Show simple item record

dc.contributor.authorKumaniecka-Wiśniewska, Agnieszka
dc.date.accessioned2017-12-12T11:38:43Z
dc.date.available2017-12-12T11:38:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23583
dc.description.abstractCurrently we are witnessing the clash of two trends in social policy towards people with intellectual disabilities. The first stems from the idea of equality, it is predominant and is well rooted in the public consciousness. The second, due to the diversity of ideas, is an announcement non-heterosexual people or former prisoners. of the upcoming changes. The idea of diversity has already had an impact on social policy towards. I deal with questions relating to the first stream – the policy of equal opportunities. The article is empirical. I analyze the practice of professional activation of people with intellectual disabilities in the context of equal opportunities policy, which is an exemplification of symbolic violence contained in the way of understanding the concept of “a person with intellectual disabilities”. I try to show that the theoretical constructs, promoted by the experts of the dominant public discourse, impose ways of working within the framework of social policy. The construct “mentally retarded” harnesses the essence of being a handicap, and construct “a person with intellectual disabilities” throws out intellectual disability, making handicapped Normals harder educated. In this way, the language allows the operation of a discriminatory nature in the name of noble ideas.en_GB
dc.description.abstractObecnie jesteśmy świadkami ścierania się dwóch nurtów w polityce społecznej wobec osób niepełnosprawnych intelektualnie. Pierwszy z nich wynika z idei równości, ma charakter dominujący i jest dobrze zakorzeniony w świadomości społecznej. Drugi wynika z idei różnorodności i stanowi zapowiedź nadchodzących zmian. Idea różnorodności wywarła już wpływ na politykę społeczną wobec osób nieheteroseksualnych czy byłych więźniów. Osobiście zajmuję się problematyką związaną z pierwszym nurtem, a więc polityką równych szans. Artykuł ma charakter empiryczny. Analizuję praktyki aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną w ramach polityki równych szans, które są egzemplifikacją przemocy symbolicznej zawartej w samym sposobie rozumienia pojęcia „osoba z niepełnosprawnością intelektualną”. Próbuję pokazać, że konstrukty teoretyczne promowane przez ekspertów dominujących w dyskursie publicznym narzucają sposoby działania w ramach polityki społecznej. Konstrukt „upośledzony umysłowo” wprzęga w istotę bycia upośledzenie, natomiast konstrukt „osoba z niepełnosprawnością intelektualną” wyrzuca na zewnątrz niepełnosprawność intelektualną, czyniąc z upośledzonego normalsa trudniej wyuczalnego. W taki sposób język umożliwia działania o charakterze dyskryminującym w imię szlachetnej idei.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;60
dc.subjectequal opportunities policyen_GB
dc.subjecta person with intellectual disabilityen_GB
dc.subjectvocational activationen_GB
dc.subjectdiscriminationen_GB
dc.subjectsymbolic violenceen_GB
dc.subjectpolityka równych szanspl_PL
dc.subjectosoba z niepełnosprawnością intelektualnąpl_PL
dc.subjectczynności zawodowepl_PL
dc.subjectdyskryminacjapl_PL
dc.subjectprzemoc symbolicznapl_PL
dc.titlePolityka równych szans wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną a przemoc symbolicznapl_PL
dc.title.alternativeThe policy of equal opportunities for people with intellectual disabilities and symbolic violenceen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[33]-45
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Katedra Socjologii Moralności i Aksjologii Ogólnej
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBarnes C ., Mercer G . ( 2008), Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., Wacouant L. J. D. (2001), Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A. I., Kaczan R. (2008), Wychowanie do samodzielności: kluczowy czynnik sukcesu zawodowego osób z ograniczeniem sprawności, seria: Osoby z Ograniczeniem Sprawności na Rynku Pracy, t. 3, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFoucault M . ( 2000), Choroba umysłowa a psychologia, Wydawnictwo KR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKatalog czynności zawodowych (2015), publikacja wydana w ramach projektu Wsparcie osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym (w tym z zespołem Downa i/lub niepełnosprawnościami sprzężonymi) oraz głębokim stopniem upośledzenia umysłowego, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, projekt realizowany przez PFRON w partnerstwie z Polskim Stowarzyszeniem na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym (www.centrumdzwoni.pl).pl_PL
dc.referencesKowalik S. (2003), Dorosłość osób niepełnosprawnych w świetle koncepcji sfery utraconego rozwoju, [w:] K. Rzedziecka, A. Kobylańska (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 61–69.pl_PL
dc.referencesOstrowska A. (2015), Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993–2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRaport końcowy projektu Edukacja ku niezależności – modernizacja programu przysposobienia do pracy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 2010–2013, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, projekt przygotowany i realizowany przez Biuro Edukacji Urzędu m. st. Warszawy w partnerstwie z Polskim Stowarzyszeniem na Rzecz Osób Upośledzonych Umysłowo.pl_PL
dc.referencesWyczesany J. (2009), Pedagogika upośledzonych umysłowo, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Manterys E. (2010), Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailagnieszka.kumaniecka@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.60.03


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record