Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMoskała, Paweł
dc.date.accessioned2018-07-04T11:16:13Z
dc.date.available2018-07-04T11:16:13Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25262
dc.description.abstractThe aim of the article is to present the Nazi reality and its propaganda as seen through the eyes of Bruno – the hero of the novel John Boyne’s The Boy in the Striped Pyjamas. The narrative shown from the perspective of a child reveals, in a unique way, the mechanics of demagogy and manipulation used by the Nazi propaganda. The symbolic fence between Bruno, the son of the concentration camp commandant, and a Jewish boy of the same age named Schmul, becomes the main theme of the novel. The story of the novel reveals the entanglement of the children in the workings of the history. Such a story construction is a starting point for the author of the article for the analysis of the complexity of propaganda measures and their influence on a young person, mainly in the affective, intellectual and social dimensions. The analysis involves not only the linguistic layer of the novel, but also the topography of the place and the characteristic use of Nazi symbols.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;3
dc.subjectNazi propagandaen_GB
dc.subjectconcentration campen_GB
dc.subjectfenceen_GB
dc.subjectracial identityen_GB
dc.subjectJewen_GB
dc.subjectperpetratoren_GB
dc.subjectvictimen_GB
dc.titlePropaganda i rzeczywistość nazistowska widziana oczami dziecka w powieści Johna Boyne’a Chłopiec w pasiastej piżamiepl_PL
dc.title.alternativeThe propaganda and the Nazi reality as seen through the eyes of a child in John Boyne’s The Boy in the Striped Pyjamasen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[107]-114
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Germańskiej, Zakład Literatury Niemieckiej
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBaran S.J., Davis D.K., Teorie komunikowania masowego, przeł. A. Sadza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.en_GB
dc.referencesBoyne J., Chłopiec w pasiastej piżamie, przeł. P. Łopatka, Wydawnictwo Replika, Zakrzewo 2013.en_GB
dc.referencesCieślar P., Operacje i techniki operacyjne, Wydawnictwo AON, Warszawa 2009.en_GB
dc.referencesDobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.en_GB
dc.referencesDoob L., Public Opinion and Propaganda, Cresset Press, London 1949.en_GB
dc.referencesGrzegorzewski K., „Judenfrage”. Retoryczny obraz propagandy antysemickiej w III Rzeszy (na przykładzie publicznych wypowiedzi Adolfa Hitlera i innych polityków NSDAP w latach 1933–1945), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2011, nr 14, s. 141–153.en_GB
dc.referencesKarwat M., Sztuka manipulacji politycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.en_GB
dc.referencesKossecki J., Totalna wojna informacyjna XX wieku a II RP, Wydawnictwo WSP, Kielce 1997.en_GB
dc.referencesLasswell H.D., Propaganda Technique in the World War, Alfred A. Knopf, New York 1927.en_GB
dc.referencesMazur M., Propagandowy obraz świata. Polityczne kampanie prasowe w PRL 1956–1980, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2003.en_GB
dc.referencesOstrowski M., Literatura obozowa w jej funkcji „oral history” a propaganda PRL, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2013.en_GB
dc.referencesPatrick B.A., 10 przykazań propagandy, przekł. J. Sugiero, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015.en_GB
dc.referencesSzulczewski M., Propaganda polityczna. Zarys problematyki teoretycznej, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1972.en_GB
dc.referencesSzymanowski M., Wartości narodowe w komunistycznej propagandzie Czechosłowacji, Polski i Węgier w prasie lat 1949–1953, Księgarnia Akademicka, Kraków 2010.en_GB
dc.referencesWelch D., The Third Reich. Politics and Propaganda, Routledge, London, New York 1995.en_GB
dc.contributor.authorEmailpawel.moskala@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.41.08
dc.relation.volume41pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord