Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorChrzanowska, Patrycja
dc.date.accessioned2018-02-08T14:57:17Z
dc.date.available2018-02-08T14:57:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24019
dc.description.abstractThe article discusses the issue of the implementation of the statutory design of the transition into adulthood of residents leaving socialization institutions. Independence preperation of foster care pupils, both institutional and familial, has been largely covered by two legal acts – The Social Welfare Act and The Act on Supporting Families and the Foster Care System. Moving from a 24-hour care institution to an independent household is a big change in life, significantly influencing the course of the biography of a transitioning pupil. The article provides a voice in the discussion on the said transition in particular focusing on discussing imperfections in the statutory criteria and support system for care leavers. The course of the process in practical terms was presented on the basis of selected results of quantitative and qualitative research, including those conducted for projects carried out by the Gdańsk Foundation for Social Innovation, SOS Children’s Villages and The “ Robinson Crusoe ” Foundation. The article makes reference to Michael Lipsky’s theory – Street level bureaucracy – which was used by Author to develop recommendations aimed at mitigating or eliminating the inconsistencies that arise in the transition into adulthood and which, through their presence, can lead to inequalities resulting in a deterioration in the living conditions of those leaving the residential care system.en_GB
dc.description.abstractW artykule została poruszona problematyka realizowania ustawowo zaprojektowanego procesu usamodzielniania wychowanków opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze typu socjalizacyjnego. Usamodzielnianie podopiecznych systemu pieczy zastępczej zarówno o charakterze instytucjonalnym. jak i rodzinnym, zostało ujęte głównie w dwóch aktach prawnych – ustawie o pomocy społecznej oraz ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Przechodzenie z placówki zapewniającej całodobową opiekę do samodzielnego prowadzenia gospodarstwa domowego stanowi dużą zmianę życiową, wpływając w znaczący sposób na dalszy przebieg życia usamodzielniającego się wychowanka. Artykuł stanowi głos w dyskusji dotyczącej przebiegu procesu usamodzielnienia, w szczególności skupia się na omówieniu niedoskonałości obecnych w ustawowych kryteriach i systemie wsparcia osób opuszczających instytucje opiekuńcze. Przebieg procesu usamodzielnienia w ujęciu praktycznym został przedstawiony na podstawie wybranych wyników badań ilościowych i jakościowych, w tym prowadzonych na potrzeby projektów realizowanych przez Gdańską Fundację Innowacji Społecznych, SOS Wioski Dziecięce oraz Fundację Robinson Crusoe. W niniejszej pracy odwołano się do teorii Michaela Lipsky’ego – Street level bureaucracy – która posłużyła do skonstruowania rekomendacji mających na celu łagodzenie lub niwelowanie niespójności pojawiających się w procesie usamodzielnienia, a które, poprzez swoje występowanie, mogą prowadzić do nierówności skutkujących pogorszeniem sytuacji życiowej wychowanków opuszczających instytucjonalną pieczę zastępczą.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 62
dc.subjectresidential careen_GB
dc.subjecttransition into adulthooden_GB
dc.subjectpupils of care and educational centresen_GB
dc.subjectstreet level bureaucracyen_GB
dc.subjectinstytucjonalna piecza zastępczapl_PL
dc.subjectusamodzielnieniepl_PL
dc.subjectwychowankowie placówekpl_PL
dc.subjectopiekuńczo-wychowawczychpl_PL
dc.subjectstreet level bureaucracypl_PL
dc.titleUznaniowość i niespójność jako potencjalne źródła nierówności w procesie usamodzielniania osób opuszczających socjalizacyjne placówki opiekuńczo-wychowawczepl_PL
dc.title.alternativeDiscretion and inconsistency as potential sources of inequality in the transition into adulthood of residents leaving socialization institutionsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number97-[110]
dc.contributor.authorAffiliationStacjonarne Studia Doktoranckie Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAbramowicz M., Strzałkowska A. (2014), Upragniona i nieznośna dorosłość. Sytuacja psychospołeczna usamodzielnionych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, Gdańska Fundacja Innowacji Społecznej, Gdańskpl_PL
dc.referencesAbramowicz M., Strzałkowska A., Tobis T. (2012), Sytuacja psychospołeczna i materialna usamodzielnionych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, Gdańska Fundacja Innowacji Społecznych, Gdańskpl_PL
dc.referencesAndrzejewski M. (2015), Legal and Axiological Standards in the Functioning of Foster Care in Poland, Horyzonty Wychowania, Akademia Ignatianum, Krakówpl_PL
dc.referencesChmielewska I. (1957), O niektórych błędach w wychowaniu postawy ideowej dzieci, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1pl_PL
dc.referencesChrzanowska P. (2017), Wchodzenie w dorosłość w warunkach instytucjonalnych – na przykładzie procesu usamodzielnienia wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, Studia Biura Analiz Sejmowych, Warszawa (w druku)pl_PL
dc.referencesDobrzycka E., Kozdrowicz E. (1997), Dom dziecka, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawapl_PL
dc.referencesDomańska J. (2009), Przemiany organizacyjne domów dziecka w latach 1945–1989, Wydawnictwo Akademii Marynarki Wojennej im. Obrońców Westerplatte, Gdyniapl_PL
dc.referencesGłąbicka K., Gościniewicz M. (red.) (2014), Praca socjalna z młodzieżą opuszczającą placówki opiekuńczo-wychowawcze i ich rodziną, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawapl_PL
dc.referencesGoffman E. (2005), Piętno. Rozważania o tożsamości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańskpl_PL
dc.referencesGoffman E. (2008), Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo Aletheia, Warszawapl_PL
dc.referencesGolczyńska-Grondas A. (2014), Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, Nomos, Krakówpl_PL
dc.referencesHejnicka-Bezwińska T. (2000), O zmianach w edukacji, konteksty, zagrożenia i możliwości, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszczpl_PL
dc.referencesHrynkiewicz J. (2006), Odrzuceni. Analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach opieki, Instytut Spraw Publicznych, Warszawapl_PL
dc.referencesJuros A., Biały A. (2010), Lepsze jutro. Diagnoza sytuacji osób opuszczających rodziny zastępcze i placówki opiekuńczo-wychowawcze na Lubelszczyźnie, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, Lublinpl_PL
dc.referencesKaczmarek M. (2006), Reforma opieki zastępczej. Założenia a rzeczywistość, [w:] A. Kwak (red.), Z opieki zastępczej w dorosłe życie. Założenia a rzeczywistość, Fundacja Instytutu Spraw Publicznych, Warszawapl_PL
dc.referencesKelm A. (1983), Formy opieki nad dzieckiem w Polsce Ludowej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawapl_PL
dc.referencesKolankiewicz M. (2006), Zapiski o instytucjonalnej opiece nad dziećmi. Dziecko krzywdzone. Teoria Badania Praktyka, Wydział Pedagogiczny, Uniwersytet Warszawskipl_PL
dc.referencesKowalski W. (2015), System opieki zastępczej w Polsce po 1989 r., [w:] W. Kowalski, M. Dubis (red.), Piecza zastępcza: od wsparcia do usamodzielnienia, Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin, s. 29–41pl_PL
dc.referencesKudlińska I. (2014), Socjologia a praktyka rozwiązywania problemów społecznych – między naukowymi a nieformalnymi teoriami problemów społecznych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, z. 50, s. 137–151pl_PL
dc.referencesLipsky M. (2010), Street-level bureaucracy. Dilemmas of indyvidual in public services. 30th Anniversary Expandet Edition, The Russel Sage Foundation, New Yorkpl_PL
dc.referencesMickiewicz-Stopa K. (2016), Problemy usamodzielniania wychowanków pieczy zastępczej, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawapl_PL
dc.referencesMoskal F. (1985), Dom dziecka w czterdziestoleciu Polski Ludowej, „Problemy Opiekuńczo Wychowawcze”, R. 25, Warszawa, s. 64–65pl_PL
dc.referencesNajwyższa Izba Kontroli (2014), Pomoc w usamodzielnianiu się pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej. Informacja o wynikach kontroli, Warszawa, https://www.nik.gov.pl/plik/id,7849,vp,9839.pdf [dostęp 10.06.2017]pl_PL
dc.referencesRadlińska H. (1961), Pisma pedagogiczne, t. 1–3, Warszawapl_PL
dc.referencesRegulska A. (2015), Educational care centers in the system of foster care in Poland, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawapl_PL
dc.referencesSzczepaniak J. (2004), Problem zwalczania i kompensacji sieroctwa społecznego w Polsce, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 4, Uniwersytet Rzeszowskipl_PL
dc.referencesSołtys A., Kulig B. (2012), Usamodzielnienie oczami młodzieży. Raport z badań nt. doświadczeń usamodzielniających się wychowanków pieczy zastępczej zrealizowany w ramach projektu „Prawa dziecka w opiece zastępczej, od teorii do praktyki: nowe spojrzenie poprzez badania rówieśnicze”, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce, Warszawapl_PL
dc.referencesStaręga-Piasek J. (2001), Opieka nad dzieckiem w systemie pomocy społecznej, [w:] Z. Stelmaszuk (red.), Zmiany w systemie opieki nad dzieckiem i młodzieżą. Perspektywa europejska, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, s. 49–50pl_PL
dc.referencesSztandar-Sztanderska K. (2014), Praktyki administracyjne wobec bezrobotnych w Polsce, rozprawa doktorska, Uniwersytet Warszawski i Institut d’Études Politiques de Parispl_PL
dc.referencesTryniszewska K. (2015), Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Komentarz, wyd. 2, Wolters Kluwer S.A., Warszawapl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej, Dz. U. 2004, Nr 64, poz. 593, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20040640593 [dostęp 10.06.2016]pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20111490887 [dostęp 10.06.2016]pl_PL
dc.contributor.authorEmailpatrycja.chrzanowska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.62.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord