Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁawnicka-Borońska, Magdalena
dc.contributor.authorKubacka, Kamila
dc.date.accessioned2017-07-10T12:22:02Z
dc.date.available2017-07-10T12:22:02Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22198
dc.description.abstractThe objective of this article is to analyze the medical component of the chosen textbooks and glottodidactic materials from the years 1991–2016 used in teaching PLF and PSP. The first part of the paper analyses general textbooks and focuses on thematic lexical content of the specialist register, the review of structures used in communicative situations within medical context followed by an outline of introductory tasks and vocabulary consolidation activities. The second section comprises multi-faced analysis of selected publications used in teaching medical Polish. At the same time, authors attempt to select the most useful exercises and optimal ways to introduce elements of specialist register from the earliest stages of teaching PFL.en_GB
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest analiza wybranych podręczników i pomocy glottodydaktycznych do nauczania języka polskiego ogólnego oraz specjalistycznego – medycznego z lat 1991–2016 z uwzględnieniem treści wyłącznie medycznych. W części pierwszej tekstu zostały zaprezentowane: rejestry tematyczne oraz leksykalne słownictwa specjalistycznego, przegląd struktur stosowanych w sytuacjach komunikacyjnych usytuowanych w kontekście medycznym, a także krótkie omówienie zadań wprowadzających i utrwalających wiedzę medyczną. Drugą część stanowi wieloaspektowa analiza wybranych publikacji do nauczania języka polskiego medycznego. Artykuł jest jednocześnie próbą odnalezienia praktycznych ćwiczeń i optymalnych sposobów na wprowadzenie języka specjalistycznego na wczesnych etapach przyswajania języka polskiego jako obcego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;23
dc.subjectlanguage for specific purposesen_GB
dc.subjectteaching medical registeren_GB
dc.subjectPolish as a foreign language (PFL) publicationsen_GB
dc.subjectPolish for specific purposes (PSP) publicationsen_GB
dc.subjectjęzyk specjalistycznypl_PL
dc.subjectnauczanie języka medycznegopl_PL
dc.subjectmateriały dydaktyczne do nauczania jpjo ogólnego i specjalistycznegopl_PL
dc.titleJęzyk polski medyczny w wybranych materiałach dydaktycznych ostatniego ćwierćwieczapl_PL
dc.title.alternativeMedical Polish in selected didactic materials of the last quarter centuryen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[215]-235
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Medyczny w Łodzi, Centrum Nauczania Języków Obcych
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesChłopicka-Wielgos M., Pukas-Palimąka D., 1996, Nauczanie języka specjalistycznego a nie tylko terminologii, w: B. Ostromęcka-Frączak (red.) „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 7/8, Łódź, s. 69–80.pl_PL
dc.referencesDembowska-Wosik I., 2014, Recenzja serii materiałów do nauczania jpjo „Polski, krok po kroku”, w: E. Pałuszyńska, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, M. Wojenka-Karasek (red.), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 21, Łódź, s. 413–415.pl_PL
dc.referencesDudzik A., 2014, Co to dziś znaczy nauczać języka medycznego?, „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 73–76.pl_PL
dc.referencesEuropejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomorowska H., 2001, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOstromęcka-Frączak B., 2013, Rola leksyki w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej cudzoziemców (na materiale języka polskiego i słoweńskiego), w: I. Dembowska-Wosik, E. Pałuszyńska (red.), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 20, Łódź, s. 69–80.pl_PL
dc.referencesPasieka M., Dąbrowska A., 2009, O czym ma milczeć cudzoziemiec: tematy i słownictwo nieobecne w podręcznikach języka polskiego jako obcego, [w:] A. Dąbrowska [red.], Tabu w języku i kulturze, [Język a Kultura 21], Wrocław, s. 241–257.pl_PL
dc.referencesProgramy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, 2011, Janowska i in. (red.), Kraków.pl_PL
dc.referencesRomańska A., Kalinowski K., 2010, Skrypt do nauczania języka polskiego jako obcego w zakresie chemii w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego (rys historyczny), w: G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 17, Łódź, s. 475–483.pl_PL
dc.referencesSeretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl_PL
dc.referencesStrzelecka A., 2014, W jaki sposób i z jakiej okazji świętują podręcznikowi i prawdziwi Polacy? Negocjowanie ważności świąt, w: E. Pałuszyńska, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, M. Wojenka-Karasek (red.), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 21, Łódź, s. 163–176.pl_PL
dc.referencesWielkiewicz-Jałmużna D., 2008, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego w latach 1952–2002, w: D. Wielkiewicz-Jałmużna (red.), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 15, Łódź, s. 1–125.pl_PL
dc.referencesBartnicka B., Jekiel W., Jurkowski M., Wasilewska D., Wrocławski K., 2015, Uczymy się języka polskiego. Podręcznik języka polskiego dla cudzoziemców, wyd. X, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBurkat A., Jasińska A., 2006, Hurra!!! Po polsku 2, Kraków.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., Łobodzińska R., 1998, Polski dla cudzoziemców, Wrocław.pl_PL
dc.referencesDrwal-Straszakowa K., Martyniuk W., 2006, Powiedz to po polsku. Say it the Polish Way, Kraków.pl_PL
dc.referencesGałyga D., 2001, Ach, Ten język polski! Ćwiczenia komunikacyjne dla początkujących, Kraków.pl_PL
dc.referencesGębal P. E., 2009, Od słowa do słowa toczy się rozmowa, Kraków.pl_PL
dc.referencesJanowska A., Pastuchowa M., 2005, Dzień dobry. Podręczniki do nauki języka polskiego dla początkujących, Katowice.pl_PL
dc.referencesKowalska M., 2003, Polish in 4 weeks. Język polski w 4 tygodnie z płytą CD, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrztoń J., 2011, Słownictwo 1, Kraków.pl_PL
dc.referencesKrztoń J., 2011, Słownictwo 2, Kraków.pl_PL
dc.referencesKucharczyk J., 1992, Zaczynam mówić po polsku, Łódźpl_PL
dc.referencesLechowicz J., Podsiadły J., 2001, Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź.pl_PL
dc.referencesMałolepsza M., Szymkiewicz A., 2005, Hurra!!! Po polsku 1, Kraków.pl_PL
dc.referencesMałolepsza M., Szymkiewicz A., 2005, Hurra!!! Po polsku 1. Zeszyt ćwiczeń, Kraków.pl_PL
dc.referencesMędak S., 2011, Polski raz a dobrze. Polish for foreigners, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiodunka W., 2005, Cześć, jak się masz? Cz. II – Spotkajmy się w Europie, Kraków.pl_PL
dc.referencesPelc T., 1997, Teraz polski, Łódź.pl_PL
dc.referencesPiotrowska-Rola E., Porębska M., 2013, Polski jest cool, Lublin.pl_PL
dc.referencesRudzka B., Goczołowa Z., 1992, Wśród Polaków. Podręcznik dla cudzoziemców, Część I, Lublin.pl_PL
dc.referencesSerafin B., Achtelik A., 2005, Miło mi panią poznać. Język polski w sytuacjach komunikacyjnych, Katowice.pl_PL
dc.referencesSeretny A., 2008, A co to takiego? Obrazkowy słownik języka polskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesStempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2010, Polski krok po kroku, Poziom A1, Kraków.pl_PL
dc.referencesStempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2010, Polski krok po kroku, Poziom A1, Zeszyt ćwiczeń, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzelc-Mays M., 1999, Nowe słowa, stare rzeczy. Podręcznik do nauczania słownictwa języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków.pl_PL
dc.referencesBilicka B., 2016, Witaj w Polsce! Podręcznik do nauki języka polskiego dla studentów medycyny, Szczecin.pl_PL
dc.referencesJanowska M., Sikorska Ś., 2007, Ja też chcę mówić po polsku, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJanowska M., Sikorska Ś., 2007, Proszę oddychać. Materiały do nauczania medycznego języka polskiego. Część I i II, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJanowska M., Sikorska Ś., 2015, Proszę oddychać. Materiały do nauczania medycznego języka polskiego. Część III, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJurek T., 2007, Proszę mi powiedzieć, co się stało?, Poznań.pl_PL
dc.referencesŁawnicka-Borońska M., 2013, Język polski w medycynie. A Guide to Polish in Medical Practice, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdalena.lawnicka-boronska@umed.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailkamila.kubacka@umed.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.23.17


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord