Show simple item record

dc.contributor.authorBartoszewicz, Agnieszka
dc.date.accessioned2018-12-03T11:53:02Z
dc.date.available2018-12-03T11:53:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1643-0700
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26222
dc.description.abstractThe municipal records in Szadek contain 42 testaments from the period 1446–1502, which is a considerable number compared with e.g. the neighbouring cities. There also is information about four bequests that do not have the character of testaments, but are in­dicative of the main traits of the citizens’ religiousness. The analysed material comprises dispositions given by 61 burghers (some of the legacies were done jointly by married co­uples). The parish church was the main beneficiary of the bequests for religious purposes (which were quite frequent). The form of the analysed testaments shows that they were made orally, while the written version was secondary, and was sometimes made after the donor’s death. The great variety of the bequests and the number of entries informing about them in city records cannot be regarded as typical of a small town. It is an interesting evidence of the high cultural level of Szadek – a town small but actively participating in modernization processes taking place in the 15th century in the Kingdom of Poland.en_GB
dc.description.abstractW szadkowskich zapiskach radzieckich i wójtowsko-ławniczych znaj­dują się 42 akty ostatniej woli (z lat 1446–1502), co jest znaczącą liczbą, m.in. w po­równaniu z sąsiednimi miastami. W artykule wykorzystane zostały również informacje o czterech pojedynczych legatach pobożnych, nie mających charakteru testamentów, ale pokazujących istotne rysy pobożności mieszczańskiej. W sumie analizowany materiał badawczy obejmuje dyspozycje wydane przez 61 mieszczan (część zapisów była sporzą­dzona wspólnie przez małżeństwa). Wyniki kwerendy przeprowadzonej w aktach miej­skich potwierdzają wcześniejsze ustalenia dotyczące relatywnie wysokiego poziomu kultury pisma mieszkańców późnośredniowiecznego Szadku, a także pozwalają lepiej poznać procedury spisywania testamentów i rolę władz miejskich jako organu nadzo­rującego tego rodzaju działania. Beneficjentem zapisów pobożnych dokonanych przez mieszczan z Szadku był przede wszystkim miejscowy kościół parafialny. Forma analizowanych testamentów wskazuje, że sporządzenie testamentu było dla mieszkańców miasta przede wszystkim wydarzeniem odbywającym się w sferze kultury żywego słowa. Sporządzenie zapisu było czynnością wtórną, czasami dokonywaną już po śmierci darczyńcy, przy czym skupiano się na istocie dyspozycji, którym był dosyć często zapis na cele religijne. Różnorodność legatów i liczba zapisów informujących o nich w aktach miejskich nie może być uznana za typową dla małego miasta. Stanowi to interesujące świadectwo poziomu kultury miejskiej Szadku, ośrodka małego, ale ak­tywnie uczestniczącego w procesach modernizacji zachodzących w piętnastowiecznym Królestwie Polskim.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesBiuletyn Szadkowski;18
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectSzadeken_GB
dc.subjectthe 15th c.en_GB
dc.subjectreligiousness of town dwellersen_GB
dc.subjectthe parish of Szadeken_GB
dc.subjectSzadekpl_PL
dc.subjectXV w.pl_PL
dc.subjectreligijność mieszczanpl_PL
dc.subjectparafia szadkowskapl_PL
dc.titleReligijność mieszkańców późnośredniowiecznego Szadku w świetle aktów ich ostatniej wolipl_PL
dc.title.alternativeReligiousness of Szadek inhabitants in the late Middle Ages in the light of their testamentsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[5]-19
dc.contributor.authorAffiliationProf. dr hab., Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, 00-927 Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
dc.identifier.eissn2449-8351
dc.referencesAdamska A., Stąd do wieczności. Testament w perspektywie piśmienności pragmatycznej na przełomie średniowiecza i epoki nowożytnej, „Kwartalnik Historii Kultury Mate­rialnej” 2013, t. 61, nr 21, s. 185–200.pl_PL
dc.referencesBartoszewicz A., Późnośredniowieczny Szadek i jego mieszkańcy w świetle zapisek z naj­starszej księgi miejskiej, „Biuletyn Szadkowski” 2006, t. 6, s. 111–126.pl_PL
dc.referencesBartoszewicz A., Wstęp, [w:] Testamenty z ksiąg sądowych małych miast polskich do 1525 roku, Testamenty z ksiąg sądowych małych miast polskich do 1525 roku, oprac. A. Bartoszewicz, K. Mrozowski, M. Radomski, K. Warda, red. A. Bartoszewicz, Wyd. Naukowe Semper, Warszawa 2017 (Katalogi testamentów mieszkańców miast z te­renów Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego do 1795 roku, t. 5), s. 7–27.pl_PL
dc.referencesChorążyczewski W., Rosa A., Egodokumenty – egodokumentalność – analiza egodo­kumentu – spuścizna egodokumentalna, [w:] Egodokumenty. Tradycje historiogra­ficzne i perspektywy badawcze, red. W. Chorążyczewski, A. Pacevičius, S. Roszak, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, s. 7–21.pl_PL
dc.referencesGrzelczak-Miłoś I., Mieszczaństwo poznańskie w świetle libri testamentorum, mpis, pra­ca doktorska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2011.pl_PL
dc.referencesŁosowska A., Paweł i inni pisarze przeworscy w drugiej połowie XV wieku, „Miscella­nea Historico-Archivistica” 2015, t. XXII, s. 89–105.pl_PL
dc.referencesMarszał T., Szadek. Monografia miasta, Wyd. Zarząd Miasta i Gminy Szadek, Szadek 1995.pl_PL
dc.referencesMarszał T., Szadkowski słownik biograficzny. Średniowiecze i renesans, Wyd. Uniwersy­tetu Łódzkiego, Łódź 2012.pl_PL
dc.referencesMożejko B., Rozrachunek z życiem doczesnym. Gdańskie testamenty mieszczańskie z XV i początku XVI wieku, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.pl_PL
dc.referencesOliński P., Fundacje mieszczańskie w miastach pruskich w okresie średniowiecza i na progu czasów nowożytnych (Chełmno, Toruń, Elbląg, Gdańsk, Królewiec, Branie­wo), Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2008.pl_PL
dc.referencesPiwowarczyk E., Legaty testamentowe ad pias causas w XV-wiecznym Krakowie. Z badań nad pobożnością miejską, Wyd. Drukarnia Akcydensowa Dorosz Andrzej, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesPiwowarczyk E., Pobożność krakowskich mieszczan w świetle ich testamentowych lega­tów z lat 1501–1530, „Saeculum Christianum: pismo historyczno-społeczne” 2011, nr 18/2, s. 77–100.pl_PL
dc.referencesSłoń M., Fundacje szpitalne władz komunalnych jako centra kultu miejskiego, [w:] Ecc­lesia et civitas. Kościół i życie religijne w mieście średniowiecznym, red. H. Mani­kowska, H. Zaremska, Wyd. Instytut Historii PAN, Warszawa 2002, s. 361–373.pl_PL
dc.referencesSochacka A., Jawor G. (oprac.), Księga sądowa miasta Kamionki w ziemi lubelskiej 1481–1559, Archiwum Państwowe w Lublinie, Instytut Historii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009.pl_PL
dc.referencesSowina U., Najstarsze sieradzkie testamenty mieszczańskie z początku XVI w. Analiza źródłoznawcza, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej” 1991, t. 39, nr 1, s. 3–25.pl_PL
dc.referencesSowina U., Pacuski K., Testamenty mieszczan krakowskich jako źródła do badań nad stronami rodzinnymi imigrantów w krakowskiej elicie władzy (przykład Jana z Re­guł na Mazowszu), [w:] Elita władzy miasta Krakowa i jej związki z miastami Eu­ropy w średniowieczu i epoce nowożytnej (do połowy XVII wieku). Zbiór studiów, red. Z. Noga, Wyd. Antykwa, Kraków 2011, s. 433–446.pl_PL
dc.referencesSzende K., Testamenty i ustne oświadczenia woli. Oralność i piśmienność w procesie sporządzania testamentów na Węgrzech w późnym średniowieczu, „Kwartalnik Hi­storii Kultury Materialnej” 2013, 61, nr 2, s. 223–238.pl_PL
dc.referencesSzkutnik P., Parafia szadkowska na początku XVI wieku w świetle Liber Beneficiorum Jana Łaskiego, „Biuletyn Szadkowski” 2013, t. 13, s. 65–80.pl_PL
dc.referencesSzkutnik P., Źródła do dziejów Szadku znajdujące się w archiwach kościelnych, „Biule­tyn Szadkowski” 2015, t. 5, s. 111–127.pl_PL
dc.referencesTestamenty z ksiąg sądowych małych miast polskich do 1525 roku, oprac. A. Bartosze­wicz, K. Mrozowski, M. Radomski, K. Warda, red. A. Bartoszewicz, Warszawa 2017 (Katalogi testamentów mieszkańców miast z terenów Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego do 1795 roku, t. 5).pl_PL
dc.referencesWarda K., Testamenty mieszczan radziejowskich w późnym średniowieczu w świetle ksiąg ławniczych i radzieckich, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej” 2013, t. 61, nr 2, s. 269–275.pl_PL
dc.referencesWysmułek J. , Testamenty mieszczan krakowskich (XIV–XV wiek), Wyd. Polskie Towa­rzystwo Historyczne, Wyd. Neriton, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesZaremska H., Miasto: struktury społeczne i styl życia, [w:] Kultura Polski średniowiecz­nej. XIV–XV w., red. B. Geremek, Wyd. Semper, Warszawa 1997, s. 189–238.pl_PL
dc.referencesZyglewski Z., Religijność w miastach kujawskich późnego średniowiecza, [w:] Ecclesia et civitas. Kościół i życie religijne w mieście średniowiecznym, red. H. Manikowska, H. Zaremska, Wyd. Instytutu Historii PAN, Warszawa 2002, s. 327–345.pl_PL
dc.referencesZwiązek T., Testament młynarza z Koła Przyczynek do badań nad późnośredniowiecz­nym młynarstwem na ziemiach polskich, „Średniowiecze Polskie i Powszechne” 2012, nr 5 (9), s. 154–169.pl_PL
dc.contributor.authorEmailabartoszewicz@uw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1643-0700.18.01


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.