Show simple item record

dc.contributor.authorKaźmierczyk, Zbigniew
dc.date.accessioned2018-05-18T13:58:22Z
dc.date.available2018-05-18T13:58:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24809
dc.description.abstractThe article accounts for the gnostic individualism in Miłosz’s records. It shows that its essence is not freedom, but self-will. It argues that its premises are existential. Among them we can find the fundamental data of existence: the passage of time, death, growing old of the body, the decomposition of matter, experiencing biological drives as violence and the laws of nature and history as necessity. If existence is experienced that way it bears self-will. The author argues that Miłosz fell into a crisis of gnostic self-will as he realized it leads to the inner split between the evil world and the ideal super-world. He was also aware that this duality implies the aversion to the earthly life and nihilism. The author shows that the experience of self-will served as a tool in the Nobel laureate’s writings to study totalitarianisms. From this perspective Nazism seems to be the self-will inspired by Darwinism, while Communism – the quintessence of Enlightenment idealism. As a result of the deviation of freedom the Nazi Germany and the Bolshevik Russia became the mine of genocide.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica; 7
dc.subjecthumanismen_GB
dc.subjectDarwinismen_GB
dc.subjectfreedom and necessityen_GB
dc.subjectself-willen_GB
dc.subjecttotalitarianismen_GB
dc.subjectgenocideen_GB
dc.titleTotalitarianisms as systems of lawlessness (Miłosz’s remarks)en_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017en_GB
dc.page.number[113]-138
dc.contributor.authorAffiliationDepartment of Literatury History, Institute of Polish Philology, University of Gdansk, 80-952 Gdańsk, 55 Wita Stwosza street.
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBesançon Allain, Święta Ruś, trans. Łukasz Maślanka, Fundacja Świętego Mikołaja Redakcja „Teologii Politycznej”, Warsaw 2012.en_GB
dc.referencesBierdiajew Mikołaj, Rosyjska idea, trans. J.C. – S.W., Stowarzyszenie Kulturalne Fronda, Warsaw 1999.en_GB
dc.referencesBierdiajew Mikołaj, Światopogląd Dostojewskiego, trans. Henryk Paprocki, Wydawnictwo Antyk, Kęty 2004.en_GB
dc.referencesCamus Albert, Człowiek zbuntowany, in: idem, Eseje, selection and trans. Joanna Guze, Państwowy Instytut wydawniczy, Warsaw 1971.en_GB
dc.referencesHeller Michał, Niekricz Aleksander, Utopia u władzy. Historia Związku Radzieckiego od narodzin do wielkości 1917–1939, trans. Andrzej Mietkowski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznan 2016.en_GB
dc.referencesJasinowski Bogumił, Wschodnie chrześcijaństwo a Rosja. Na tle rozbioru pierwiastków cywilizacyjnych Wschodu i Zachodu, Instytut Naukowo-Badawczy Europy Wschodniej, Wilno 1933.en_GB
dc.referencesMarcin Broda, Justyna Kurczak, Przemysław Waingertner, Komunizm w Rosji i jego polskie interpretacje, Wydawnictwo Ibidem, Lodz 2006.en_GB
dc.referencesMiłosz Czesław, Legendy nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, Krakow 1996.en_GB
dc.referencesMiłosz Czesław, Przygody młodego umysłu. Publicystyka i proza 1931–1939, Agnieszka Stawiarska (ed.), Znak, Krakow 2003.en_GB
dc.referencesMiłosz Czesław, Rodzinna Europa, Czytelnik, Warsaw 1990.en_GB
dc.referencesMiłosz Czesław, Rosja. Widzenia transoceaniczne, t. I: Dostojewski – nasz współczesny, Barbara Toruńczyk (ed.), Fundacja „Zeszytów Literackich”, Warsaw 2010.en_GB
dc.contributor.authorEmailkazmierczykzb@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.45.06
dc.relation.volume45en_GB


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record