Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSkupińska-Løvset, Ilona
dc.contributor.editorPawłowska, Aneta
dc.date.accessioned2017-09-28T10:49:43Z
dc.date.available2017-09-28T10:49:43Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationSkupińska-Løvset I., Afrodyta, piękno i sztuka, [w:] Pawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [85]-91, doi: 10.18778/8088-239-3.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-239-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22746
dc.description.abstractBeauty and art must be presented in context. “Art” is bound to the understanding of how the objects should be perceived and how the surrounding environment shaped their meaning. To the ancient Greeks beauty was bound to the existing, practical and useful. It was expressed by suitable proportions. Beautiful man was an athletic figure characterized by a set of proportions, beautiful woman was ever young, sensitive and charming, and divine as in art represented by Aphrodite. Such understanding was directed towards the practical, beauty adds pleasure to the surroundings just by its plain presence. But even beauty can be abused – as shown by the described incident.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztukipl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectAfrodytapl_PL
dc.subjecthistoria sztukipl_PL
dc.titleAfrodyta, piękno i sztukapl_PL
dc.title.alternativeAphrodite, the beauty and the artpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[85]-91pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Archeologiipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-240-9
dc.referencesLexicon Iconographicum Mythologiae Classicae, Zürich 1981–1997.pl_PL
dc.referencesNH = Gaius Plinius Secundus, Naturalis Historia, tłum. H. Rackham, Cambridge, Massachusetts –London 1989.pl_PL
dc.referencesHezjod = Hezjod, Teogonia.pl_PL
dc.referencesLukian = Lukian, Erotes/Amorespl_PL
dc.referencesCarpenter R., The Esthetic Basis of Greek Art of the Fifth and Fourth Centuries B.C., Bloomington 1959.pl_PL
dc.referencesDenkmäler des klassischen Altertums zur Erläuterung des Lebens der Griechen und Römer in Religion, Kunst und Sitte, t. 2, wyd. A. Baumeister, München 1889.pl_PL
dc.referencesKubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesSkupińska-Løvset I., Zarys archeologii starożytnej Grecji, Łódź 2001.pl_PL
dc.referencesSpivey N.J., Understanding Greek Sculpture: Ancient Meanings, Modern Readings, London 1996.pl_PL
dc.referencesStewart A., The Canon of Polykleitos: A Question of Evidence, „Journal of Hellenic Studies” 1978, t. 98, s. 122–131.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W., Historia estetyki, t. 1: Estetyka starożytna, Wrocław–Kraków 1960.pl_PL
dc.referencesTobin R., The Canon of Polykleitos, „American Journal of Archaeology” 1975, t. 79, s. 307–321.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-239-3.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska