Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHopfinger, Maryla
dc.date.accessioned2017-07-10T12:08:17Z
dc.date.available2017-07-10T12:08:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22176
dc.description.abstractAlmost one hundred years ago radio introduced mediated aurality to social communications. This revealed the aural dimension of culture and itself became a powerful part of the audiosphere. This democratised access to cultural values. It developed thanks to technical innovations, creating its own traditions. This involved aural perception and familiarity with its programmes’ rules. It created new literary practices, which gave birth to aural literature. It can be used both as a tool of propaganda, as well as for artistic practices. It operates in both fiction and non-fiction. In the age of the digital reconfiguration of culture, it retains its individuality as an aural means of communication. It is capable of establishing an intense contact with the public, an example of which is two models of ties with listeners: Radio Maryja and Trójka.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1
dc.subjectsocial communicationsen_GB
dc.subjectcommunicative stageen_GB
dc.subjectaudiosphereen_GB
dc.subjectaural platformen_GB
dc.subjectaural literatureen_GB
dc.subjectties with listenersen_GB
dc.titleRadio – platforma audialnapl_PL
dc.title.alternativeRadio – audio platformen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[15]-21
dc.contributor.authorAffiliationPolska Akademia Nauk, Instytut Badań Literackich
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBachura-Wojtasik J., Literatura audialna między fikcją a nie-fikcją. „Upowieściowienie” dokumentu a narracje fikcyjne, [w:] Między sztuką a codziennością. W stronę nowej syntezy (1), red. M. Hopfinger, Z. Ziątek, T. Żukowski, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2016, s. 184–212.pl_PL
dc.referencesBożek J., Nowicki B., Czytanie ze słuchu, „Polityka” 2016, nr 21.pl_PL
dc.referencesBraudel F., Historia i trwanie, przekł. B. Geremek, wybór i przedmowa B. Geremek i W. Kula, Czytelnik, Warszawa 1971.pl_PL
dc.referencesHopfinger M., Literatura i media. Po 1989 roku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesHopfinger M., Otwarcie na świat i problem tożsamości, [w:] Gry o tożsamość w czasach wielkiej zmiany, red. A. Werner, T. Żukowski, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2013, s. 5–25.pl_PL
dc.referencesKącki M., Trójka czy Trujka, „Duży Format” 2016, nr 18, s. 4–6.pl_PL
dc.referencesMcLuhan M., Radio bęben plemienny, przekł. K. Jakubowicz, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, projekt i red. nauk. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005, s. 100–108.pl_PL
dc.referencesOng W.J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przekł. i wstęp J. Japola, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1992.pl_PL
dc.referencesPeiper T., Radiofon, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, projekt i red. nauk. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005, s. 95.pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa E., Słuchowiska Polskiego Radia w okresie piętnastolecia 1925–1939, t. 1: Fakty, wnioski, przypuszczenia, Biblioteka, Łódź 2000.pl_PL
dc.referencesStachyra G., Polityczność radia w kontekście jego historii, technologii i estetyki, [w:] G. Pietruszewska-Kobiela, A. Regiewicz, G. Stachyra, A. Żywiołek, Polityczność mediów, seria: Audiowizualne aspekty kultury w ponowoczesności, t. 4, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s. 73–150.pl_PL
dc.contributor.authorEmailhopfinger@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.39.04
dc.relation.volume39pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord