Show simple item record

dc.contributor.authorZimnica-Kuzioła, Emilia
dc.date.accessioned2019-01-22T08:50:07Z
dc.date.available2019-01-22T08:50:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26522
dc.description.abstractThe aim of the article is to analyze the statements of actors of Polish public dramatic theaters, which is to lead to the reconstruction of the axiological system that directs their actions. The theoretical framework is determined by the typology of values proposed by the Max Scheler’s phenomenology representative (hedonistic, vital, spiritual, cognitive, aesthetic and moral-religious values) (Scheler 2004; Tatarkiewicz 1990: 219). Leon Dyczewski developed the Scheler typology, adding material and sociocentric values (Dyczewski 2009: 193). Such thematic arrangement allowed me to indicate the values that are important both in the personal and professional life of Polish theater artists. I used both existing sources (published journalistic interviews with actors and directors) as well as induced (free interviews conducted by me with Polish actors).en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza wypowiedzi aktorów polskich publicznych teatrów dramatycznych mająca prowadzić do rekonstrukcji systemu aksjologicznego ukierunkowującego ich działania. Ramy teoretyczne wyznacza typologia wartości zaproponowana przez przedstawiciela fenomenologii Maxa Schelera (wartości hedonistyczne, witalne, duchowe – poznawcze, estetyczne i moralne – oraz religijne) (Scheler 2004; Tatarkiewicz 1990: 219). Leon Dyczewski rozwinął typologię Schelera, dodając jeszcze wartości materialne i wartości socjocentryczne (Dyczewski 2009: 193). Takie tematyczne uporządkowanie pozwoliło mi na wskazanie wartości istotnych zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym polskich artystów teatralnych. Wykorzystałam zarówno źródła zastane (opublikowane wywiady dziennikarskie z aktorami i reżyserami), jak i wywołane (przeprowadzone przeze mnie wywiady swobodne z polskimi aktorami).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;66
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectactors of Polish public theatersen_GB
dc.subjectvalues as the direction of aspirations and actions inducted by me with Polish actorsen_GB
dc.subjectaktorzy polskich publicznych teatrówpl_PL
dc.subjectwartości jako ukierunkowanie dążeń i działańpl_PL
dc.titleWartości relewantne w społecznym świecie aktorów polskich publicznych teatrów dramatycznych – w świetle wybranych ujęć typologicznychpl_PL
dc.title.alternativeRelevant Values in the World of Actors of Polish Public Dramatic Theaters in the Light of Selected Classificationsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number55-74
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Socjologii Sztuki i Edukacji, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwersytetu Łódzkiego
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesA7: Piotr Fronczewski. Rozmowa z Kamilą Drecką, Czy jeszcze mam marzenia?, „Zwierciadło” 2015, styczeń, s. 54–61.pl_PL
dc.referencesA10: Magdalena Stużyńska. Rozmowa z Martą Bednarską, Mniej znaczy więcej, „Twój Styl” 2014, listopad, s. 38–44.pl_PL
dc.referencesA12a: Edyta Olszówka. Rozmowa z Marzeną Rogalską, Zawsze prosto w oczy, „Uroda Życia” 2015, sierpień, s. 16–22.pl_PL
dc.referencesA16: Leszek Lichota. Rozmowa z Beatą Pawłowicz, Kiedy bohater idzie na wojnę, „Zwierciadło” 2014, lipiec, s. 86–90.pl_PL
dc.referencesA17: Katarzyna Zielińska. Rozmowa z Magdaleną Mołek, Kryśka i jej grafik, „Sens” 2014, październik, s. 6–12.pl_PL
dc.referencesA18: Urszula Grabowska. Rozmowa z Aliną Gutek, Rośnie we mnie spokój, „Sens” 2011, marzec, s. 52–58.pl_PL
dc.referencesA19: Krzysztof Globisz. Wysłuchała Małgorzata Wach, Anioł też człowiek, „Sens” 2011, marzec, s. 115.pl_PL
dc.referencesA25: Anna Dereszowska. Rozmowa z Magdaleną Mołek, Trochę mi się w życiu pozmieniało, „Sens” 2014, lipiec, s. 6–11.pl_PL
dc.referencesA26: Maciej Stuhr. Rozmowa z Hanną Halek, Delikatnie rzecz ujmując, „Sens” 2014, lipiec, s. 96–98.pl_PL
dc.referencesA31: Jan Peszek. Rozmowa z Hanną Halek, Całe życie po swojemu, „Zwierciadło” 2014, maj, s. 96–101.pl_PL
dc.referencesA33: Katarzyna Maciąg. Rozmowa z Hanną Halek, Teraz mogę być każdym, „Sens” 2014, marzec, s. 42–45.pl_PL
dc.referencesA34: Kinga Preis. Rozmowa z Hanną Halek, Chcę czegoś więcej, „Zwierciadło” 2014, marzec, s. 42–49.pl_PL
dc.referencesA38b: Artur Barciś. Rozmowa z Justyną Kasprzak, Już nie mam kompleksów, http://kobieta.interia. pl/gwiazdy/wywiady/news-artur-barcis-juz-nie-mam-kompleksow [dostęp 10.08.2015].pl_PL
dc.referencesA39b: Stanisława Celińska. Rozmowa z Jakubem Janiszewskim, Lubię zaczynać od nowa, „Uroda Życia” 2015, wrzesień, s. 46–50.pl_PL
dc.referencesA41: Anna Korcz. Rozmowa z Agatą Młynarską, Spokojnie siedzę na brzegu, „Skarb” 2015, listopad, s. 24–27.pl_PL
dc.referencesA47: Ilona Ostrowska. Rozmowa z Beatą Pawłowicz, Jestem twardzielką, „Zwierciadło” 2011, listopad, s. 44–48.pl_PL
dc.referencesA52: Karolina Gruszka. Rozmowa z Izą Komendołowicz, Karolina postanawia wrócić, „Pani” 2016, luty, s. 24–33.pl_PL
dc.referencesA55: Maja Ostaszewska. Rozmowa z Anną Serdiukow, Wolność kocham i rozumiem, „Zwierciadło” 2016, luty, s. 32–38.pl_PL
dc.referencesR3: Agnieszka Glińska. Rozmowa z Maciejem Zienkiewiczem, Urządzanie siebie, „Sens” 2014, marzec, s. 54–57.pl_PL
dc.referencesR5: Bodo Koks. Rozmowa z Magdaleną Żakowską, Moja walka, „Uroda życia” 2015, wrzesień, s. 52–55.pl_PL
dc.referencesDyczewski L. (2009), Wartości w kulturze, [w:] M. Filipiak (red.), Wprowadzenie do socjologii kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 185–205.pl_PL
dc.referencesFromm E. (2012), Mieć czy być, tłum. J. Karłowski, Wydawnictwo Rebis, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGlobisz K. (2015), Globisz odbiera telefon, http://wyborcza.pl/duzyformat/1,143522,17358380,G lobisz_odbiera_telefon.html [dostęp 23.07.2015].pl_PL
dc.referencesGolka M. (2012), Socjologia artysty nowożytnego, plik PDF, Poznań 2012.pl_PL
dc.referencesIngarden R. (1972), Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesJałowiecki S. (1978), Struktura systemu wartości. Studium zróżnicowań międzygeneracyjnych, PWN, Warszawa–Wrocław.pl_PL
dc.referencesJanda K. (2015), Nie trzeba mnie zmieniać, [w:] Ł. Maciejewski, Aktorki. Portrety, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków, s. 139–177.pl_PL
dc.referencesKacperczyk A. (2016), Społeczne światy. Teoria – empiria – metody badań. Na przykładzie społecznego świata wspinaczki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKasprzyk E., Kędziak M. (2013), MIŁ.OŚĆ, Wydawnictwo G+J Gruner+Jahr Polska Sp. z o.o. & Co. Spółka Komandytowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKasser T. (2002), The High Price of Materialism, MIT Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesKomunikat CBOS (sierpień 2005), Wartości i normy w życiu Polaków, BS/133/2005, oprac. R. Bo­guszewski.pl_PL
dc.referencesKomunikat CBOS (2010), Co jest ważne, co można, a czego nie wolno – normy i wartości w życiu Polaków, BS/99/2010, oprac. R. Boguszewski.pl_PL
dc.referencesKuszewska M., Warto, „Pani” 2015, wrzesień, s. 64.pl_PL
dc.referencesŁabonarska H. (2015), Chcę być świętą. Halina Łabonarska w rozmowie z Barbarą Gruszką-Zych, „Gość Niedzielny”, nr 39 (z 27.09).pl_PL
dc.referencesŁoś M. (1985), Role społeczne w nowej roli, [w:] E. Mokrzycki, M. Ofierska, J. Szacki (red.), O społeczeństwie i teorii społecznej. Księga pamiątkowa S. Ossowskiego, PWN, Warszawa, s. 123–145.pl_PL
dc.referencesMróz B. (2008), Osobowość wybitnych aktorów polskich. Studium różnic międzygeneracyjnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOssowska M. (1985), Normy moralne. Próba systematyzacji, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOssowski S. (1967), Konflikt niewspółmiernych skal wartości, [w:] tenże, Z zagadnień psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 71–101.pl_PL
dc.referencesPareto V. (1994), Uczucia i działania. Fragmenty socjologiczne, tłum. M. Dobrowolska, M. Roz­pędowska, A. Zinserling, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRuman E. (2011), Główna rola w teatrze życia, Fronda, Warszawa.pl_PL
dc.referencesScheler M. (2004), Wolność, miłość, świętość, tłum. G. Sowiński, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W. (1986), Pojęcie wartości, [w:] tenże, O filozofii i sztuce, PWN, Warszawa, s. 69–78.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W. (1990), Historia filozofii, t. III, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWejbert-Wąsiewicz E. (2009a), Kim jest artysta?, „Dwumiesięcznik społeczno-polityczny. Realia i co dalej…”, nr 3 (12), s. 122–132.pl_PL
dc.referencesWejbert-Wąsiewicz E. (2009b), Rola artysty w społeczeństwie, „Dwumiesięcznik społeczno-polityczny. Realia i co dalej…”, nr 4 (13), s. 109–120.pl_PL
dc.referencesZapasiewicz Z. (1989), Czas wyboru, [w:] A. Roman, M. Sabata (red.), Komedianci – rzecz o bojkocie, AWP MOST, Warszawa, s. 236–243.pl_PL
dc.referencesZiółkowski M. (2002), Wartości, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 4, Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 289–297.pl_PL
dc.contributor.authorEmailemilia.zimnica@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.66.04


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.