Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLesiakowski, Krzysztof
dc.date.accessioned2018-06-12T14:00:02Z
dc.date.available2018-06-12T14:00:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1644-857X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25071
dc.description.abstractThe first half of the seventies of the 20th century was the time of great changes in Poland. The new leadership of the Central Committee of the Polish United Workers’ Party, headed by First Secretary Edward Gierek, reformulated the party policy, trying to improve the living conditions of the society and at the same time, to modernize the Polish industry, to enhance residential construction, and to boost international trade. The Polish automotive industry also required radical changes in the vehicles of both, private use and collective transport. Hence, at the beginning of 1971, a politically-motivated decision was made to buy a license for a small-engine car and for a modern bus from the western countries. The trade negotiations with Fiat, Citroën, Renault (passenger car) as well as Berliet, Fiat, Hino (Japan), Klöckner-Humboldt-Deutz (bus) did not last long. Already in October 1971, a contract was signed with the Italian Fiat, under the terms of which the Fiat 126p car production was to be launched in Poland, and in August 1972 with the French Berliet, which undertook the production of a modern bus. In practice, Fiat 126p took the national automotive industry to a totally new level, becoming a highly popular car. The Berliet bus, in contrast, proved not to be an effective solution to the problems of the Polish public transport. It can be concluded that the concept of modernizing the Polish automotive industry by launching the licensed production of Western vehicles, which was formulated at the beginning of the seventies of the 20th century, turned out to be only partially successful.en_GB
dc.description.abstractPolska pierwszej połowy dekady lat siedemdziesiątych XX w. to czas wielkich przemian. Nowe kierownictwo z I sekretarzem Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej Edwardem Gierkiem na czele radykalnie zmieniło dotychczasową politykę, usiłując poprawić materialne warunki życia społeczeństwa i jednocześnie unowocześnić polski przemysł, rozwijać budownictwo mieszkaniowe, ożywiać wymianę handlową z zagranicą. Radykalnych zmian wymagała też polska motoryzacja – tak pojazdy wykorzystywane do użytku prywatnego, jak i do komunikacji zbiorowej. Stąd już na początku 1971 r. podjęto polityczną decyzję o zakupie w krajach zachodnich licencji na małolitrażowy samochód osobowy i nowoczesny autobus. Negocjacje handlowe z firmami Fiat, Citroen, Renault (samochód osobowy) oraz Berliet, Fiat, Hino (Japonia), Kloeckner-Humblod-Deutz (autobus) nie trwały długo. Już w październiku 1971 r. zawarto umowę z włoskim Fiatem, który zobowiązał się do uruchomienia w Polsce produkcji samochodu fiat 126p i w sierpniu 1972 r. z francuskim Berlietem, który zadeklarował rozpoczęcie wytwarzania nowoczesnego autobusu. W praktyce fiat 126p wprowadził krajową motoryzację na nieznany dotąd poziom i stał się bardzo popularnym autem. Natomiast autobus berliet nie był udanym pomysłem na rozwiązanie problemów polskiej komunikacji zbiorowej. Z tego wynika, że stworzona na początku dekady lat siedemdziesiątych XX w. koncepcja modernizacji polskiej motoryzacji, w drodze uruchomienia licencyjnej produkcji zachodnich pojazdów, zaowocowała ograniczonym powodzeniem.pl_PL
dc.description.sponsorshipTask: Publication of English-language version of the volumes of the Przegląd Nauk Historycznych financed through contract no. 501/1/P-DUN/2017 from the funds of the Ministry of Science and Higher Education devoted to the promotion of scholarship.en_GB
dc.description.sponsorshipZadanie :,,Wydanie anglojęzycznych wersji zeszytów czasopisma "Przegląd Nauk Historycznych”” finansowane w ramach umowy nr 501/1/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Nauk Historycznych;3
dc.subjectPolish economy in the 20th centuryen_GB
dc.subjectautomotive industry in Polanden_GB
dc.subjectpassenger cars and busesen_GB
dc.subjectforeign licensesen_GB
dc.subjectgospodarka polska w XX w.pl_PL
dc.subjectmotoryzacja w Polscepl_PL
dc.subjectsamochody osobowe i autobusypl_PL
dc.subjectlicencje zagranicznepl_PL
dc.title„For Poland to grow strong…” The concept of modernizing the Polish automotive industry 1971–1972en_GB
dc.title.alternative„Aby Polska rosła w siłę...” Koncepcja unowocześnienia polskiej motoryzacji 1971–1972pl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017en_GB
dc.page.number[179]-201
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, The Faculty of Philosophy and History, The Institute of History, The Department of History of Poland and the World after 1945
dc.identifier.eissn2450-7660
dc.referencesThe Ministry of Foreign Trade 74/30. (Ministerstwo Handlu Zagranicznego) [MHZ] [The Central Archives of Modern Records in Warsaw (Archiwum Akt Nowych w Warszawie)].pl_PL
dc.referencesThe Ministry of Science of Higher Education and Technology 323, 351. (Ministerstwo Nauki Szkolnictwa Wyższego i Techniki) [MNSzWiT] [The Central Archives of Modern Records in Warsaw (Archiwum Akt Nowych w Warszawie)].pl_PL
dc.referencesThe Polish United Workers’ Party 774, 4014. (Polska Zjednoczona Partia Robotnicza) [PZPR] [The Central Archives of Modern Records in Warsaw (Archiwum Akt Nowych w Warszawie)].pl_PL
dc.referencesThe Department of Coordination 1569/10. (Departament Koordynacji) [The Archives of the Supreme Audit Office (Archiwum Najwyższej Izby Kontroli)].pl_PL
dc.referencesVI Zjazd Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Stenogram. Warszawa 6–11 grudnia 1971 r., Warszawa 1972.pl_PL
dc.referencesVIII Plenum KC PZPR 6–7 lutego 1971 r. Przemówienie I sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka. Uchwały, Warszawa 1971.pl_PL
dc.referencesBień W., Jak doszło do zadłużenia Polski za granicą w latach 1970–1985. Ze wspomnień uczestnika wydarzeń, Warszawa 2017.pl_PL
dc.referencesDługosz S., Dyplomacja Merkurego, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesGierek E., Smak życia. Pamiętniki, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesJaroszewicz P., Przerywam milczenie… 1939–1989, Warszawa 1991.pl_PL
dc.referencesRocznik statystyczny 1975, Warszawa 1975.pl_PL
dc.referencesRolicki J., Edward Gierek. Replika (wywiad rzeka), Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesBernatowicz G., Stosunki polsko-włoskie 1944–1989, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesJarosz D., Pasztor M., Polska–Francja 1970–1980: relacje wyjątkowe?, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesKaliński J., Landau Z., Gospodarka Polski w XX wieku, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesLesiakowski K., Najwyższa Izba Kontroli w systemie organizacyjnym PRL (1976–1980). Podstawy formalne funkcjonowania i rzeczywista działalność, [in:] PRLna pochylni (1975–1980), eds M. Bukała, D. Iwaneczko, Rzeszów 2017.pl_PL
dc.referencesMorawski W., Dzieje gospodarcze Polski, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesPaszkowski M., Polska–Włochy. Gospodarka, stosunki ekonomiczne, Warszawa 1972.pl_PL
dc.referencesPodbielski Z., Polskie fabryki samochodów 1946–1989, Łódź 2016.pl_PL
dc.referencesPołomski W., Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1952–1970, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesSemczuk P., Maluch. Biografia, Kraków 2014.pl_PL
dc.referencesSzczerbiński T., Samochody w PRL. Rzecz o motoryzacji i nie tylko, Czerwonak 2010.pl_PL
dc.referencesUmowa kooperacyjna między Pol-Mot a firmą Berliet, “Handel Zagraniczny” 1972, nr specjalny poświęcony Francji.pl_PL
dc.referencesWinek W., Marka “Berliet” w Polsce w latach 1914–1973, part 1 (Fakty, mity, polemiki), Warszawa 2014, mbc.cyfrowemazowsze.pl/Content/27176/00028132-000 (online: September 5, 2015).pl_PL
dc.contributor.authorEmailkrzysztof.lesiakowski@net-partner.pl
dc.identifier.doi10.18778/1644-857X.16.03.07
dc.relation.volume16en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord