Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKulpińska, Katarzyna
dc.date.accessioned2019-01-22T08:50:06Z
dc.date.available2019-01-22T08:50:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26521
dc.description.abstractThe article deals with Polish female artists of the interwar period artistically active within diverse realms of fine as well as applied arts. It indicates towards the issues related to the sociology of the female creators discussed and the distinguishing features of the three stages of their lives. First, their youth (the inspiration and the motives behind the decision to undertake artistic studies and the course of those studies) is addressed. It is followed by the mature period (functioning of the female creators in the society and their families, their positions in the artistic groups of the day, and the status of these female artists as well as their participation in the institutionalized artistic life, the conditions of becoming successful, and other work opportunities); and finally the life models they chose in the old age are presented.en_GB
dc.description.abstractArtykuł dotyczy polskich artystek tworzących w różnych dyscyplinach sztuk pięknych i sztuki użytkowej w dwudziestoleciu międzywojennym. Sygnalizuje zagadnienia z obszaru socjologii charakterystyczne dla trzech etapów życia: młodości (motywacja i decyzja o podjęciu studiów artystycznych, ich przebieg), dojrzałości (funkcjonowanie twórczyni w społeczeństwie i w rodzinie, miejsce w grupach artystycznych i status artystki; udział w zinstytucjonalizowanym życiu artystycznym, warunki odniesienia sukcesu, inne sposoby zarobkowania) i model życia w okresie starości.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;66
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectinterwar perioden_GB
dc.subjectartistic studiesen_GB
dc.subjectstatus and identity of female artistsen_GB
dc.subjectparticipation in the institutionalized artistic lifeen_GB
dc.subjectfamily entaglementen_GB
dc.subjectdwudziestolecie międzywojennepl_PL
dc.subjectkształcenie artystycznepl_PL
dc.subjectstatus i tożsamość artystkipl_PL
dc.subjectudział w zinstytucjonalizowanym życiu artystycznympl_PL
dc.subjectuwikłania rodzinnepl_PL
dc.titleStudentki szkół artystycznych i artystki w Polsce okresu międzywojnia – wybrane aspekty profesjipl_PL
dc.title.alternativeFemale students of art schools and female creators in the Poland of the interwar period – the selected aspects of the fine artist professionen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number33-53
dc.contributor.authorAffiliationWydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAlberti K. (1926), Wywiad specjalny „Świata Kobiecego” z Zofią Stryjeńską, „Świat Kobiecy”, nr 2, s. 54–55.pl_PL
dc.referencesBartoszewicz W. (1966), Buda na Powiślu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDutka L. (red.) (1990), Hanna Rudzka-Cybis, Plastyka-Art, Kraków.pl_PL
dc.referencesDutkiewicz J. E. (oprac.) (1969), Materiały do dziejów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie 1895–1939, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków.pl_PL
dc.referencesGolka M. (1995), Socjologia artysty, Wydawnictwo ars nova, Poznań.pl_PL
dc.referencesKałwa D. (2000), Model kobiety aktywnej na tle sporów światopoglądowych. Ruch feministyczny w dwudziestoleciu międzywojennym, [w:] A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Równe prawa i nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 135–154.pl_PL
dc.referencesKonstantynow D. (red.) (2008), Sława i zapomnienie. Studia z historii sztuki XVIII–XX wieku, Instytut Sztuki PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKulpińska K. (2017), Matryce, odbitki – ślady kobiet. Polskie graficzki i ich twórczość w dwudzie­stoleciu międzywojennym, Wydawnictwo UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesLorentowicz I. (1975), Oczarowania, Wydawnictwo PAX, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMeducka M. (1996), Artystki o sobie. Pamiętniki polskich artystek sprzed 1939 roku, [w:] A. Żar­nowska, A. Szwarc (red.), Kobieta i kultura życia codziennego. Wiek XIX i XX, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 211–221.pl_PL
dc.referencesMorawińska A. (2000), Malarki polskie między wojnami, [w:] A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Równe prawa i nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 255–270.pl_PL
dc.referencesMulczyński J. (2009), Poznańska Zdobnicza: Historia Państwowej Szkoły Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Poznaniu w latach 1919–1939, ASP w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesOd Grupy Czwartej do Keramosu. Z Martą Koch-Podoską rozmawiała M. Latawiec, „Artifex” 2002, nr 4.pl_PL
dc.referencesOrynżyna J. (1933), Kobieta w sztuce ludowej i przemyśle artystycznym, [w:] Almanach spraw ko­biecych. Informacje, postulaty, zagadnienia, Związek Pracy Obywatelskiej Kobiet, Warszawa, s. 183–191.pl_PL
dc.referencesPiwocki K. (1965), Historia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie 1904–1964, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa–Kraków.pl_PL
dc.referencesPoprzęcka M. (1991), Inne? Kobiety i historia sztuki, [w:] Artystki polskie, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPoprzęcka M. (1996), Boznańska i inne, [w:] A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Kobieta i kultura. Kobiety wśród twórców kultury intelektualnej i artystycznej w dobie rozbiorów i w niepodległym państwie polskim. Zbiór studiów, Wydawnictwo DiG, Warszawa. Zakres stron?pl_PL
dc.referencesReutt-Witkowska Z., Problem kobiecej pracy zawodowej. Konieczność nowoczesnego układu sił roboczych w domu (cz. 1) (1931), „Bluszcz”, nr 4, z 24.01, s. 2.pl_PL
dc.references[Romit], W pracowniach znanych artystek: Zofia Stryjeńska (1936), „As”, nr 45, s. 2.pl_PL
dc.referencesRychter-Janowska B. (2016), Mój dziennik 1912–1950, oprac. J. Różalska, IS PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSamotyha N. (1933), Rzut oka na twórczość kobiet polskich w dziedzinie plastyki, [w:] Almanach spraw kobiecych. Informacje, postulaty, zagadnienia, Związek Pracy Obywatelskiej Kobiet, Warszawa, s. 178–183.pl_PL
dc.referencesSopoćko K. (1989), Jadwiga w tle, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSosnowska J. (2003), Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880–1939, Instytut Sztuki PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSosnowska J. (2011), Artystki w dwudziestoleciu, [w:] A. Jakubowska (red.), Artystki polskie, Dom Wydawniczy PWN, Warszawa–Bielsko-Biała, s. 66–81.pl_PL
dc.referencesStryjeńska Z. (1995), Chleb prawie że powszedni. Pamiętnik, t. I, II, oprac. M. Grońska, Gebethner i Ska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStyrna N. (2005), Żydowscy studenci krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, [w:] M. Poprzęcka (red.), Polskie szkolnictwo artystyczne. Dzieje – teoria – praktyka, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa, s. 133–144.pl_PL
dc.referencesŚwitalska J. (1927), Kobieta nowoczesna we wszystkich okresach jej życia, Tow. Wydawnicze Bluszcz, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWallis M. (1975), Późna twórczość wielkich artystów, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWasylewski S. (1927), O siedmiu duszach kobiety: impertynencje współczesne, Nakładem Wy­dawnictwa Polskiego, Lwów–Poznań.pl_PL
dc.referencesWordliczek Z. (1988), Młodzież wyznania mojżeszowego na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1918–1939, „Krzysztofory”, nr 15, s. 40–56.pl_PL
dc.referencesZientara M. (2007–2011), Artystki polskie i ich sztuka w latach 1900–1939. I. Nurt narodowej sztuki dekoracyjnej (2007), „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa”, nr 25, s. 149–169; II. Przedstawicielki awangardy (2008), nr 26, s. 201–222; III. Przedstawicielki koloryzmu (2010), nr 27, s. 257–290; IV. Przedstawicielki realizmu (2011), nr 29, s. 327–362.pl_PL
dc.contributor.authorEmailcatalina@umk.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.66.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.