Show simple item record

dc.contributor.authorPółtorak, Bogusław
dc.contributor.editorWieteska, Stanisław
dc.contributor.editorCzechowska, Iwona Dorota
dc.date.accessioned2018-02-02T10:53:26Z
dc.date.available2018-02-02T10:53:26Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationPółtorak W., Sekurytyzacja jako instrument optymalizacji podatku bankowego, [w:] Wieteska S., Czechowska I. D., (red.), Granice finansów XXI wieku. Bankowość i ubezpieczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. [77]-85, doi: 10.18778/8088-791-6.06pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23979
dc.description.abstractW opracowaniu zostały określone warunki i możliwości wykorzystania techniki sekurytyzacji aktywów finansowych w celu aktywnego zarządzania obciążeniem z tytułu tzw. podatku bankowego. Banki jako instytucje o specjalnym statusie instytucji zaufania publicznego osiągają korzyści z działalności licencjonowanej w formie pośrednictwa depozytowo-kredytowego. Z uwagi na zaangażowanie państwa we wsparcie stabilności sektora finansowego pojawia się kwestia partycypacji sektora bankowego w ewentualnych kosztach równoważenia kryzysów sektora bankowego. Wprowadzenie podatku od wartości aktywów może być rozwiązaniem, którego uzasadnieniem jest kreowanie funduszy rezerwowych w publicznym systemie wsparcia stabilności finansowej. Ograniczeniem dla wykorzystania tych funduszy jest brak ich konsolidacji w formie instytucjonalnej, co powoduje, że stają się one jednym ze źródeł ogólnych, a nie celowych przychodów podatkowych budżetu państwa. Przedsiębiorstwa bankowe (przy braku celowego powiązania) mogą być bardziej skłonne do podejmowania optymalizacji obciążeń podatkowych, w tym poprzez narzędzia mające wpływ na pozycje aktywów. Korzystną propozycją może być sekurytyzacja aktywów w ujęciu rozwiązań krajowych i międzynarodowych, w tym przede wszystkim realizowana w formie funduszy sekurytyzacyjnych.pl_PL
dc.description.abstractThe analysis presents the possibility of the use of the securitization of financial assets by credit institutions, including banks in the conditions of the tax on certain financial institutions (the socalled. bank tax). Banks as entities with special status of public institutions benefit from limiting deposit and lending activities. The system support that may be available in the event of market turbulence also confirms their special status, and limiting activity in the form of a license may allow achieving extraordinary profits. Because of the special status of banks it seems reasonable, therefore, to take their business form of an additional taxation and above-standard income tax burden. The aim of the additional tax on banks (because of their special status institution of public trust) should be a creation of the system of reserve funds, not achieving fiscal targets only. From the point of view of banks’ business objectives excessive fiscal policy could lead to attempts to tax optimization, including the use of the securitization techniques in the national and international structures.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWieteska S., Czechowska I. D., (red.), Granice finansów XXI wieku. Bankowość i ubezpieczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectsekurytyzacjapl_PL
dc.subjectbankpl_PL
dc.subjectpodatek bankowypl_PL
dc.subjectaktywapl_PL
dc.subjectsecuritizationpl_PL
dc.subjectbankpl_PL
dc.subjectbank taxpl_PL
dc.subjectassetspl_PL
dc.titleSekurytyzacja jako instrument optymalizacji podatku bankowegopl_PL
dc.title.alternativeThe bank tax optimization by securitisationpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[77]-85pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Nauk Ekonomicznych, Katedra Finansówpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-791-6
dc.referencesMarcinkowska M., Wdowiński P., Flejterski S., Bukowski S., Zygierewicz M., Wpływ regulacji sektora bankowego na wzrost gospodarczy – wnioski dla Polski, Materiały i Studia nr 305, NBP, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesWdowiński P., Makroekonomiczne skutki wyższych standardów kapitałowych: analiza symulacyjna dla Polski, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe, Dz. U. z 2015 r., poz. 128 z późn. zm., art. 127.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych, Dz. U. z 2016 r., poz. 68.pl_PL
dc.referencesWebel B., Troubled Asset Relief Program (TARP): Implementation and Status, Congressional Research Service, 2013, https://www.fas.org/sgp/crs/misc/R41427.pdf (dostęp: 1.03.2016).pl_PL
dc.referencesM. Marcinkowska, Dodatkowe podatki i opłaty od banków – potrzeby praktyki i dylematy teorii finansów, http://kbd.projektekf.pl/sites/default/files/prezentacje/podatek%20bankowy_Marcinkowska.pdf (dostęp: 30.04.2016).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-791-6.06


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska