Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMikołajczyk-Lerman, Grażyna
dc.date.accessioned2018-02-08T14:57:17Z
dc.date.available2018-02-08T14:57:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24018
dc.description.abstractChildhood with disabilities is certainly an “old” problem that causes specific social consequences, but in the face of the growing rights of the child, including the disabled, new challenges emerge. A human rights-based approach takes into account and accentuates the child’s identity as a citizen and his rights as a modern concept of childhood (Corsaro, Jenks 2008; Prout, James 1997). Children in this new approach have become active participants in the social construction of childhood (Kwak, Mościskier 2002). The rights of the child are treated as an integral part of the human rights of every human being, including children with disabilities. Dissemination of the rights of the child as a citizen makes it possible to expose difficult experiences of physically and / or mentally handicapped children and young people. The experiences of young people with disabilities provide insights into what they think about education, health care and social policy. Most of these are negative experiences that confirm the exclusion of children and young people with disabilities practically from all walks of life, but it must also be stressed that the group of young people with disabilities is heterogeneous and their experiences are not always only negative (Davis 2004). This article deals with the situation of a child with a disability and his or her family, focusing on the specific difficulties that become involved and consequently hinder, and sometimes even prevent, the realization of their rights.en_GB
dc.description.abstractDzieciństwo z niepełnosprawnością z całą pewnością jest „starym” problemem, który powoduje określone konsekwencje społeczne, ale w obliczu upowszechniających się praw dziecka, w tym także niepełnosprawnego, pojawiają się nowe okoliczności i wyzwania. Podejście oparte na prawach człowieka uwzględnia i akcentuje podmiotowość dziecka jako obywatela i przysługujące mu prawa w myśl nowoczesnej koncepcji dzieciństwa (Corsaro 1997; Jenks 2008; Prout, James 1997). Dzieci uzyskały w tym nowym podejściu pozycję aktywnych uczestników społecznego konstruowania dzieciństwa (Kwak, Mościskier 2002). Prawa dziecka są traktowane jako integralna część praw człowieka, przysługujących każdej istocie ludzkiej, także dzieciom niepełnosprawnym. Upowszechnianie się praw dziecka jako obywatela pozwala na wyeksponowanie trudnych doświadczeń najsłabszych fizycznie i/lub umysłowo dzieci i młodzieży (Callus, Farrugia 2016). Doświadczenia młodych niepełnosprawnych dają wiedzę na temat tego, co oni myślą o edukacji, służbie zdrowia i polityce społecznej. W większości są to negatywne doświadczenia, które potwierdzają wykluczenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnej praktycznie we wszystkich dziedzinach życia, ale trzeba też podkreślić, iż grupa młodych niepełnosprawnych jest niejednorodna i ich doświadczenia nie zawsze są tylko negatywne (Davis 2004). Prezentowany artykuł podejmuje tematykę sytuacji dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny, koncentrując się na specyficznych trudnościach, które stają się ich udziałem i w konsekwencji utrudniają, a czasem wręcz uniemożliwiają realizację praw im przynależnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 62
dc.subjectdisabled childen_GB
dc.subjectchildren’s rightsen_GB
dc.subjectliving and learning conditionsen_GB
dc.subjectdziecko niepełnosprawnepl_PL
dc.subjectprawa dzieckapl_PL
dc.subjectwarunki życia i naukipl_PL
dc.titleDzieciństwo z niepełnosprawnością – problem realizacji praw dziecka niepełnosprawnego w praktyce społecznejpl_PL
dc.title.alternativeChildhood with disability – the problem of realizing the rights of the disabled child in social practiceen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number83-95
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBarnes C., Mercer G. (2008), Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic! s.c., Warszawapl_PL
dc.referencesCallus A.-M., Farrugia R. (2016), The Disabled Child’s Participation Rights, Taylor Francis Ltd, United Kingdompl_PL
dc.referencesCorsaro W. (2005), The sociology of childhood, Sage Publications, Thousand Oaks, London, New Delhipl_PL
dc.referencesDavis J. M. (2004), Disability and childhood: deconstructing the stereotypes, [w:] J. Swain, S. French, C. Barnes, C. Thomas (eds.), Disabling barriers – enabling environments, Sage Publications, London, s. 142–148pl_PL
dc.referencesJankowska M. (2012), Prawa osób niepełnosprawnych w międzynarodowych aktach prawnych, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr 2, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, www.pfron.org.pl/download/5/78/03_Maria_Jankowska.pdf [dostęp 5.12.2012]pl_PL
dc.referencesJenks Ch. (2008), Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, [w:] M. J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 111–133pl_PL
dc.referencesKonwencja o Prawach Dziecka (1989), ONZ, Dz. U. z 23 grudnia 1991 r., Nr 120, poz. 526pl_PL
dc.referencesKonwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (2006), Zgromadzenie Ogólne ONZ, Rezolucja 61/106 A/RES/61/106, http://www.unic.un.org.pl/dokumenty/Konwencja_Praw_Osob_Niepelnosprawnych.pdf [dostęp 16.07.2013]pl_PL
dc.referencesKwak A., Mościskier A. (2002), Rzeczywistość praw dziecka w rodzinie, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawapl_PL
dc.referencesMikołajczyk-Lerman G. (2013), Między wykluczeniem a integracją – realizacja praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Analiza socjologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódźpl_PL
dc.referencesOliver M., Zarb G. (1997), The Politics of Disability: a new approach, [w:] L. Barton, M. Oliver (eds.), Disability Studies: Past Present and Future, The Disability Press, Leeds, s. 195–216pl_PL
dc.referencesProut A., James A. (1997), A New Paradigm for the Sociology of Childhood? Provenance, Promise and Problems, [w:] A. James, A. Prout (eds.), Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood, RoutledgeFalmer, New York, s. 7–33pl_PL
dc.referencesSowa J. (2006), Prawne podstawy procesu rehabilitacji edukacyjnej, [w:] I. Marczykowska, E. Markowska-Gos, A. Solak, W. Walc (red.), Prawa dziecka. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 223–244pl_PL
dc.referencesSzumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawapl_PL
dc.referencesUNICEF (2015), A post-2015 world fit for children, https://www.unicef.org/disabilities/files/Disabilities_2pager_indicators_SDGs.pdf [dostęp 30.05.2017]pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska W., Mikołajczyk-Lerman G. (red.) (2011), Uczeń i student niepełnosprawny – warunki życia i nauki, Wydawnictwo Biblioteka, Łódźpl_PL
dc.contributor.authorEmailgmlerman@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.62.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord