pl_PL
dc.referencesSJP Dor.: Słownik języka polskiego, red. W. Doroszewski, https://sjp.pwn.pl/doroszewski/lista [22.10.2018].pl_PL
dc.referencesSJP PWN, Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/ [22.10.2018].pl_PL
dc.referencesUstawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, w: Dz.U. z 1982 r., nr 31, poz. 214.pl_PL
dc.referencesUstawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, w: Dz.U. z 2001 r., nr 142, poz. 1593.pl_PL
dc.referencesWierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailewa_smiech@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.25.11


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.