dc.contributor.author | Scholz, Piotr O. | |
dc.contributor.editor | Pawłowska, Aneta | |
dc.date.accessioned | 2017-10-02T09:57:25Z | |
dc.date.available | 2017-10-02T09:57:25Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Scholz P. O., „Polscy monachijczycy” wobec tradycji i zjawisk kulturowych XIX/XX w., [w:] Pawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [213]-240, doi: 10.18778/8088-239-3.15 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-239-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/22756 | |
dc.description.abstract | The aim of this article is to present the existence and great significance of some of the most
prominent Polish artists studying at the Munich Academy of Arts, in private art schools
in Munich, and in the Munich Art Society between 1828 and the beginning of World
War I in 1914. Most notable among these “Munich Artists” were: Józef Brandt (1841–1915),
Alfred WieruszKowalski (1849–1915), Adam Chmielowski (1845–1916), Józef Chełmoński
(1849–1914), Aleksander Gierymski (1850–1901), Jacek Malczewski (1854–1929) and Olga
Boznańska (1865–1940). Starting from the 1870s onwards they were undoubtedly the largest
national group amongst foreign artists living in Munich – to such an extent that art critics
often described them simply as the “Polish Colony” in Munich. Practically all of them remained
conscious of their Polish nationality and continued to have close links with their mother country
of Poland. Some of these artists decided to stay for the rest of their lives in Germany and
during their lifetime they became highly respected members of the Munich School of Art. If we
take under consideration all of the Polish artists who worked and lived in Munich during this
time we can say that approximately 120 Polish painters were involved in various Munich art
circles. Their joint creative output is truly astounding, diverse and multi-layered and for some
unknown reason still waiting for a comprehensive monographic synthesis. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Pawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | historia sztuki | pl_PL |
dc.subject | malarstwo | pl_PL |
dc.subject | „polscy monachijczycy” | pl_PL |
dc.subject | polscy malarze | pl_PL |
dc.title | „Polscy monachijczycy” wobec tradycji i zjawisk kulturowych XIX/XX w. | pl_PL |
dc.title.alternative | Polish artists living in Munich known also as the “Munich Artists” – in the face of tradition and cultural phenomena of the 19th and 20th century. Some remarks and reflections | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | [213]-240 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-240-9 | |
dc.references | 200 Jahre Akademie der Bildenden Künste München, red. N. Gerhard, W. Grasskamp, F. Matzner, München 2008. | pl_PL |
dc.references | Akademische Kunst, [w:] Metzler Lexikon Kunstwissenschaft, red. U. Pfisterer, Stuttgart 2003, s. 8 i nast. | pl_PL |
dc.references | Anker V., Der Schweizer Symbolismus und seine Verflechtung mit der europäischen Kunst, Bern 2009. | pl_PL |
dc.references | Ateny nad Izarą. Malarstwo monachijskie. Studia i szkice, red. E. Ptaszyńska, Suwałki 2012. | pl_PL |
dc.references | Bałus W., Gotyk bez Boga? W kręgu znaczeń symbolicznych architektury sakralnej XIX w., Toruń 2013. | pl_PL |
dc.references | Bätschmann O., Anleitung zur Interpretation. Kunstgeschichtliche Hermeneutik, [w:] H. Beck i in., Leben in München von der Jahrhundertwende bis 1933, München 1990. | pl_PL |
dc.references | Belting i in., Kunstgeschichte. Eine Einführung, Berlin 2008, s. 199–228. | pl_PL |
dc.references | Belting H., Bild-Anthropologie. Entwürfe für eine Bildwissenschaft, München 2001. | pl_PL |
dc.references | Bildfragen. Die Bildwissenschaften im Aufbruch, red. H. Belting, München 2007. | pl_PL |
dc.references | Blom Ph., Der taumelnde Kontinent. Europa 1900–1914, München 2009 (angielskie wydanie: The vertigo years, London 2008). | pl_PL |
dc.references | Bott G.C., Kirchberger N., Albert von Keller. Salons, Séancen, Secession [katalog wystawy, Kunsthaus, Zurych], München 2009. | pl_PL |
dc.references | Bühler H.-P., Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt, Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis, Hildesheim–Zürich–New York 1993. | pl_PL |
dc.references | Busch W., Caspar David Friedrich. Ästhetik und Religion, München 2003. | pl_PL |
dc.references | Büttner F., Historische Wahrheit und der Wahrheitsanspruch der Kunst, Düsseldorf und München in der Auseinandersetzungen um die Geschichtsmalerei im 19 Jahrhundert, [w:] Die Düsseldorfer Malerschule und ihre internationale Ausstrahlung 1819–1918 [katalog wystawy, Museum Kunstpalast, Düsseldorf], t. 1, red. B. Baumgärtel, Petersberg 2011, s. 102–113. | pl_PL |
dc.references | Charazińska E., Kossowski Ł., Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1880–1014, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Clark Ch., The Sleepwalkers. How Europe Went to War 1914, London 2012. | pl_PL |
dc.references | Czachur W., Dlaczego pamięć społeczna może być obiektem badań lingwistycznych?, [w:] Karły na ramionach olbrzymów? Kultura niemieckiego obszaru językowego w dialogu z tradycją, t. 2, red. J. Godlewicz-Adamiec, P. Kociumbas, E. Michta, Warszawa 2016, s. 253–260. | pl_PL |
dc.references | Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006. | pl_PL |
dc.references | Die Düsseldorfer Malerschule und ihre internationale Ausstrahlung 1819–1918 [katalog wystawy, Museum Kunstpalast, Düsseldorf], t. 1–2, red. B. Baumgärtel, Petersberg 2011. | pl_PL |
dc.references | Die Lebensformen. Entwürfe zur Neugestaltung von Leben und Kunst um 1900, red. K. Buchholz, R. Latocha, H. Peckmann, K. Wolbert, Darmstadt 2001. | pl_PL |
dc.references | Dierks M., Thomas Manns Geisterbaron. Leben und Werk des Freiherrn Albert von Schrenck- Notzing, Gießen 2012. | pl_PL |
dc.references | Dilly H., Schule machen, durch eine Schule gehen, aus der Schule plaudern usw. Alltagskategorien der Kunst – und Wissenschaftsforschung, [w:] Von Biala nach Wien. Josef Strzygowski und die Kunstwissenschaften, red. P.O. Scholz, M.A. Długosz, Wien 2015, s. 23–41. | pl_PL |
dc.references | Długosz M., Wątek królewski w twórczości Mikołaja Konstantego Čiurlionisa, „Acta Academiae Artium Vilnensis” 2012, nr 65–66, s. 361–385. | pl_PL |
dc.references | Esprit Montmartre. Die Bohème in Paris um 1900 [katalog wystawy, Schirn Kunsthalle, Frankfurt], red. I. Pfeiffer, M. Hollein, München 2014. | pl_PL |
dc.references | Gasser M., München um 1900, München 1981. | pl_PL |
dc.references | Gierymscy M. i A., Listy i notatki, zebrał, ułożył i wstępem opatrzył Juliusz Starzyński, teksty do druku i komentarze oprac. H. Stępień, Wrocław i in. 1973. | pl_PL |
dc.references | Gieysztor-Miłobędzka E., Polska historia sztuki – jej konserwatyzm i próby jego przezwyciężenia, „Kultura Współczesna. Teorie. Interpretacje. Praktyka” 2000, nr 4 (26), s. 58–77. | pl_PL |
dc.references | Goethe J.W., Farbenlehre, Tübingen 1810 (aktualne wydanie w: idem, Sämtliche Werke nach Epochen seines Schaffens. Münchner Ausgabe, t. 10, red. P. Schmidt, München 1989). | pl_PL |
dc.references | Handbuch Fin de Siècle, red. S. Haupt, S.B. Würffel, Stuttgart 2008. | pl_PL |
dc.references | Hofmann W., Das irdische Paradies. Kunst im neunzehnten Jahrhundert, München 1960. | pl_PL |
dc.references | Jęcki K., Pochodnie Nerona Henryka Semiradzkiego, „Modus” 2009, nr 8–9, s. 129–191. | pl_PL |
dc.references | Juszczak W., Narracja i przestrzeń w malarstwie Malczewskiego. Notatki z wystawy poznańskiej (1969), [w:] W. Juszczak, Wędrówka do źródeł, Gdańsk 2009, s. 437–470. | pl_PL |
dc.references | Kennedy J., Franz von Stucks polnische Schüler an der Münchner Akademie, [w:] Ateny nad Izarą. Malarstwo monachijskie. Studia i szkice, red. E. Ptaszyńska, Suwałki 2012, s. 85–109. | pl_PL |
dc.references | Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890–1914, red. E. Charazińska, Ł. Kossowski, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Konstantynów D., Polnische Künstler in München, [w:] Tür an Tür. Polen – Deutschland. 1000 Jahre Kunst und Geschichte [katalog wystawy, Martin-Gropius-Bau, Berlin], red. M. Omilanowska przy współpracy T. Torbusa, Köln 2011, s. 462–467. | pl_PL |
dc.references | Kudelska D., Dukt pisma i pędzla. Biografia intelektualna Jacka Malczewskiego, Lublin 2008. | pl_PL |
dc.references | Kudelska D., Juliusz Słowacki i sztuki plastyczne, Lublin 1997. | pl_PL |
dc.references | Lankheit K., Revolution und Restauration 1785–1855, Köln 1988, s. 7–31. | pl_PL |
dc.references | Lewicka-Morawska A., Machowski M., Rudzka A.M., Słownik malarzy polskich, t. 1: Od średniowiecza do modernizmu, Warszawa 1998–2000. | pl_PL |
dc.references | Malinowski J., Malarstwo polskie XIX wieku, Warszawa 2003 | pl_PL |
dc.references | Malinowski J., Żydowscy malarze kolonii artystycznej w Paryżu w pierwszej połowie XX w., [w:] École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka [katalog, Pałac Poznańskich, Łódź], red. Józef Grabski, Kraków 1998, s. 19–26. | pl_PL |
dc.references | Markiewicz H., Pozytywizm, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Masłowski M., Maksymilian Gierymski i jego czasy, Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Matuszewski I., Słowacki i nowa sztuka. Modernizm. Twórczość Słowackiego w świetle poglądów estetyki nowoczesnej, Warszawa 1909. | pl_PL |
dc.references | Metz Ch., Sprache und Film, Frankfurt am Main 1973. | pl_PL |
dc.references | Metzger R., München. Die große Zeit um 1900. Kunst, Leben & Kultur 1890–1920, Wien 2008. | pl_PL |
dc.references | Morawińska A., Symbolizm w malarstwie polskim 1890–1914, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Muhr S., Der Effekt des Realen. Die historische Genremalerei des 19. Jahrhunderts, Köln 2006. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., Dziewiętnastowieczne style odbioru twórczości Jana Matejki (1994), [w:] W. Okoń, Wtajemniczenia. Studia z dziejów sztuki XIX i XX wieku, Wrocław 1996, s. 48–69. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., Matejko popularny (1993), [w:] W. Okoń, Wtajemniczenia. Studia z dziejów sztuki XIX i XX wieku, Wrocław 1996, s. 92–115. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., Wtajemniczenia. Studia z dziejów sztuki XIX i XX wieku, Wrocław 1996. | pl_PL |
dc.references | Orientalizm w malarstwie, r ysunku i grafice w Polsce w X IX i 1. p ołowie X X w ieku [katalog wystawy, Muzeum Narodowe, Warszawa], red. A. Kozak, T. Majda, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Großer Auftritt. Piloty und die Historienmalerei [katalog wystawy, München], red. R. Baumstark, F. Büttner, Köln 2003. | pl_PL |
dc.references | Poprzęcka M., Akademizm, Warszawa 1989. | pl_PL |
dc.references | Poprzęcka M., Czas wyobrażony. O sposobach opowiadania w polskim malarstwie XIX wieku, Warszawa 1986. | pl_PL |
dc.references | Poprzęcka M., Nowa sztuka a tradycja akademicka, [w:] Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890–1914, red. E. Charazińska, Ł. Kossowski, Warszawa 1996, s. 21–27. | pl_PL |
dc.references | Poprzęcka M., Pochwała malarstwa. Studia z historii i teorii sztuki, Gdańsk 2000. | pl_PL |
dc.references | Scholz P.O., Das ikonische Zeichen als Ausdruck der göttlichen Realität in einer religiösen Gemeinschaft, „Lingustica Biblica” 1982, nr 51, s. 370–377. | pl_PL |
dc.references | Hauptwerke der Kunstgeschichtsschreibung, red. P. von Naredi-Rainer, Stuttgart 2010, s. 220–223. | pl_PL |
dc.references | Scholz P.O., Kritischer Zwischenruf: zur Ausstellungspraxis polnischer Kunst im europäischen Kontext, „Kunstchronik” 2015, nr 68 (5), s. 254–260. | pl_PL |
dc.references | Scholz P.O., Zwischen abendländischenr Imitation und morgenländischer Imagination, [w:] Imitatio, red. P. von Naredi-Rainer, Berlin 2001, s. 177–217. | pl_PL |
dc.references | Sehnsucht nach Farbe. Moreau, Matisse & Co. [katalog wystawy, Clemens-Sels-Museum Neuss, 2013], red. U. Husmeier-Schirlitz, Heidelberg–Berlin 2012. | pl_PL |
dc.references | Semiotik des Films, red. F. Knilli, München 1971. | pl_PL |
dc.references | Sosnowska J., W altanie, [w:] Ateny nad Izarą. Malarstwo monachijskie. Studia i szkice, red. E. Ptaszyńska, Suwałki 2012, s. 319–336. | pl_PL |
dc.references | Stępień H., Liczbińska M., Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828–1914. Materiały źródłowe, Kraków 1994. | pl_PL |
dc.references | Stierle K., Der Mythos von Paris. Zeichen und Bewußtsein der Stadt, München 1993. | pl_PL |
dc.references | Die Berliner Moderne 1885–1914, red. J. Schutte, P. Sprengel, Stuttgart 1987. | pl_PL |
dc.references | Tarnowski S., Matejko, Kraków 1897. | pl_PL |
dc.references | Traumlandschaften. Symbolische Malerei von Van Gogh bis Kandinsky [katalog wystawy, Van Gogh Museum, Amsterdam, 2012; Scottish National Gallery, Edinburg, 2012; Finnish National Gallery, Helsinki, 2012–13], Stuttgart 2012. | pl_PL |
dc.references | The Spiritual in Art. Abstract Painting 1890–1985, red. M. Tuchmann, J. Freemen, Los Angeles 1988. | pl_PL |
dc.references | Tür an Tür. Polen–Deutschland. 1000 Jahre Kunst und Geschichte [katalog wystawy, Martin- -Gropius-Bau, Berlin], red. M. Omilanowska przy współpracy T. Torbusa, Köln 2011. | pl_PL |
dc.references | Wien um 1900. Kunst und Kultur, red. Ch. Brandstätter, Wien–München 1985. | pl_PL |
dc.references | Wierzbicka A., École de Paris, Warszawa 2004. | pl_PL |
dc.references | Willms J., Paris. Hauptstadt Europas 1789–1919, München 1988. | pl_PL |
dc.references | Zelger F., Arnold Böcklin. Die Toteninsel. Selbstheroisierung und Abgesang der abendländischen Kultur (Kunststück), Frankfurt am Main 1991. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-239-3.15 | |