Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMikołajczyk-Lerman, Grażyna
dc.contributor.editorGrotowska-Leder, Jolanta
dc.contributor.editorRokicka, Ewa
dc.date.accessioned2019-02-27T08:44:32Z
dc.date.available2019-02-27T08:44:32Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMikołajczyk-Lerman G., Dziecko niepełnosprawne – czy pełnoprawny obywatel?, [w:] Nowy ład? Dynamika struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach. Księga pamiątkowa poświęcona Profesor Wielisławie Warzywodzie-Kruszyńskiej z okazji 45-lecia pracy naukowej i dydaktycznej, Red. Grotowska-Leder J., Rokicka E., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 269-285, doi: 10.18778/7525-967-4.17pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-967-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26928
dc.description.abstractThe protection of the rights of persons with disabilities is an important challenge in today’s society and the Polish state. Human rights as a citizen starts with the realization of its rights as a child. Lack of implementation of these rights and the needs of the youngest and most vulnerable citizens of the same causes that often there is little hope of these young people a decent life in the future. Given the enormity of the problems with the situation of children living in difficult conditions in this paper take into account issues related to the basic problems of the affected child. Such situations include the situation clearly disabled child and his family. The article shall subject a disabled child protection especially in the light of Convention on the Rights of the Child, focusing on the concept of dignity and empowerment in the face of children’s rights. Disability in childhood threatens exclusion from education and peer group now, and with the labor market later in life, so also in the future,especially if a child grows up in poverty. To counter this threat, it is necessary to intervene in support of children and youth and their families. Lack of family capital and investment opportunities in child makes only external support (primarily through adequate social support and adequate educational system) can stop this unfavorable trajectory of their lives in the future, a child with a disability in the future will not be reliant adults with disabilities.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofGrotowska-Leder J., Rokicka E. (red.), Nowy ład? Dynamika struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectdziecko niepełnosprawnepl_PL
dc.subjectbiedapl_PL
dc.subjectprawa dzieckapl_PL
dc.subjectprawo człowiekapl_PL
dc.subjectkonwencja o prawach dzieckapl_PL
dc.subjectmatkapl_PL
dc.subjectdyskryminacjapl_PL
dc.titleDziecko niepełnosprawne – czy pełnoprawny obywatel?pl_PL
dc.title.alternativeChild with a disability – is a full citizen?pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013pl_PL
dc.page.number269-285pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-608-6
dc.referencesBiałek I., Nowak-Adamczyk D. (2012), Edukacja włączająca - budowla o mocnych fundamentach, [w:] Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami. Analiza i zalecenia, „Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich”, nr 7.pl_PL
dc.referencesDudzińska A. (2012), Uczniowie z niepełnosprawnościami w Polsce wg danych Systemu Informacjib Oświatowej 2010, [w:] Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami.pl_PL
dc.referencesAnaliza i zalecenia, „Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich”, nr 7.pl_PL
dc.referencesGronowska B., Jasudowicz T., Mik C. (1994), O prawach dziecka, Toruń: Wydawnictwo Comer.pl_PL
dc.referencesGrotowska-Leder J., Dytrych J. (2010), Niepełnosprawność w dzieciństwie jako szczególne zagrożenie biedą i wykluczeniem społecznym w przyszłości /Raport/, Łódź: Wydawnictwo Biblioteka, Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, Fundacja Instytutu Inicjatyw Społecznych.pl_PL
dc.referencesKonwencja o prawach dziecka (1989) ONZ, Dz. U. z 23 grudnia 1991 r., nr 120, poz. 526.pl_PL
dc.referencesKornaś D. (2010), Doświadczenia rodziców dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w procesie wczesnej interwencji, [w:] A. Klinik (red.), Osobliwości zabiegów terapeutycznych w otwartym środowisku społecznym, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesKubicki P. (2012), Równy dostęp do edukacji osób z niepełnosprawnościami, [w:] Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji przez Polskę konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, „Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich”, nr 10.pl_PL
dc.referencesMikołajczyk-Lerman G. (2012), Sytuacja dzieci niepełnosprawnych w świetle praw dziecka, [w:] W. Warzywoda-Kruszyńska (red.), Bieda dzieci, zaniedbanie, wykluczenie społeczne, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesMikołajczyk-Lerman G. (2011), Uczeń niepełnosprawny – warunki życia i nauki w opinii rodziców dzieci niepełnosprawnych, [w:] W. Warzywoda-Kruszyńska, G. Mikołajczyk-Lerman (red.), Uczeń i student niepełnosprawny – warunki życia i nauki, Łódź: Wyd. Biblioteka.pl_PL
dc.referencesMikołajczyk-Lerman G. (2010), Zaniedbane dzieciństwo – zagrożona dorosłość (sytuacja dziecka jako obywatela), „Praca Socjalna”, lipiec–sierpień, numer specjalny., Pełny zapis przebiegu posiedzenia Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży z dnia 11 stycznia 2012 r. (nr 9), „Biuletyn Sejmowy”, nr 123/VII.pl_PL
dc.referencesRzecznik Praw Obywatelskich (2013), Wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie równego dostępu do edukacji osób z niepełnosprawnościami, RPO/604478/08/I/106.3 RZ, http://www.sprawy-generalne.brpo.gov.pl/szczegoly.php?pismo=1692054.pl_PL
dc.referencesRzecznik Praw Obywatelskich (2012a), Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, „Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich”, nr 10.pl_PL
dc.referencesRzecznik Praw Obywatelskich (2012b), Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami. Analiza i zalecenia, „Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich”, nr 7.pl_PL
dc.referencesSowa J. (2006), Prawne podstawy procesu rehabilitacji edukacyjnej, [w:] I. Marczykowska, E. Markowska-Gos, A. Solak, W. Walc (red.), Prawa dziecka. Wybrane aspekty, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.pl_PL
dc.referencesSzymańczak J. (1999), Konwencja o prawach dziecka ONZ Uwagi o realizacji konwencji przez Rzeczpospolitą Polską, Informacja 684, http://biurose.sejm.gov.pl/teksty/i-684.htm#prz4.pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska W. (2012), Biedne dziecko muru głową nie przebije. Wywiad, http://www.dzieciwlodzi.pl/editor/reading_room_sections/wywiady-z/reading_rooms/biedne-dziecko-muru-glowa-nie-przebije-12.pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska W. (2011), Niepełnosprawność w dzieciństwie – zagrożenie biedą i wykluczeniem społecznym, [w:] W. Warzywoda-Kruszyńska, G. Mikołajczyk-Lerman (red.), Uczeń i student niepełnosprawny – warunki życia i nauki, Łódź: Wyd. Biblioteka.pl_PL
dc.referencesWoodhead M. (2008), Prawa dziecka, czyli nowa zasada powszechna, „Dzieci w Europie”, nr 13, http://www.frd.org.pl/dzieciweuropie/dwe13.pdf.pl_PL
dc.referencesZima M., Sałagan P. (2008), Niepełnosprawne dzieci, [w:] Polska droga do Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych ONZ, Kraków: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego.pl_PL
dc.referencesWapiennik E., Piotrowicz R. (2002), Niepełnosprawny – pełnoprawny obywatel Europy, Warszawa: Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-967-4.17


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe