Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTomanek, Krzysztof
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.date.accessioned2018-04-18T06:58:53Z
dc.date.available2018-04-18T06:58:53Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationTomanek K., Jak nauczyć metodę samodzielności? O „uczących się metodach” analizy treści, [w:] Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych, J. Niedbalski (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, http://dx.doi.org/10.18778/7969-549-2.09pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-549-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24531
dc.description.abstractSystemy uczące się najpowszechniej stosowane są w analizach danych ilościowych (quantitative data analysis – Q UAN). Rzadko się jeszcze zdarza, a by sięgali p o nie badacze i analitycy zajmujący się danymi jakościowymi (qualitative data analysis – QUAL). Tymczasem rozwiązania z zakresu machine learning, osiągnięcia z obszaru natural language processing, zaawansowane statystyczne systemy uczące się mogą być stosowane w analizach danych tekstowych. Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie sposobu działania i stosowania metod uczących się (MUS). Opisane zostały podstawowe, dostępne w wybranych programach CAQDAS (ze szczególnym uwzględnieniem programu Qualrus), techniki wspierające opracowanie materiałów tekstowych. Charakterystyka ta dotyczy automatycznych i półautomatycznych metod kodowania. Podano także przykład zastosowania systemów uczących się do analiz tekstowych (transkrypcji z wywiadów FGI). Wskazano możliwości rozwoju metod uczących się. W podsumowaniu zaprezentowane zostały trudności związane ze stosowaniem omawianych metod.pl_PL
dc.description.abstractLearning systems are most commonly used in the quantitative data analyzes. It does not happens to often that those systems are used by researchers and analysts dealing with qualitative data. Meanwhile solutions taken from such a fields like: machine learning, natural language processing, statistical learning systems can be used in the text data analysis. This article aims to explain the mode of action and the use of learning methods applied to the textual data. Described are basic applications of learning system implemented in CAQDAS tools (with special emphasis on Qualrus). Highlighted are the possibilities of the use of learning systems for the analysis of text (e.g. transcription from FGI).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMetody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectsystemy uczące siępl_PL
dc.subjectText Miningpl_PL
dc.subjectkodowanie automatycznepl_PL
dc.subjectmachine learningpl_PL
dc.subjectnatural language processingpl_PL
dc.subjectCAQDASpl_PL
dc.subjectanaliza treścipl_PL
dc.titleJak nauczyć metodę samodzielności? O „uczących się metodach” analizy treścipl_PL
dc.title.alternativeHow to Learn the Method of Self-Reliance? The Learning Methods of Content Analysispl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number173-189pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKrzysztof Tomanek – doktor socjologii. Jego zainteresowania badawcze dotyczą zagadnień: teorii zaufania, lojalności, zastosowań koncepcji Quality of Life w badaniach społecznych. Najważniejsze zainteresowania metodologiczne obejmują: metodologię badań, metodologię analiz danych jakościowych, aplikację technik Text Mining do analiz danych jakościowych. Prowadzi grant badawczy MNiSW dotyczący Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie (wspólnie z dr Annąmarią Orla-Bukowską). Jest autorem projektów ogólnopolskich badań konsumenckich. Jego publikacje dotyczą wykorzystania technik analizy treści w CAQDAS, prowadzi ogólnopolskie projekty badań konsumenckich.pl_PL
dc.referencesAronson Elliot, Akert Robin M., Wilson Timothy D. (1997), Psychologia społeczna – serce i umysł, Zysk i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAvron Barr, Cohen Paul R., Feigenbaum Edward A. (1990), The Handbook of Artificial Intelligence, Addison–Wesley, Boston.pl_PL
dc.referencesBarr Avron, Feigenbaum Edward A. (1981), The Handbook of Artificial Intelligence, HeurisTech Press, Los Altos, California.pl_PL
dc.referencesBolc Leonard, Jerzy Cytowski (1989, 1991), Metody przeszukiwania heurystycznego, t. I–II, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrent Edward, Thompson Alan, Mirielli Edward (1995), Disambiguating Verbal Comments in Social Interaction: A Computer Model of Meaning, “Journal of Mathematical Sociology”, vol. 20, s. 109–125.pl_PL
dc.referencesCarnap Rudolf (1956), Meaning and Necessity: a Study in Semantics and Modal Logic, University of Chicago Press, Chicago.pl_PL
dc.referencesChomsky Noam (1957), Syntactic structures, The Hague, Mouton.pl_PL
dc.referencesCichosz Paweł (2000), Systemy uczące się, WNT, Warszawapl_PL
dc.referencesDemski Tomasz (2011), Maszyna do czytania, czyli text mining w odkrywaniu nadużyć ubezpieczeniowych, Statsoft Polska, Kraków.pl_PL
dc.referencesDuch Włodzisław (1997), Fascynujący świat programów komputerowych, Wydawnictwo Nakom, Poznań.pl_PL
dc.referencesGonzalez Avelino J., Dankel Douglas D. (1993), The Engineering of Knowledge-Based Systems: Theory and Practice/Book, Har/Dis: Prentice-Hall International.pl_PL
dc.referencesGunning Robert (1952), The Technique of Clear Writing, McGraw-Hill, Wisconsin–Madison.pl_PL
dc.referencesHaack Susan (1997), Logika modalna, [w:] Jan Woleński (red.), Filozofia logiki, Wyd. SPACJA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHayes-Roth Frederick (2011), The Meaning and Mechanics of Intelligence, BiblioBazaar, London.pl_PL
dc.referencesHayes-Roth Frederick, Waterman Donald A., Lenat Douglas B. (1983), Building Expert Systems, Addison–Wesley, London.pl_PL
dc.referencesHess Jessica, Chen Wei-Fan (2005), Expert System Applications in E-Learning: Present and Future, [w:] Richards Gregory (ed.), Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, The Pennsylvania State University, Chesapeake.pl_PL
dc.referencesJannach Dietmar, Zanker Markus, Felfernig Alexander, Friedrich Gerhard (2010), Recommender Systems: An Introduction, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesKaplan Abraham (1964), The Conduct of Inquiry, Chandler, San Francisco.pl_PL
dc.referencesKornacki Jacek, Ćwik Jan (2005), Statystyczne systemy uczące się, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKost Gabriel, Łebkowski Piotr, Węsierski Łukasz (2013), Automatyzacja i robotyzacja procesów produkcyjnych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKripke Saul (1980), Naming and Necessity, Basil Blackwell, Oxford.pl_PL
dc.referencesLeake David B. (1996), Case-based Reasoning: Experiences, Lessons, and Future Directions, AAAI Press/MIT Press, Menlo Park, CA: Cambridge, MA.pl_PL
dc.referencesLula Paweł (2005), Text mining jako narzędzie pozyskiwania informacji z dokumentów tekstowych, Statsoft Polska, Kraków.pl_PL
dc.referencesManning Christopher D., Raghavan Prabhakar, Schütze Hinrich (2008), Introduction to Information Retrieval, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesMurty Katta G. (2010), Optimization for Decision Making „International Series in Operations Research & Management Science”, Springer, Berlin.pl_PL
dc.referencesNasieniewski Marek (2008), Wprowadzenie do logik adaptywnych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesNiedbalski Jakub (2013), CAQDAS – oprogramowanie do komputerowego wspomagania analizy danych jakościowych. Historia, ewolucja i przyszłość, „Przegląd Socjologiczny”, t. LXII/1, s. 153–166.pl_PL
dc.referencesPandolfini Bruce (1997), Kasparov and Deep Blue: The Historic Chess Match Between Man and Machine, Fireside Chess Library, New York.pl_PL
dc.referencesPutnam Hilary (1975), The Meaning of ‘Meaning’, [w:] Keith Gunderson (ed.), Language, Mind and Knowledge, University of Minnesota Press, Minneapolis.pl_PL
dc.referencesQuillian Ross (1968), Semantic Memory, [w:] Marvin Minsky (ed.), Semantic Information Processing, MIT Press, Cambridge, MA.pl_PL
dc.referencesRicci Francesco, Rokach Lior, Shapira Bracha, Kantor Paul (2011), Recommender Systems Handbook, Springer, Berlin.pl_PL
dc.referencesSacha Krzysztof (2010), Inżynieria oprogramowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSchank Roger C. (1982), Dynamic Memory: A Theory of Learning in Computers and People, Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesSchank Roger, Abelson Robert P. (1977), Scripts, Plans, Goals and Understanding, Hillsdale, Lawrence Erlbaum, New York.pl_PL
dc.referencesTadeusiewicz Ryszard, Korohoda Przemysław (1997), Komputerowa analiza i przetwarzanie obrazów, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków.pl_PL
dc.referencesTomanek Krzysztof (2014a), Analiza sentymentu: historia i rozwój metody w ramach CAQDAS, [w:] Jakub Niedbalski (red.), Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesTomanek Krzysztof (2014b), Analiza sentymentu – metoda analizy danych jakościowych. Przykład zastosowania oraz ewaluacja słownika RID i metody klasyfikacji Bayesa w analizie danych jakościowych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. X, nr 2, s. 118–137; www.qualitativesociologyreview. org/PL/Volume26/PSJ_10_2_Tomanek.pdf [dostęp: 1.06.2014].pl_PL
dc.referencesTomanek Krzysztof (2014c), Odkrywanie wiedzy w wypowiedziach tekstowych. Metoda budowy słownika klasyfikacyjnego, [w:] Jakub Niedbalski (red.), Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesWang Haixun i in. (2006), Suppressing model overfitting in mining concept-drifting data streams, [w:] KDD ‘06 Proceedings of the 12th ACM SIGKDD international conference on Knowledge discovery and data mining, ACM, New York, s. 736–741.pl_PL
dc.referencesWeaver Warren (1955), Translation, [w:] Wiliam N. Locke, Andrew D. Booth (eds), Machine Translation of Languages, Technology Press of MIT and Wiley, New York.pl_PL
dc.referencesWeizenbaum Joseph (2008), Moglibyśmy mieć raj, „Forum”, styczeń, nr 28, s. 28–29.pl_PL
dc.referencesWinston Patrick H. (1975), The Psychology of Computer Vision, McGraw-Hill, New York.pl_PL
dc.referencesWoleński Jan (1996), Momenty bytowe i modalności, [w:] Jan Woleński (red.), W stronę logiki, Aureus, Kraków.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-549-2.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska