Show simple item record

dc.contributor.authorOlszewska, Maria Jolanta
dc.date.accessioned2017-05-30T09:42:49Z
dc.date.available2017-05-30T09:42:49Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21821
dc.description.abstractThe article presents an analysis of two literary works – Klątwa [Curse] by Stanisław Wyspiański (1869–1907) and the Riders to the Sea by John Millington Synge (1871–1909), examined in the context of elements characteristic of ancient tragedy the present in their structure. As a result, although both plays are set in the countryside, they go beyond the naturalistic convention and are more reminiscent of tragic miniatures. They employ the poetics of maximum condensation. Both Klątwa and Riders to the Sea are a modern reading of ancient tragedy, consistently recognised by the authors to be the highest form of playwriting. Wyspiański’s and Synge’s characters are struggling with the real world, with the difficulties of everyday life, but also with the world transcendent to their consciousness, which turns out to be incomprehensible and terrifying at the same time, where forces of Fate rule, to which man is vulnerable. Synge’s heroine surrenders to fate, while the character in Klątwa stands up for herself and fight. Each of them defends her human dignity in her own way.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;3
dc.subjectFateen_GB
dc.subjecttragicen_GB
dc.subjecttragedyen_GB
dc.subjectfighten_GB
dc.subjectdestinyen_GB
dc.subjectdignityen_GB
dc.subjectfearen_GB
dc.subjectsacrificeen_GB
dc.subjectLospl_PL
dc.subjecttragizmpl_PL
dc.subjecttragediapl_PL
dc.subjectwalkapl_PL
dc.subjectprzeznaczeniepl_PL
dc.subjectgodnośćpl_PL
dc.subjectstrachpl_PL
dc.subjectofiarapl_PL
dc.titleWobec fatalizmu Losu (Stanisław Wyspiański „Klątwa” – John Millington Synge „Jeźdźcy do morza”). Szkicpl_PL
dc.title.alternativeFacing the fatalism of Fate (Stanisław Wyspiański 'Klątwa' [Curse] – John Millington Synge 'Riders to the Sea'). Sketchen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[255]-278
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Instytut Literatury Polskiej, Zakład Literatury i Kultury II Połowy XIX wieku
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBamgbose Gabriel Sunday, Naturalist Aesthetics in John Millington Synge’s, „Humanicus” 2013, nr 8, http://www.humanicus.org/ [dostęp 22.04.2015].pl_PL
dc.referencesBieńkowska Ewa, Tragedia i mit tragiczny w filozofii Pawła Ricoeura, „Twórczość” 1971, nr 4, s. 88–99.pl_PL
dc.referencesBieńkowski Zbigniew, Modelunki. Szkice literackie, Czytelnik, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesBukowska-Schielmann Miłosława, „ja w śnie narodu przeklętym, uśpiony”. Stanisława Wyspiańskiego dramaty – sny, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1994.pl_PL
dc.referencesBukowska-Schielmann Miłosława, Wyspiański. Warianty odbioru, w: Studia o dramacie i teatrze Stanisława Wyspiańskiego, red. J. Błoński, J. Popiel, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1994, s. 7–47.pl_PL
dc.referencesChiaromonte Nicola, Granice duszy, przeł. S. Kasprzysiak, wybór i oprac. S. Kasprzysiak, P. Kłoczowski, Czytelnik, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesCzabanowska-Wróbel Anna, Magia słowa i milczenia w Klątwie, w: taż, Sprzeczne żywioły. Młoda Polska i okolice, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013, s. 101–114.pl_PL
dc.referencesDybizbański Marek, Tragedia polska drugiej połowy XIX wieku: wzorce i odstępstwa, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2009.pl_PL
dc.referencesDziemidok Bohdan, Katharsis jako kategoria estetyczna, „Studia Estetyczne” 1971, t. 8, PWN, Warszawa 1971, s. 29–52.pl_PL
dc.referencesFilipkowska Hanna, Wśród bogów i bohaterów. Dramaty antyczne Stanisława Wyspiańskiego wobec mitu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesForstner Dorothea OSB, Świat symboliki chrześcijańskiej, przekł. i oprac. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Pax, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesHenn Thomas Rice, General Introduction, w: J.N. Synge, The Complete Plays, ed. by Thomas Rice Henn, Londyn 1963, s. 1–78.pl_PL
dc.referencesJanion Maria, Tragizm, historia, prywatność. Prace wybrane, t. 2, red. Małgorzata Czermińska, Universitas, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesKitto Humprey Davy Findley, Tragedia grecka. Studium literackie, przeł. J. Margański, Wydawnictwo Homini, Bydgoszcz 1997.pl_PL
dc.referencesKleiner Juliusz, Tragizm, w: tenże, W kręgu historii i teorii literatury, wybór i oprac. A. Hutnikiewicz, PWN, Warszawa 1981, s. 655–667.pl_PL
dc.referencesKleiner Juliusz, Tragizm dwoistego oblicza czynu w «Edypie królu», w: tenże, W kręgu historii i teorii literatury, wybór i oprac. A. Hutnikiewicz, PWN, Warszawa 1981, s. 547–555.pl_PL
dc.referencesKocur Mirosław, Teatr antycznej Grecji, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.pl_PL
dc.referencesKołaczkowski Stefan, Stanisław Wyspiański. Rzecz o tragediach i tragizmie, Wydawnictwo Fiszer i Majewski, Poznań–Warszawa 1922.pl_PL
dc.referencesLack Stanisław, Studia o St. Wyspiańskim, zebrał i przedm. S. Pazurkiewicz, Księgarnia A. Gmachowskiego, Częstochowa 1924.pl_PL
dc.referencesŁempicka Aniela, Wyspiański, pisarz dramatyczny. Idee i formy, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1973.pl_PL
dc.referencesMakowiecki Tadeusz, Poeta – malarz: studium o Stanisławie Wyspiańskim, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1969.pl_PL
dc.referencesMarković Zdenka, Pojęcie dramatu u Wyspiańskiego, przedm. S. Dobrzycki, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań–Warszawa–Wilno–Lublin 1924.pl_PL
dc.referencesMiodońska-Brookes Ewa, Studia o kompozycji dramatów Stanisława Wyspiańskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1972.pl_PL
dc.referencesMiodońska-Brookes Ewa, „Zdobywaj co dzień Boga i siebie na nowo...” (Religijne aspekty dramatów Wyspiańskiego), w: Dramat i teatr religijny w Polsce, red. I. Sławińska, W. Kaczmarek, Wydawnictwo Towarzystw Naukowych KUL, Lublin, 1991, s. 235–263.pl_PL
dc.referencesOlszewska Maria Jolanta, Tragedia ludowa według Wyspiańskiego. «Klątwa» i «Sędziowie», w: «Tragedia chłopska». Od W. L. Anczyca do K.H. Rostworowskiego. Tematyka – kompozycja – idee, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki UW, Warszawa 2001, s. 191–244.pl_PL
dc.referencesOrtwin Ostap, Pisma krytyczne, t. I: O Wyspiańskim i dramacie, oprac. J. Czachowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1969.pl_PL
dc.referencesJ.M. Synge 1871–1909, http://www.poetryfoundation.org/bio/j-m-synge [dostęp 21.04.2015].pl_PL
dc.referencesPyzik Teresa, Teoria tragedii. Ze studiów nad koncepcją tragedii w angielskich i amerykańskich badaniach literackich po II wojnie światowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1976.pl_PL
dc.referencesRomilly Jacqueline de, Tragedia grecka, przeł. I. Sławińska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesSinko Tadeusz, Antyk Wyspiańskiego, Wydawnictwo G. Gebethner i Spółka, Kraków 1916.pl_PL
dc.referencesSławińska Irena, Filozofia teatru, „Dialog” 1961, nr 5, s. 87–98.pl_PL
dc.referencesSławińska Irena, O badaniu wizji teatralnej Wyspiańskiego, w: taż, Sceniczny gest poety. Zbiór studiów o dramacie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1960.pl_PL
dc.referencesSławińska Irena, Tragedia w epoce Młodej Polski: z zagadnień struktury dramatu, nakładem Towarzystwa Naukowego, Toruń 1948.pl_PL
dc.referencesSynge John Millington, Jeźdźcy do morza (Riders to the Sea), przeł. M.M. Misińska, w: Dramaty irlandzkie, „Dialog. Najlepsze z najlepszych”, Warszawa–Kraków 2011, s. 16–23.pl_PL
dc.referencesSchmidt Joël, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, przeł. B. Sęk, Wydawnictwo „Książnica”, Katowice 1996.pl_PL
dc.referencesWyspiański Stanisław, Klątwa. Tragedia, nakładem Autora, Kraków 1905.pl_PL
dc.referencesTadeusz Żeleński (Boy), Klątwa, w: tenże, Pisma, t. XX: Flirt z Melpomeną. Wieczór trzeci i czwarty, red. H. Markiewicz, tom oprac. J. Kott, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1963, s. 149–162.pl_PL
dc.referencesTragedia w okresie Młodej Polski i Dwudziestolecia Międzywojennego, wybór i oprac. M. Kozłowska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2006.pl_PL
dc.referencesŻyczyński Henryk, Teoria dramatu, nakładem Księgarni „Kresy”, Cieszyn 1922, s. 90–115.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmj.olszewska@uw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.33.14
dc.relation.volume33pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record