dc.contributor.author | Górniak, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2018-05-15T15:43:32Z | |
dc.date.available | 2018-05-15T15:43:32Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/24790 | |
dc.description.abstract | Rozwój infrastruktury transportu oraz wzrost sprawności obsługi transportowej jest jednym z istotnych czynników wzrostu gospodarczego. Infrastruktura transportu posiada charakter majątku narodowego, a jej dostępność i sprawność warunkuje rozwój każdego obszaru poprzez działalność społeczno-gospodarczą, nowe rozwiązania, kompatybilność czy interoperacyjność, a także zapewnia bardziej trwałe podstawy osiągania przewagi konkurencyjnej. Dostępność transportowa wpływa na relatywne korzyści danego regionu związane z podejmowanymi decyzjami lokalizacyjnymi inwestycji. Dostępność można badać przy zastosowaniu wielu wskaźników, między innymi jako: dostępność mierzona wyposażeniem infrastrukturalnym, dostępność mierzona odległością, dostępność kumulatywna (izochronowa), dostępność spersonifikowana, dostępność potencjałowa. Głównym celem dysertacji była analiza różnic oraz podobieństw dostępności transportowej – mierzonej wyposażeniem infrastrukturalnym – w wybranych krajach Unii Europejskiej (UE) w latach 2005–2013. W pracy dokonano syntetycznej prezentacji możliwości zastosowania różnych metod służących ocenie dostępności transportowej. Przeprowadzone w dysertacji badania uwzględniające aspekty przestrzenne pozwoliły na zidentyfikowanie klastrów grupujących kraje i regiony UE o podobnym poziomie dostępności transportowej. Model efektywności Data Envelopment Analysis, posłużył do oceny poziomu dostępności transportowej, którego przedmiotem analizy była ocena efektywności, z jaką dana gospodarka transformuje posiadane nakłady na wyniki w zakresie dostępności transportowej. Szczegółowe rezultaty badań mogą pomóc w planowaniu działań koniecznych dla poprawy dostępności transportowej w analizowanych krajach UE. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | rozwój infrastruktury transportowej | pl_PL |
dc.subject | dostępność transportowa | pl_PL |
dc.subject | przestrzenne aspekty dostępności transportowej | pl_PL |
dc.subject | efektywność Data Envelopment Analysis | pl_PL |
dc.subject | teorie transportu | pl_PL |
dc.title | Dostępność transportowa w wybranych krajach Unii Europejskiej | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.rights.holder | Joanna Górniak | pl_PL |
dc.page.number | 204 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Logistyki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | joanna.gorniak@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Suchecki, Bogdan | |
dc.dissertation.reviewer | Koźlak, Aleksandra | |
dc.dissertation.reviewer | Rosik, Piotr | |
dc.date.defence | 2018-06-18 | |