dc.description.abstract | W naukach społecznych funkcjonuje szereg zjawisk badawczych, które pomimo szeregu prób kwantyfikacji, opisu i naukowego wyjaśniania, pozostają w dalszym ciągu w sferze niedomówień, wieloznaczności i wielostronności. Problematykę taką stanowią grupy interesu i lobbing w systemie politycznym każdego państwa.
Dla wielu badaczy grupy interesu są czynnikiem wzbogacającym strukturę procesu decyzyjnego, utożsamianego często z procesem politycznym. Obecność grup interesu w różnych stadiach podejmowania decyzji jest traktowana jako element pewnej optymalizacji samej decyzji, optymalizacji zależnej od niezbędnego minimum zróżnicowania wewnętrznego struktury decyzyjnej. Takie pojmowanie grupy interesu pozwala przyjąć, iż ciała te angażują się w podejmowanie interesu bezpośrednio, jak i pośrednio.Lobbing prowadzony przez grupy interesu, w zasadzie realizowany jest na szerokiej płaszczyźnie aparatu legislacyjnego, rządowego i administracyjnego. Obecnie aktorzy prowadzący lobbing to nie tylko pojedynczy lobbyści, ale całe grupy interesu, które zainteresowane są wywieraniem wpływu na władze w celu osiągnięcia określonych korzyści społecznych. Działalność lobbingowa zarówno prowadzona przez lobbystów, jak i ta realizowana przez rzeczników określonych interesów budzi duże kontrowersje zarówno w środowiskach naukowych, a także w kręgach decydentów politycznych.W niniejszej pracy przedmiotem lobbingu uczyniono grupy zawodowe reprezentujące określone środowiska medyczne (lekarze, lekarze dentyści, farmaceuci, pielęgniarki i położne oraz ratownicy medyczni). Subsydiarnie analiza obejmuje grupy interesu reprezentujące środowisko gospodarcze, czyli koncerny farmaceutyczne. Zaznaczono również, że grupy interesu nie muszą działać przez lobbystów, mogą artykułować swoje postulaty poprzez instytucję wysłuchania publicznego, oraz liczne formy protestu takie jak strajki, blokady, okupacje, zawieszenie działalności. | pl_PL |