Wyświetlanie pozycji 261-280 z 1256

    • Powieść wagnerowska – powieść muzyczna? (Gabriele D’Annunzio – Élémir Bourges – Paweł Huelle) 

      Sokalska, Małgorzata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This article discusses the genre of the Wagnerian novel, one of these phenomena which are a testament to the wide and diverse reception of Richard Wagner’s work in the European culture. The composer was admired as a ...
    • „Biały klawisz, czarny, czarny, biały…” czyli jak rozwiązać muzyczne łamigłówki z przeszłości. Tego lata, w Zawrociu Hanny Kowalewskiej 

      Krajewski, Piotr (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      In Tego lata, w Zawrociu, Hanna Kowalewska presents a multi-layered story about the fate of the young heiress to the family fortune, called Matylda. This turns out to be an attempt to face the past, history and music that ...
    • Kryminał muzyczny? Refleksje na marginesie powieści kryminalnych Jana Antoniego Homy 

      Berkan-Jabłońska, Maria (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This article begins with addressing the 19th century relationships between the detective story and classical music, which were found, for example, in Charles Dickens’ or Arthur Conan Doyle’s works. Against this background, ...
    • Kiedy ucho robi oko, czyli o fonetach Stanisława Barańczaka wobec muzyki 

      Reimann-Czajkowska, Aleksandra (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This paper examines the question of the relations between music and the written word. Interdisciplinary interpretations of selected fonety – a literary genre proposed by Barańczak in Pegaz Zdębiał – discuss translation ...
    • Tkaczyszyn-Dycki’s Continuous “Song About…” 

      Pietrych, Krystyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      In this article, the author analyzes the poetry of Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, positing that through his individulal works we are in contact with One Poem, constantly written, which cannot be fully realized; it exists to ...
    • Julia Hartwig i „studia osobowe” 

      Dynkowska, Julia (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This paper discusses Julia Hartwig’s poetic texts in which she focuses on the prominent classical and pop musicians (composers as well as performers, such as Ludwig van Beethoven and Janis Joplin). In Tomasz Cyz’s interview ...
    • Stanisław Barańczak słucha Mozarta 

      Dembińska-Pawelec, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This essay presents an interpretation of Stanisław Barańczak poem Z okna na którymś piętrze ta aria Mozarta. Barańczak translated the libretto of Lorenzo Da Ponte to the Mozart’s opera The Marriage of Figaro. A fragment ...
    • Deprecjacja czy podziw? O Skrzypcach i Klawesynie Zbigniewa Herberta 

      Wiśniewski, Jerzy (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      In Zbigniew Herbert’s early works from the volume Hermes, pies i gwiazda (Hermes, a dog and a star, 1957), one can find cues indicating that contacts with music were his source of ambivalent feelings and reflections. This ...
    • Beethoven Różewicza i Herberta 

      Adamowska, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This article addresses the attitude of Różewicz and Herbert towards Beethoven’s music. The author of this paper refers to the following works: a story New School of Philosophy (PR I), an essay Painting by Night 21.01.85 ...
    • Możliwości partytury – możliwości poezji. Schäffer i Wirpsza 

      Bogalecki, Piotr (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This paper is an attempt to compare experimental artistic activities taken independently by the composer Bogusław Schäffer, and the poet Witold Wirpsza in the 1960s. In the works of the former the role and ways of using a ...
    • Muzyczny idiom Ośmiu nokturnów Władysława Sebyły. Rozpoznanie wstępne 

      Tenczyńska, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This article analyses the aspects of the lexical, stylistic and structural levels of Eight Nocturns from Władysław Sebała’s volume Egotic Concerto, which make up the musical idiom of the cycle. The analysis of its relationship ...
    • Percepcja wrażeń akustycznych w wierszu Mochnacki Jana Lechonia 

      Radion, Ewelina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This research on the perception of phonic reality presented in Jan Lechoń’s poem Mochnacki is based on interdisciplinary sound studies, specifically the findings made by musicologists, music critics, music psychologists, ...
    • Między Bogiem a Naturą. Słowo i muzyka w świecie Leśmiana 

      Cieślik, Monika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This essay shows how multidirectional relations between the words and the music are bound in Leśmian’s world. The medium is a human being, a poet-singer oversensitive to the voice of being, who turns music into words and ...
    • Mit orfejski à rebours. O Pieśni tryumfującej miłości Tadeusza Micińskiego 

      Badowska, Katarzyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      The author analyses Pieśń tryumfującej miłości (one the prose poems by Tadeusz Miciński) as an inverted version of the myth of Orpheus and Eurydice. The interpretation is embedded in the context of the Orphic doctrine and ...
    • O muzyczności Wirów Henryka Sienkiewicza 

      Samborska-Kukuć, Dorota Karolina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      Alhough Henryk Sienkiewicz’s musical competence was not extensive, his writing shows predilection for the harmony of such eminent composers as Beethoven and Schumann. Musical thematisations that highlight the transcendent ...
    • Od Redakcji 

      Wiśniewski, Jerzy (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
    • Kryminał i romantyzm. Przypadek "Tancerza" Łukasza Orbitowskiego i Jarosława Urbaniuka 

      Kurska, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
      This article describes the use of romantic elements in Orbitowski and Urbaniuk’s criminal novel, Tancerz (Dancer). It also shows how the authors of the pop-cultural story enrich the plot, language and poetry thanks by ...
    • Żony trucicielki. Kroniki kryminalne jako konteksty wątków powieściowych 

      Budrewicz, Tadeusz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
      This article addresses the cases of criminal poisonings of men performed by women in the 19th century. This theme was not popular in crime novels because evidence was established in chemical laboratories rather than by ...
    • (Pop)kulturowe trwanie wieku XIX Casus: literatura kryminalna 

      Mazurkiewicz, Adam (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
      The article considers writing strategies that reconstruct the past and are present in latest Polish crime novels. Among functions catered by crime novels whose storylines are set in 19th century play various functions such ...
    • Detektyw Fryga na tropie Henryk Nagiel "Tajemnica Nalewek" i "Sęp" 

      Stachura-Lupa, Renata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
      Nagiel’s novels have not attracted researchers’ attention, except for some references to works devoted to the development of mystery novels in Poland, the image of Warsaw in Polish literature of the 19th century, or the ...