Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorScholz, Piotr O.
dc.contributor.editorPawłowska, Aneta
dc.date.accessioned2017-10-02T09:57:25Z
dc.date.available2017-10-02T09:57:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationScholz P. O., „Polscy monachijczycy” wobec tradycji i zjawisk kulturowych XIX/XX w., [w:] Pawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [213]-240, doi: 10.18778/8088-239-3.15pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-239-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22756
dc.description.abstractThe aim of this article is to present the existence and great significance of some of the most prominent Polish artists studying at the Munich Academy of Arts, in private art schools in Munich, and in the Munich Art Society between 1828 and the beginning of World War I in 1914. Most notable among these “Munich Artists” were: Józef Brandt (1841–1915), Alfred WieruszKowalski (1849–1915), Adam Chmielowski (1845–1916), Józef Chełmoński (1849–1914), Aleksander Gierymski (1850–1901), Jacek Malczewski (1854–1929) and Olga Boznańska (1865–1940). Starting from the 1870s onwards they were undoubtedly the largest national group amongst foreign artists living in Munich – to such an extent that art critics often described them simply as the “Polish Colony” in Munich. Practically all of them remained conscious of their Polish nationality and continued to have close links with their mother country of Poland. Some of these artists decided to stay for the rest of their lives in Germany and during their lifetime they became highly respected members of the Munich School of Art. If we take under consideration all of the Polish artists who worked and lived in Munich during this time we can say that approximately 120 Polish painters were involved in various Munich art circles. Their joint creative output is truly astounding, diverse and multi-layered and for some unknown reason still waiting for a comprehensive monographic synthesis.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztukipl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjecthistoria sztukipl_PL
dc.subjectmalarstwopl_PL
dc.subject„polscy monachijczycy”pl_PL
dc.subjectpolscy malarzepl_PL
dc.title„Polscy monachijczycy” wobec tradycji i zjawisk kulturowych XIX/XX w.pl_PL
dc.title.alternativePolish artists living in Munich known also as the “Munich Artists” – in the face of tradition and cultural phenomena of the 19th and 20th century. Some remarks and reflectionspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[213]-240pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-240-9
dc.references200 Jahre Akademie der Bildenden Künste München, red. N. Gerhard, W. Grasskamp, F. Matzner, München 2008.pl_PL
dc.referencesAkademische Kunst, [w:] Metzler Lexikon Kunstwissenschaft, red. U. Pfisterer, Stuttgart 2003, s. 8 i nast.pl_PL
dc.referencesAnker V., Der Schweizer Symbolismus und seine Verflechtung mit der europäischen Kunst, Bern 2009.pl_PL
dc.referencesAteny nad Izarą. Malarstwo monachijskie. Studia i szkice, red. E. Ptaszyńska, Suwałki 2012.pl_PL
dc.referencesBałus W., Gotyk bez Boga? W kręgu znaczeń symbolicznych architektury sakralnej XIX w., Toruń 2013.pl_PL
dc.referencesBätschmann O., Anleitung zur Interpretation. Kunstgeschichtliche Hermeneutik, [w:] H. Beck i in., Leben in München von der Jahrhundertwende bis 1933, München 1990.pl_PL
dc.referencesBelting i in., Kunstgeschichte. Eine Einführung, Berlin 2008, s. 199–228.pl_PL
dc.referencesBelting H., Bild-Anthropologie. Entwürfe für eine Bildwissenschaft, München 2001.pl_PL
dc.referencesBildfragen. Die Bildwissenschaften im Aufbruch, red. H. Belting, München 2007.pl_PL
dc.referencesBlom Ph., Der taumelnde Kontinent. Europa 1900–1914, München 2009 (angielskie wydanie: The vertigo years, London 2008).pl_PL
dc.referencesBott G.C., Kirchberger N., Albert von Keller. Salons, Séancen, Secession [katalog wystawy, Kunsthaus, Zurych], München 2009.pl_PL
dc.referencesBühler H.-P., Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt, Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis, Hildesheim–Zürich–New York 1993.pl_PL
dc.referencesBusch W., Caspar David Friedrich. Ästhetik und Religion, München 2003.pl_PL
dc.referencesBüttner F., Historische Wahrheit und der Wahrheitsanspruch der Kunst, Düsseldorf und München in der Auseinandersetzungen um die Geschichtsmalerei im 19 Jahrhundert, [w:] Die Düsseldorfer Malerschule und ihre internationale Ausstrahlung 1819–1918 [katalog wystawy, Museum Kunstpalast, Düsseldorf], t. 1, red. B. Baumgärtel, Petersberg 2011, s. 102–113.pl_PL
dc.referencesCharazińska E., Kossowski Ł., Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1880–1014, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesClark Ch., The Sleepwalkers. How Europe Went to War 1914, London 2012.pl_PL
dc.referencesCzachur W., Dlaczego pamięć społeczna może być obiektem badań lingwistycznych?, [w:] Karły na ramionach olbrzymów? Kultura niemieckiego obszaru językowego w dialogu z tradycją, t. 2, red. J. Godlewicz-Adamiec, P. Kociumbas, E. Michta, Warszawa 2016, s. 253–260.pl_PL
dc.referencesCzekalski S., Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006.pl_PL
dc.referencesDie Düsseldorfer Malerschule und ihre internationale Ausstrahlung 1819–1918 [katalog wystawy, Museum Kunstpalast, Düsseldorf], t. 1–2, red. B. Baumgärtel, Petersberg 2011.pl_PL
dc.referencesDie Lebensformen. Entwürfe zur Neugestaltung von Leben und Kunst um 1900, red. K. Buchholz, R. Latocha, H. Peckmann, K. Wolbert, Darmstadt 2001.pl_PL
dc.referencesDierks M., Thomas Manns Geisterbaron. Leben und Werk des Freiherrn Albert von Schrenck- Notzing, Gießen 2012.pl_PL
dc.referencesDilly H., Schule machen, durch eine Schule gehen, aus der Schule plaudern usw. Alltagskategorien der Kunst – und Wissenschaftsforschung, [w:] Von Biala nach Wien. Josef Strzygowski und die Kunstwissenschaften, red. P.O. Scholz, M.A. Długosz, Wien 2015, s. 23–41.pl_PL
dc.referencesDługosz M., Wątek królewski w twórczości Mikołaja Konstantego Čiurlionisa, „Acta Academiae Artium Vilnensis” 2012, nr 65–66, s. 361–385.pl_PL
dc.referencesEsprit Montmartre. Die Bohème in Paris um 1900 [katalog wystawy, Schirn Kunsthalle, Frankfurt], red. I. Pfeiffer, M. Hollein, München 2014.pl_PL
dc.referencesGasser M., München um 1900, München 1981.pl_PL
dc.referencesGierymscy M. i A., Listy i notatki, zebrał, ułożył i wstępem opatrzył Juliusz Starzyński, teksty do druku i komentarze oprac. H. Stępień, Wrocław i in. 1973.pl_PL
dc.referencesGieysztor-Miłobędzka E., Polska historia sztuki – jej konserwatyzm i próby jego przezwyciężenia, „Kultura Współczesna. Teorie. Interpretacje. Praktyka” 2000, nr 4 (26), s. 58–77.pl_PL
dc.referencesGoethe J.W., Farbenlehre, Tübingen 1810 (aktualne wydanie w: idem, Sämtliche Werke nach Epochen seines Schaffens. Münchner Ausgabe, t. 10, red. P. Schmidt, München 1989).pl_PL
dc.referencesHandbuch Fin de Siècle, red. S. Haupt, S.B. Würffel, Stuttgart 2008.pl_PL
dc.referencesHofmann W., Das irdische Paradies. Kunst im neunzehnten Jahrhundert, München 1960.pl_PL
dc.referencesJęcki K., Pochodnie Nerona Henryka Semiradzkiego, „Modus” 2009, nr 8–9, s. 129–191.pl_PL
dc.referencesJuszczak W., Narracja i przestrzeń w malarstwie Malczewskiego. Notatki z wystawy poznańskiej (1969), [w:] W. Juszczak, Wędrówka do źródeł, Gdańsk 2009, s. 437–470.pl_PL
dc.referencesKennedy J., Franz von Stucks polnische Schüler an der Münchner Akademie, [w:] Ateny nad Izarą. Malarstwo monachijskie. Studia i szkice, red. E. Ptaszyńska, Suwałki 2012, s. 85–109.pl_PL
dc.referencesKoniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890–1914, red. E. Charazińska, Ł. Kossowski, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesKonstantynów D., Polnische Künstler in München, [w:] Tür an Tür. Polen – Deutschland. 1000 Jahre Kunst und Geschichte [katalog wystawy, Martin-Gropius-Bau, Berlin], red. M. Omilanowska przy współpracy T. Torbusa, Köln 2011, s. 462–467.pl_PL
dc.referencesKudelska D., Dukt pisma i pędzla. Biografia intelektualna Jacka Malczewskiego, Lublin 2008.pl_PL
dc.referencesKudelska D., Juliusz Słowacki i sztuki plastyczne, Lublin 1997.pl_PL
dc.referencesLankheit K., Revolution und Restauration 1785–1855, Köln 1988, s. 7–31.pl_PL
dc.referencesLewicka-Morawska A., Machowski M., Rudzka A.M., Słownik malarzy polskich, t. 1: Od średniowiecza do modernizmu, Warszawa 1998–2000.pl_PL
dc.referencesMalinowski J., Malarstwo polskie XIX wieku, Warszawa 2003pl_PL
dc.referencesMalinowski J., Żydowscy malarze kolonii artystycznej w Paryżu w pierwszej połowie XX w., [w:] École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka [katalog, Pałac Poznańskich, Łódź], red. Józef Grabski, Kraków 1998, s. 19–26.pl_PL
dc.referencesMarkiewicz H., Pozytywizm, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesMasłowski M., Maksymilian Gierymski i jego czasy, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesMatuszewski I., Słowacki i nowa sztuka. Modernizm. Twórczość Słowackiego w świetle poglądów estetyki nowoczesnej, Warszawa 1909.pl_PL
dc.referencesMetz Ch., Sprache und Film, Frankfurt am Main 1973.pl_PL
dc.referencesMetzger R., München. Die große Zeit um 1900. Kunst, Leben & Kultur 1890–1920, Wien 2008.pl_PL
dc.referencesMorawińska A., Symbolizm w malarstwie polskim 1890–1914, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesMuhr S., Der Effekt des Realen. Die historische Genremalerei des 19. Jahrhunderts, Köln 2006.pl_PL
dc.referencesOkoń W., Dziewiętnastowieczne style odbioru twórczości Jana Matejki (1994), [w:] W. Okoń, Wtajemniczenia. Studia z dziejów sztuki XIX i XX wieku, Wrocław 1996, s. 48–69.pl_PL
dc.referencesOkoń W., Matejko popularny (1993), [w:] W. Okoń, Wtajemniczenia. Studia z dziejów sztuki XIX i XX wieku, Wrocław 1996, s. 92–115.pl_PL
dc.referencesOkoń W., Wtajemniczenia. Studia z dziejów sztuki XIX i XX wieku, Wrocław 1996.pl_PL
dc.referencesOrientalizm w malarstwie, r ysunku i grafice w Polsce w X IX i 1. p ołowie X X w ieku [katalog wystawy, Muzeum Narodowe, Warszawa], red. A. Kozak, T. Majda, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesGroßer Auftritt. Piloty und die Historienmalerei [katalog wystawy, München], red. R. Baumstark, F. Büttner, Köln 2003.pl_PL
dc.referencesPoprzęcka M., Akademizm, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesPoprzęcka M., Czas wyobrażony. O sposobach opowiadania w polskim malarstwie XIX wieku, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesPoprzęcka M., Nowa sztuka a tradycja akademicka, [w:] Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890–1914, red. E. Charazińska, Ł. Kossowski, Warszawa 1996, s. 21–27.pl_PL
dc.referencesPoprzęcka M., Pochwała malarstwa. Studia z historii i teorii sztuki, Gdańsk 2000.pl_PL
dc.referencesScholz P.O., Das ikonische Zeichen als Ausdruck der göttlichen Realität in einer religiösen Gemeinschaft, „Lingustica Biblica” 1982, nr 51, s. 370–377.pl_PL
dc.referencesHauptwerke der Kunstgeschichtsschreibung, red. P. von Naredi-Rainer, Stuttgart 2010, s. 220–223.pl_PL
dc.referencesScholz P.O., Kritischer Zwischenruf: zur Ausstellungspraxis polnischer Kunst im europäischen Kontext, „Kunstchronik” 2015, nr 68 (5), s. 254–260.pl_PL
dc.referencesScholz P.O., Zwischen abendländischenr Imitation und morgenländischer Imagination, [w:] Imitatio, red. P. von Naredi-Rainer, Berlin 2001, s. 177–217.pl_PL
dc.referencesSehnsucht nach Farbe. Moreau, Matisse & Co. [katalog wystawy, Clemens-Sels-Museum Neuss, 2013], red. U. Husmeier-Schirlitz, Heidelberg–Berlin 2012.pl_PL
dc.referencesSemiotik des Films, red. F. Knilli, München 1971.pl_PL
dc.referencesSosnowska J., W altanie, [w:] Ateny nad Izarą. Malarstwo monachijskie. Studia i szkice, red. E. Ptaszyńska, Suwałki 2012, s. 319–336.pl_PL
dc.referencesStępień H., Liczbińska M., Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828–1914. Materiały źródłowe, Kraków 1994.pl_PL
dc.referencesStierle K., Der Mythos von Paris. Zeichen und Bewußtsein der Stadt, München 1993.pl_PL
dc.referencesDie Berliner Moderne 1885–1914, red. J. Schutte, P. Sprengel, Stuttgart 1987.pl_PL
dc.referencesTarnowski S., Matejko, Kraków 1897.pl_PL
dc.referencesTraumlandschaften. Symbolische Malerei von Van Gogh bis Kandinsky [katalog wystawy, Van Gogh Museum, Amsterdam, 2012; Scottish National Gallery, Edinburg, 2012; Finnish National Gallery, Helsinki, 2012–13], Stuttgart 2012.pl_PL
dc.referencesThe Spiritual in Art. Abstract Painting 1890–1985, red. M. Tuchmann, J. Freemen, Los Angeles 1988.pl_PL
dc.referencesTür an Tür. Polen–Deutschland. 1000 Jahre Kunst und Geschichte [katalog wystawy, Martin- -Gropius-Bau, Berlin], red. M. Omilanowska przy współpracy T. Torbusa, Köln 2011.pl_PL
dc.referencesWien um 1900. Kunst und Kultur, red. Ch. Brandstätter, Wien–München 1985.pl_PL
dc.referencesWierzbicka A., École de Paris, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesWillms J., Paris. Hauptstadt Europas 1789–1919, München 1988.pl_PL
dc.referencesZelger F., Arnold Böcklin. Die Toteninsel. Selbstheroisierung und Abgesang der abendländischen Kultur (Kunststück), Frankfurt am Main 1991.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-239-3.15


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska