dc.description.abstract | Celem rozprawy jest prześledzenie historii narodzin amerykańskiego nacjonalizmu od okresu kolonialnego, przez czasy rewolucji, formowania państwa, aż po koniec wojny secesyjnej. Podstawowe pytania jakie przyświecają podjętym tu rozważaniom, odnoszą się do amerykańskiego folkloru oraz jego różnic względem innych kultur patriotycznych. Różnice te, wynikają głównie ze specyfiki powstania państwa amerykańskiego, które stanowiło - i nadal stanowi - konglomerat etniczny.
Wraz z rozwojem nowej narodowości, niezwykle istotne było kształtowanie i krzewienie postaw patriotycznych, w czym ogromną rolę odgrywały symbole. Autorka opisuje historię zarówno oficjalnych symboli narodowych USA jak: flaga, pieczęć ale i wszelakie ilustracje prasowe, satyry, ulotki, podania ludowe i legendy, czyli te symbole, które najlepiej oddają proces kształtowania się nowej narodowości.
Kultura patriotyczna to także malarstwo historyczne, szczególne to, związane z wydarzeniami wojny o niepodległość jak i tworzeniem popularności pierwszego prezydenta Stanów Zjednoczonych czy potem Abrahama Lincolna. To także wiersze, pieśni, biografie, które uczyły Amerykanów historii państwa. Ukazywały one nie tylko postacie bohaterów - przywódców, ale i szerzyły ich kult, jak również pozwalały masom ludności osiedlającej się w tym państwie utożsamiać się z nimi.
Wreszcie kultura patriotyczna to także architektura. Zarówno monumentalna, wznoszona na cześć bohaterów państwowych lub upamiętniająca ważne wydarzenia, jak np. obelisk Waszyngtona, Statua Wolności ale i również architektura użytkowa. Za przykład niech stanowią budynki, w murach których decydowano o kształcie nowopowstającego państwa i które to nadal pełnią swoje pierwotne funkcje jak Kapitol czy Biały Dom. | pl_PL |