Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRzeszutko-Iwan, Małgorzata
dc.date.accessioned2017-07-10T12:22:08Z
dc.date.available2017-07-10T12:22:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22210
dc.description.abstractThis article aims to show how to use content and language integrated teaching/learning (CLIL – Content and Language Integrated Learning) in Polish as a foreign language course. The assumption is that teaching special varieties of the Polish language is, in fact, transferring knowledge. Language, thanks to which it is possible to learn new information, becomes at the same time a constitutive element of the constructed knowledge of a particular sphere of life. Therefore, there follows full integration of teaching/learning content and the language itself. In the article a proposal is outlined of how to written text and drama as a form consistent with the CLIL approach.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest pokazanie, jak można wykorzystywać ideę zintegrowanego uczenia/uczenia się treści przedmiotowych i języka (CLIL – Content and Language Integrated Learning) na lektoracie języka polskiego jako obcego w kontekście założenia, że nauczanie specjalistycznej odmiany polszczyzny to przekaz wiedzy. Język, dzięki któremu możliwe jest zdobywanie nowych informacji, jednocześnie sam staje się elementem konstytutywnym budowanej wiedzy, dotyczącej określonej sfery życia. Następuje pełna integracja uczenia/uczenia się treści przedmiotowych i języka. W artykule zostanie zarysowana propozycja wykorzystania pracy z tekstem pisanym oraz dramy jako form zgodnych z podejściem CLIL.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;23
dc.subjectlanguageen_GB
dc.subjectlanguage for specific purposesen_GB
dc.subjectstudents’ needsen_GB
dc.subjectcreativityen_GB
dc.subjectjęzykpl_PL
dc.subjectodmiana specjalistycznapl_PL
dc.subjectpotrzeby uczących siępl_PL
dc.subjectkreatywnośćpl_PL
dc.subjectCLILpl_PL
dc.titlePrzekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLILpl_PL
dc.title.alternativeKnowledge transfer. On teaching languages for specific purposes in the context of CLIL pedagogyen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[97]-113
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBartmiński J., 1991, Odmiany a style języka, w: Wariancja w języku, S. Gajda (red.), Opole, s. 11–16.pl_PL
dc.referencesBloom B., Stern G., Stein M., 1954, Methods in personality assessment, New York.pl_PL
dc.referencesChoduń A., 2007, Słownictwo tekstów aktów prawnych w zasobie leksykalnym współczesnej polszczyzny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDakowska M., 2010, Dydaktyka języków obcych we współczesności, w: Studia językoznawcze: od językoznawstwa teoretycznego do stosowanego, J. Fisiak (red.), Kraków, s. 147–179.pl_PL
dc.referencesDejna K., 1980, Ile mamy języków polskich?, „Język Polski”, z. 1, s. 30–34.pl_PL
dc.referencesDziedzic A., Pichalska J. i in. (red.), 1995, Drama na lekcjach języka polskiego w szkole średniej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGajewska, Sowa 2014, LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.pl_PL
dc.referencesGrabias S., 1993, Środowiskowe i zawodowe odmiany języka – socjolekty, w: Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2., Współczesny język polski, J. Bartmiński (red.), Wrocław, s. 223–245.pl_PL
dc.referencesHandzel A., 2014, Contetnt and Language Integrated Learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych, w: „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 21, I. Dembowska-Wosik, B. Grochala, E. Pałuszyńska, M. Wojenka-Karasek (red.), Łódź, s. 145–153.pl_PL
dc.referencesJanowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Kraków.pl_PL
dc.referencesJanus-Sitarz A., 2013, Polskie i europejskie doświadczenie pedagogiki CLIL (Content and Language Integrated Learning), w: Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (red.), t. 1, Lublin, s. 231–241.pl_PL
dc.referencesKomorowska H., 2003, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLigara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.pl_PL
dc.referencesMalinowska E., 2001, Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole.pl_PL
dc.referencesOstromęcka-Frączak B. (red.), 1996, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 7/8, Łódź.pl_PL
dc.referencesRzeszutko M., 2003, Rozprawa sądowa w świetle lingwistyki tekstu, Lublin.pl_PL
dc.referencesRzeszutko-Iwan M., 2013, Terminy język prawny i język prawniczy w ostatnim 70-leciu, w: 70 lat współczesnej polszczyzny. Zjawiska – procesy – tendencje, A. Dunin-Dudkowska, A. Małyska (red.), Lublin, s. 485–501.pl_PL
dc.referencesRzeszutko-Iwan M., 2014, Język polski czy polskawy? – kształcenie językowe w dobie zmian językowo-kulturowych, w: Z problematyki kształcenia językowego, t. V, E. Awramiuk (red.), Białystok, s. 135–159.pl_PL
dc.referencesRzeszutko-Iwan M., 2016, Pedagogika CLIL, czyli o nauczaniu językowo-przedmiotowym na lektoracie języka polskiego jako obcego, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje, t. 1, red. W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn, Lublin, s. 331–347.pl_PL
dc.referencesRzeszutko-Iwan M., Od lingwistyki teoretycznej do lingwistyki stosowanej – znaczenie koncepcji i paradygmatów językoznawczych w procesie glottodydaktycznym, w: Materiały międzynarodowej konferencji naukowej (w druku).pl_PL
dc.referencesSeretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl_PL
dc.referencesWaltoś S., 1995, Proces karny (zarys systemu), Warszawa.pl_PL
dc.referencesWilkoń A., 1987, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.pl_PL
dc.referencesWróblewski B., 1948, Język prawny i prawniczy, Kraków.pl_PL
dc.referencesZieliński M., 1999, Języki prawne i prawnicze, w: Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, W. Pisarek (red.), Kraków.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmalgorzatarzeszutko@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.23.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord