Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSabela-Dymek, Ewa
dc.date.accessioned2017-07-10T12:21:58Z
dc.date.available2017-07-10T12:21:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22192
dc.description.abstractTaking into account the tasks that foreign students at Polish universities face, the author attempts to discuss those language characteristics that are common for various domains in the humanities and which make Polish for humanities particular. She draws attention to the properties of the language in academic and popular science texts (objectivism, intellectualism, or depersonalization) and discusses the linguistic means used for their creation. She points out the linguistic aspects which foreigners who intend to study in Poland should get familiarized with. She also discusses the sources of texts used for working with the students who attend professional language courses, ranging from academic textbooks (for the most advanced) to the media and online texts and textbooks for foreigners.en_GB
dc.description.abstractAutorka, biorąc pod uwagę zadania, przed jakimi stają studenci obcokrajowcy studiujący na polskich uniwersytetach, podejmuje próbę omówienia wspólnych dla różnych nauk humanistycznych właściwości językowych, decydujących o specyfice humanistycznej odmiany języka polskiego. Zwraca uwagę na cechy języka humanistycznych tekstów akademickich oraz popularnonaukowych (obiektywizm, intelektualizm czy depersonalizacja) i omawia środki językowe, za pomocą których się je tworzy. Wskazuje na zagadnienia językowe, z jakimi powinni zapoznać się cudzoziemcy zamierzający studiować w Polsce. Wskazuje też źródła tekstów do pracy ze słuchaczami kursów języka specjalistycznego – od podręczników akademickich (dla najbardziej zaawansowanych), poprzez teksty prasowe i internetowe, do podręczników dla cudzoziemców.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;23
dc.subjectspecialized languageen_GB
dc.subjectPolish for humanitiesen_GB
dc.subjectfeaturesen_GB
dc.subjecttextsen_GB
dc.subjectterminologyen_GB
dc.subjectsyntaxen_GB
dc.subjectjęzyk specjalistycznypl_PL
dc.subjectpolski język humanistycznypl_PL
dc.subjectcechypl_PL
dc.subjecttekstypl_PL
dc.subjectterminologiapl_PL
dc.subjectskładniapl_PL
dc.titlePolski język humanistyczny dla cudzoziemców mniej i bardziej zaawansowanychpl_PL
dc.title.alternativePolish for less and more advanced humanistsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[141]-154
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBajor E., Madej E., 2006,Wśród ludzi i ich spraw. Język polski dla cudzoziemców, Łódź.pl_PL
dc.referencesBajor E., Sabela E., 2010, Zeszyt ćwiczeń do podręcznika „Wśród ludzi i ich spraw”, Łódź.pl_PL
dc.referencesCzarnecka U., Gaszyńska M., 1990, Zrozumieć Polskę. Ćwiczenia w czytaniu dla studentów zaawansowanych, Kraków.pl_PL
dc.referencesCzarnecka U., Gaszyńska M., 1992, Polubić Polskę. Ćwiczenia w czytaniu dla studentów zaawansowanych, Kraków.pl_PL
dc.referencesDobrowolska D., 2016, Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków.pl_PL
dc.referencesGajda S., 1999, Język w naukach humanistycznych, w: W. Pisarek (red.), Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, Kraków, s.12–32.pl_PL
dc.referencesGulczyński M., 2007, Nauka o polityce, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLigara B., 1990, Rendez-vous z kulturą polską. Podręcznik języka polskiego dla humanistów, Kraków.pl_PL
dc.referencesLukszyn J., Górnicz M., 2005, Języki specjalistyczne: słownik terminologii przedmiotowej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMikołajczyk S., 1990, Składnia tekstów naukowych. Dyscypliny humanistyczne, Poznań.pl_PL
dc.referencesŚliwiński W., 1991, To właśnie Polska. Podręcznik języka polskiego dla humanistów. Kurs dla zaawansowanych, Kraków.pl_PL
dc.referencesTopolski J. (red.), 1975, Dzieje Polski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego PWN, 1987, pod red. M. Szymczaka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWójcikiewicz M., 1993, Piszę, więc jestem. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów, Kraków.pl_PL
dc.referencesZieliński M., 1999, Języki prawne i prawnicze, w: W. Pisarek (red.), Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, Kraków, s. 50–74.pl_PL
dc.referencesZylbertal W. H., 2002, Zintegrowany program humanistyki, w: E. Białek (red.), Dokąd zmierzasz człowieku? Model edukacji dla przyszłości, Warszawa, s. 167–176.pl_PL
dc.referencesCzernek P., 2011, Analiza składniowa i literalna grup nominalnych w języku poetyckim Zbigniewa Herberta, http://www.moscice.pl/moje-moscice/blogi/blog-postscriptum/analiza-sk%C5%82adniowa-i-literalna-grup-nominalnych-w-j%C4%99zyku-poetyckim-zbigniewa-herberta/ [04.05.2016].pl_PL
dc.referencesGrucza S., 2013, Lingwistyka języków specjalistycznych, w: S. Grucza i in. (red), Studi@ Naukowe 3, Warszawa, https://portal.uw.edu.pl/documents/7732735/0/Sambor+Grucza++Lingwistyka+j%C4%99zyk%C3%B3w+specjalistycznych.pdf. [27.04. 2016].pl_PL
dc.referencesSawicka A., 2009, Krótka charakterystyka języków specjalistycznych, w: „Rozprawy i Artykuły. Komunikacja Specjalistyczna”, nr 2, http://www.ks.uw.edu.pl/KS2_001-295.pdf. [30.04.2016].pl_PL
dc.referencesWilkoń A., 1987, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice, http://www.sbc.org.pl/dlibra/plain-content?id=73129. [04.05.2016].pl_PL
dc.contributor.authorEmailgaja@toya.net.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.23.11


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord