Publicystyka z zakresu muzyki poważnej w polskich mediach ogólnopolskich i regionalnych
Streszczenie
The author analyses commentaries on classical music in the Polish media. She indicates
that this kind of journalism appears rarely in the broad-range press, on the radio and on
television, but that it plays an important role in culture and music press. As far as the
broadcast media are concerned, it appears mainly in the public media. The author analyses
selected press titles, their genres and content. She observes that the functions of press
are more and more often adopted by the Internet (the Internet fora or musical blogs). The
restricted number of commentary genres is transparent in press articles, while reviews
and interviews are most frequent. The authors of these texts are often inexperienced and
lack appropriate education. One of the reasons of the limitations of the music commentary
is that the articles and programmes seem interesting only to a small group of receivers,
and the senders are subject to conditions of the free market and conform to the most
common tastes. Therefore, when analysing this issue, the receiver’s perspective seems
very important. Media interest in music commentary depends on the receivers’ cultural
activity, and this activity depends on the level of general education and music culture in
the country. Polish music tradition is much weaker than in many other countries, such as
Germany. The abandonment of musical commentary would be unfavourable, because
such journalism plays many important functions, such as culture- and opinion-making
functions. Analiza przekazów publicystycznych o tematyce muzycznej w polskich mediach wskazuje,
że w prasie ogólnotematycznej oraz w radiu i telewizji artykułów i audycji tego
gatunku jest stosunkowo niewiele. Znaczące miejsce zajmują one w prasie kulturalnej
oraz stricte muzycznej, w radiu i TV natomiast pojawiają się głównie u nadawców publicznych.
Autorka analizuje wybrane tytuły prasowe, funkcjonujące w nich gatunki i
ich zawartość treściową, zwracając uwagę na to, że dotychczasowe funkcje prasy w tym
zakresie w coraz większym stopniu przejmuje internet (fora internetowe, blogi muzyczne).
W prasie zauważa się ograniczenie różnorodności muzycznych gatunków publicystycznych
– najczęstsze to recenzja i wywiad. Autorami tekstów są często osoby niedo-
świadczone, niejednokrotnie bez specjalistycznego wykształcenia. Ograniczanie ilości
publicystyki muzycznej związane jest z tym, że przekazy tego typu interesują stosunkowo
niewielką grupę osób, nadawcy medialni zaś, zgodnie z prawami rynku, dostosowują
się do gustów większości. Przy analizie tego zagadnienia istotna jest zatem perspektywa
odbiorcy. Zainteresowanie publicystyką muzyczną zależy od aktywności
kulturalnej, a ta związana jest z poziomem powszechnej edukacji i kultury muzycznej w
kraju. Polska ma niewielkie tradycje w zakresie aktywnego udziału w kulturze muzycznej,
co odróżnia ją m.in. od sąsiednich Niemiec. Rezygnacja z publicystyki muzycznej
byłaby dużą stratą, gdyż przekazy tego typu pełnią szereg istotnych funkcji, m.in. kulturotwórcze
i opiniotwórcze.