Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica T. 41 (2017) nr 3 według tytułu
Wyświetlanie pozycji 3-18 z 18
-
Gdy słowa stają się bronią: media w Rwandzie w latach 1990–2016
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)A free media is crucial for a functioning democracy, but if not truly free, paves the way for manipulation of views, thus cannot to bring democratic changes. Rwandan media played important role before and during the ... -
Hermanna Brocha analiza faszyzmu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Like many other German-speaking writers, Hermann Broch was forced to emigrate from Nazi Germany at the end of the 1930s. It was partly due to the criticism of the fascist movement that he had presented in the then-titled ... -
Jan Gadomski – redaktor „Gazety Polskiej” w świetle nowych źródeł
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The existing biographical knowledge concerning Jan Gadomski in many cases turned out to be incorrect or inaccurate. Query in the archives allowed for new arrangements to be made. The article presents unknown biographical ... -
Kruszenie muru. O wpływie niezależnych ośrodków informacyjnych i wydawniczych na politykę kulturalną PRL
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The author of the article reminds us about the most important phases of the fight for freedom of speech in Poland between 1945 and 1989, during the time when the country was under Soviet influence. It indicates a broad ... -
Massenmedien als Diskriminierungs – und Propagandamittel am Beispiel von Jehovas Zeugen in der UdSSR
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Jehovah’s Witnesses were banned as a religious community in the USSR. It was only after the collapse of the Soviet Union that the first registrations of the recognized religious communities followed in the territory of the ... -
Na drodze do dyktatury. Polityka i propaganda Republiki Weimarskiej w prasie niemieckiej i polskiej w Niemczech do roku 1933
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The article discusses the Polish-German relations in the press during the Weimar Republic. -
Obraz wartości PR L w komiksie Henryka Jerzego Chmielewskiego Tytus, Romek i A’Tomek (analiza ksiąg z lat 1966–1987)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Author analyses a popular comic book series by H.J. Chmielewski, Tytus, Romek A’Tomek (book from 1966–1987) and tries to reconstruct a propagandist vision of the Polish Peoples Republic’s reality. The main research tool ... -
Priming i framing wybranych polskich publikacji o zamachach terrorystycznych w Brukseli w 2016 roku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The purpose of this paper is to define the role of mass media in shaping the image of a terrorist organization on the example of the terrorist bomb attacks carried out on March 22, 2016 in Belgium. The author analyses with ... -
Propaganda i rzeczywistość nazistowska widziana oczami dziecka w powieści Johna Boyne’a Chłopiec w pasiastej piżamie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The aim of the article is to present the Nazi reality and its propaganda as seen through the eyes of Bruno – the hero of the novel John Boyne’s The Boy in the Striped Pyjamas. The narrative shown from the perspective of a ... -
Telewizja jako narzędzie propagandy politycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The objective of the article is to analyze the persuasive potential of television, which makes it a useful tool of political propaganda. The starting point is a quantitative and qualitative analysis of the materials broadcast ... -
Tytus, Romek i A’Tomek z perspektywy komunikatywizmu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Author analyses six selected comic books from popular series „Tytus, Romek Atomek” by Henryk Jerzy Chmielewski, using unique communicativistic theory discovered by G. Habrajska and A. Awdiejew. She’s searching some verbal ... -
Werbalna i pozawerbalna dyktatura „wrednych ludzi” w procesie komunikacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Presented topic includes following issues: 1) hidden dictatorship of the attitudes of ‘nasty people’ (‘diminishers’) and its influence on social relations; 2) strategies of depreciation that are used by ‘nasty people” ... -
Werbalne sposoby komunikowania „dociekliwości” przez felietonistów (Piotra Zarembę, Magdalenę Środę i Szymona Hołownię). Wyniki badań empirycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The main research problem presented in this paper is the communication of one of many features of personal image – the trait ‘inquisitive’. The paper presents the results of the research which used quantitative methods and ... -
Wieloznaczność poznawcza jako strategia komunikacyjna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The paper presents the results of empirical experimental research on the influence of ambiguity of communication on the message persuasive effect. The results obtained have led, in principle, to the following conclusions ... -
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017) -
Zastosowanie wybranych aplikacji internetowych w dziennikarstwie danych – analiza porównawcza
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Media convergence and multimediality of message brought about a situation where journalists and editors of the content posted on the Internet are more and more frequently required to acquire the skills which have never ...