Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGałat, Edyta
dc.contributor.authorRittner, Michalina
dc.date.accessioned2017-07-10T12:22:00Z
dc.date.available2017-07-10T12:22:00Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22194
dc.description.abstractThe article presents the “model” of teaching specialized vocabulary in elementary (A1 and A2) level groups, which has been developed at the International Centre of Education of the Cracow University of Technology. As the example illustrating this „model“ served the courses in architecture and history of art vocabulary. The first part of the text presents the most important information concerning the organization of the specialized vocabulary course. The rest of the article is devoted to the role of the text in the specialized vocabulary class at the MCK PK. It shows teaching techniques used in courses and cites examples of exercises. The text ends with a brief description of the difficulties which may arise during the teaching of specialized vocabulary in A level groups and description of successful graduates of the course carried out in the MCK PK.en_GB
dc.description.abstractArtykuł prezentuje „model” nauczania słownictwa specjalistycznego w grupach na poziomie podstawowym A1 i A2, wypracowany w Międzynarodowym Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej1. Został on przedstawiony na podstawie kursów leksyki architektonicznej oraz leksyki z dziedziny historii sztuki. Najważniejsze informacje dotyczące ich organizacji przedstawiono w pierwszej części tekstu. Dalsze fragmenty zostały poświęcone roli tekstu na zajęciach specjalistycznych, wykorzystywanym technikom nauczania oraz przykładowym zadaniom. Artykuł kończy opis trudności pojawiających się w czasie nauczania wspomnianego typu słownictwa w grupach początkujących oraz krótki opis sukcesów absolwentów kursu przygotowującego obcokrajowców do podjęcia studiów w Polsce, realizowanego w MCK PK.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;23
dc.subjectspecialized vocabularyen_GB
dc.subjectelementary level A1 and A2en_GB
dc.subjectarchitectureen_GB
dc.subjecthistory of arten_GB
dc.subjectsłownictwo specjalistycznepl_PL
dc.subjectpoziom podstawowy A1 i A2pl_PL
dc.subjectarchitekturapl_PL
dc.subjecthistoria sztukipl_PL
dc.titleNauczanie leksyki specjalistycznej w Międzynarodowym Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej w grupach na poziomach podstawowych A1 i A2 (na przykładzie słownictwa z dziedziny architektury i historii sztuki)pl_PL
dc.title.alternativeTeaching specialized lexis at the international centre of education of the Cracow University of Technology to the groups of elementary level A1 and A2 (based on the architecture and history of art vocabulary)en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[163]-180
dc.contributor.authorAffiliationMiędzynarodowe Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesApresjan J. D., 2000, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Wrocław–Warszawa–Kraków.pl_PL
dc.referencesBartmiński J., Tokarski R. (red.), 1993, O definicjach i definiowaniu, Lublin.pl_PL
dc.referencesBednarek A., Grochowski M., 1997, Zadania z semantyki językoznawczej, Toruń.pl_PL
dc.referencesChłopicka-Wielgos M., Pukas-Palimąka D., 1996, Nauczanie języka specjalistycznego a nie tylko terminologii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 7/8, s. 69–80.pl_PL
dc.referencesGajewska E., Sowa M., 2014, LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.pl_PL
dc.referencesGałyga D., 2015, Skuteczność nauczania cudzoziemców języka polskiego jako obcego na przykładzie działalności Instytutu Polonijnego Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1996–2004, Kraków.pl_PL
dc.referencesGrochowski M., 1982, Zarys leksykologii i leksykografii. Zagadnienia synchroniczne, Toruń.pl_PL
dc.referencesGrochowski M., 1988, Podstawowe zasady definiowania wyrażeń w słowniku jednojęzycznym, w: W. Lubaś (red.), Wokół słownika współczesnego języka polskiego, Wrocław, s. 45–62.pl_PL
dc.referencesJanowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego: poziomy A1–C2, Kraków.pl_PL
dc.referencesKic-Drgas J., 2015, Trudności w uczeniu się terminologii specjalistycznej, „e-mentor”, nr 3, s. 17–22.pl_PL
dc.referencesKomorowska H. (red.), 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLesiak-Bielawska E., 2015, Potrzeby nauczycieli języków specjalistycznych a programy kształcenia i formy doskonalenia zawodowego, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 75–79.pl_PL
dc.referencesLigara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.pl_PL
dc.referencesMalinowska E., Nocoń J., Żydek-Bednarczuk U. (red.), 2013, Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków.pl_PL
dc.referencesPolański K. (red.), 2003, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław–Warszawa–Kraków.pl_PL
dc.referencesPrzybylska M., 2011, Zarys programu nauczania cudzoziemców języka specjalistycznego na przykładzie polskiego języka architektury, [praca magisterska], Kraków.pl_PL
dc.referencesPrzybylska R., 2003, Wstęp do nauki o języku polskim, Kraków.pl_PL
dc.referencesPrzybylska R., 2008, O potrzebie tworzenia korpusów tekstów do nauczania języka polskiego jako obcego, w: W. T. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 31–34.pl_PL
dc.referencesSeretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl_PL
dc.referencesStarzec A., 2013, Styl popularnonaukowy – styl dyskursu popularnonaukowego, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 71–110.pl_PL
dc.referencesZdunkiewicz-Jedynak D., 2013, Wykłady ze stylistyki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŻydek-Bednarczuk U., 2013, Dyskurs internetowy, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 347–379.pl_PL
dc.referenceshttp://elf2.pk.edu.pl/course/view.php?id=736 [13.03.2017].pl_PL
dc.contributor.authorEmailegalat@pk.edu.pl
dc.contributor.authorEmailmrittner@pk.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.23.13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord