Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBralewski, Sławomir
dc.date.accessioned2017-05-16T13:09:12Z
dc.date.available2017-05-16T13:09:12Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1644-857X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21710
dc.description.abstractAmong the views of researchers who pronounced their opinion on the issue of Constantine’s conversion to Christianity, we have a variety of positions, which range from its total negation and attribution to the emperor mere calculation, sheer hypocrisy and instrumental treatment of religion, through discerning in his attitude a form of religious syncretism, to full recognition of the reality of his conversion. It seems that nowadays the vast majority of historians do not doubt the sincerity of Constantine’s renouncement of paganism, while differences in their opinions primarily concern the moment, when it took place. Many scholars also underscore the importance of the vision Constantine had, which, according to Lactantius and Eusebius of Caesarea, played a crucial role in the conversion of the ruler. The vision itself, however, is still controversial as a historical fact. Some see it as a supernatural phenomenon, while others either explain it as a natural one or completely depreciate its importance. Needless to say that neither party has been able to prove their case so far. On the other hand, it is irrefutable that Constantine himself, in his surviving letters and speeches, tended to put down his victories to the divine assistance of Christ, which, of course, one can interpret as an essential manifestation of his conversion to Christianity. Some scholars maintain that Constantine adopted Christianity after the year 324. It is, however, hard to prove, because over this period he addressed the god he believed in as summus deus, i.e. in the same fashion as in the first half of his reign. For instance, it was exactly the term he used in his correspondence and speeches from the break-through year 313, in which he addressed the Christian God.en_GB
dc.description.abstractKonstantyn w swoim głębokim przekonaniu został wybrany przez Boga Najwyższego, który za jego pośrednictwem dokonał przełomu w walce ze złem. To ów Bóg stał się jego boskim patronem, o czym cesarz pisał w swych listach już od roku 313. Zachowane cesarskie pisma, w których jest mowa o Bogu, na ogół kierowane były do chrześcijańskich biskupów i to ich Konstantyn powierzał opiece swego boskiego patrona, który w jego mocnym przeświadczeniu był Bogiem chrześcijan. Władca przypisywał Mu odnoszone przez siebie zwycięstwa militarne i spodziewał się, że oddając Mu cześć, zapewni cesarstwu pomyślność. W zamian, w ramach wdzięczności roztaczał opiekę nad Kościołem, wznosząc świątynie i zabiegając o jedność Jego wyznawców w kulcie. Konstantyn, wypowiadając się o Bogu chrześcijan, używał, co zrozumiałe, znanych sobie epitetów właściwych kultom pogańskim, ale należących też do ogólnego skarbca terminologii religijnej. Odwołując się do pojęć i symboli właściwych światu pogańskiemu, ale przez chrześcijan interpretowanych jako chrześcijańskie, Konstantyn dokonywał rewolucji religijnej w sposób kontrolowany i łagodny, nie dopuszczając do zaognienia nastrojów społecznych. Niektórzy badacze sądzą, że Konstantyn stał się chrześcijaninem dopiero po roku 324, jednak w tym okresie wyznawanego przez siebie Boga obdarzał tymi samymi bądź bardzo podobnymi tytułami, co w pierwszej połowie swego panowania. Ponieważ jego zachowana korespondencja i mowy adresowane były często do duchownych chrześcijańskich, to i zawarte w nich odniesienia do Boga dotyczyły Boga chrześcijańskiego i to już od roku 313.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Nauk Historycznych;2
dc.subjectConstantine the Grateen_GB
dc.subjectconversion of Constantineen_GB
dc.subjectConstantine’s visionen_GB
dc.subjectKonstantyn Wielkipl_PL
dc.subjectkonwersja Konstantynapl_PL
dc.subjectwizja Konstantynapl_PL
dc.titleKonwersja Konstantyna Wielkiego na chrześcijaństwo w świetle jego własnego świadectwa – kilka uwagpl_PL
dc.title.alternativeThe conversion of Constantine the Great to Christianity in the light of his own testimony – some commentsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[45]-79
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Historii, Katedra Historii Bizancjum
dc.identifier.eissn2450-7660
dc.referencesActa Conciliorum Oecumenicorum II: Concilium Universale Chalcedonense, ed. E. Schwartz, Berolini–Lipsiae 1936.pl_PL
dc.referencesAphraatis Sapientis Persae Demonstationes, ed. R. Parisot, vol. I, Paris 1894; vol. II, Paris 1907.pl_PL
dc.referencesAmmianus Marcellinus, Rerum gestarum libri, hrsg. W. Seyfarth, vol. IV, Berlin 1986.pl_PL
dc.referencesConstantin le Grand, Lettres et discours, prés. et trad. P. Maraval, Paris 2010.pl_PL
dc.referencesEusebius, Historia kościelna, oprac. H. Pietras, przekł. A. Caba, A. Lisiecki, wyd. 2 zmienione, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesEusebius, Vita Constantini, ed. F. Winkelmann, Berlin–New York 2008, GCS 7.pl_PL
dc.referencesEuzebiusz z Cezarei, Życie Konstantyna, przekł. T. Wnętrzak, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesIn praise of Later Roman Emperors. The Panegyrici Latini, eds R.A.B. Mynors, C.E.V. Nixon, B.S. Rodgers, Berkeley–Los Angeles–Oxford 1994.pl_PL
dc.referencesLactantius, De mortibus persecutorum, ed. J. Moreau, Paris 1954, S.C. 39.pl_PL
dc.referencesPaulinus Nolanus, Epistulae, ed. G. de Hartel, Pragae–Vindobonae–Lipsiae 1894, CSEL 29.pl_PL
dc.referencesSocrates, Historia ecclesiastica, hrsg. G.C. Hansen, Berlin 1995, GCS NF 1.pl_PL
dc.referencesSocrates Scholasticus, Historia Kościoła, przekł. S.J. Kazikowski, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesSozomenus, Historia ecclesiastica, eds I. Bidez, G.Ch. Hansen, Berlin 1995, GCS NF 4.pl_PL
dc.referencesThe Homilies of Aphraates I, transl. W. Wright, London 1869.pl_PL
dc.referencesThe Roman imperial coinage, vol. VII (Constantine and Licinius A.D. 313–337), ed. P.M. Bruun, London 1966.pl_PL
dc.referencesZosimos, Historia nova, ed. F. Paschoud, vol. I, Paris 2000.pl_PL
dc.referencesAlföldi A., The Conversion of Constantine and Pogan Rome, transl. H. Mattingly, Oxford 1969.pl_PL
dc.referencesAnastos M.V., The Edict of Milan (313): A Defence of its Traditional Authorship and Designation, „Revue des études byzantines” 1967, no. 25, s. 13–41.pl_PL
dc.referencesBalbuza K., Triumfator. Triumf i ideologia zwycięstwa w starożytnym Rzymie epoki Cesarstwa, Poznań 2005.pl_PL
dc.referencesBardill J., Constantine, Divine Emperor of the Christian Golden Age, Cambridge 2011.pl_PL
dc.referencesBarnes T.D., Constantine and Eusebius, Cambridge 1981.pl_PL
dc.referencesBarnes T.D., Constantine and the Christians of Persia, „Journal of Roman Studies” 1985, vol. LXXV, s. 126–136.pl_PL
dc.referencesBarnes T.D., Constantine. Dynasty, Religion and Power in the Later roman Empire, Oxford 2011.pl_PL
dc.referencesBarnes T.D., Lactantius and Constantine, „The Journal of Roman Studies” 1973, vol. LXIII, s. 29–46.pl_PL
dc.referencesBarnes T.D., The Conversion of Constantine, „Echos du Monde Classique” 1985, vol. XXIX, s. 371–391.pl_PL
dc.referencesBarnes T.D., The Political Context of the Imperial Marriage in Milan, [w:] Saint Emperor Constantine and Christianity, vol. I, ed. D. Bojovič, Niš 2013, s. 535–549.pl_PL
dc.referencesBarnes T.D., Was There a Constaninian Revoution?, „Journal of Late Antiquity” 2009, vol. II, s. 374–384.pl_PL
dc.referencesBaynes N.H., Constantine the Great and the Christian Church, London 1934.pl_PL
dc.referencesBeard M., North J., Price S., Religions of Rome, Cambridge 1998.pl_PL
dc.referencesBidez J., A propos d’une biographie nouvelle de l’empereur Constantin, „L’Antiquité Classique” 1932, t. I, s. 1–7.pl_PL
dc.referencesBleicken J., Constantin der Grosse und die Christen. Überlegungen zur konstantinischen Wende, München 1992.pl_PL
dc.referencesBonamente G., La „svolta constantiniana”, [w:] Cristianesimo e istituzioni politiche. Da Augusto a Guistiniano, curr. E. Dal Covolo, R. Uglione, Roma 2001, s. 147–170.pl_PL
dc.referencesBouffartique J., Par quels mots le grec ancien pouvait-il designer le passage d’une religion à une autre?, [w:] Le problème de la christianisation du monde antique, eds H. Inglebert, S. Destephen, B. Dumézil, Paris 2010, s. 19–31.pl_PL
dc.referencesBralewski S., Constantinian shift – the truth or a myth, „Vox Patrum” 2014, t. LXI, nr 34, s. 39–53.pl_PL
dc.referencesBralewski S., Przełom konstantyński a religijność Rzymian w wiekach IV i V – wybrane zagadnienia, [w:] Bitwa przy moście mulwijskim. Konsekwencje, red. Z. Kalinowski, D. Próchniak, Poznań 2013, s. 115–149.pl_PL
dc.referencesBrandt H., Konstantin der Grosse. Der erste christliche Kaiser, Münich 2006.pl_PL
dc.referencesBremmer J.N., The Vision of Constantine, [w:] Land of Dreams: Greek and Latin Studies in Honour of A.H.M. Kessels, eds A.P.M.H. Lardinois, M.G.M. van der Poel, V.J.C. Hunink, Leiden 2006, s. 57–79.pl_PL
dc.referencesBringmann K., Die konstantinische Wende. Zum Verhältnis von politischer und religiöser Motivation, „Historische Zeitschrift” 1995, Bd. CCLX, s. 21–47.pl_PL
dc.referencesBruun P., The Battle of the Milvian Bridge: The Date Reconsidered, „Hermes” 1960, vol. LXXXVIII, s. 361–370.pl_PL
dc.referencesBruun P., The Disappearance of Sol from the Coins of Constantine, „Arctos” 1958, vol. II, s. 15–37.pl_PL
dc.referencesBruun P., Una permanenza del Sol Invictus di Constantino nell’arte cristiana, [w:] Costantino il Grande, eds G. Bonamente, F. Fusco, vol. I, Macerata 1992, s. 219–229.pl_PL
dc.referencesBruun P., The Victorious Signs of Constantine: A Reappraisal, „The Numismatic Chronicle” 1997, vol. CLVII, s. 41–59.pl_PL
dc.referencesBurckhardt J., Die Zeit Constantins des Grossen, wyd. 1, Basel 1835.pl_PL
dc.referencesBurckhardt J., Die Zeit Constantins des Grossen, wyd. 2, Leipzig 1880.pl_PL
dc.referencesCameron A., The Imperial Pontifex, „Harvard Studies in Classical Philology” 2007, vol. CIII, s. 341–384.pl_PL
dc.referencesCameron A., The Last Pagans of Rome, New York 2011.pl_PL
dc.referencesCarlà F., Castello M.G., Questioni tardoantiche. Storia e mito della svolta costantiniana, Roma 2010.pl_PL
dc.referencesCarlson J., Narrative Reliefs of the Arch of Constantine and the Panegyrici Latini, „New England Classical Journal” 2010, vol. XXXVII, Issue 3, s. 163–176.pl_PL
dc.referencesChadwick H., Kościół w epoce wczesnego chrześcijaństwa, przekł. A. Wypustek, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesChampeaux J., „Pietas”. Piété personelle et piété collective à Rome, „Bulletin de l’Association Guillaume Bude” 1989, no. 3, s. 263–279.pl_PL
dc.referencesChaniotis A., Megatheism: the search for the almighty god and the competition of cults, [w:] One god. Pagan monotheism in the Roman Empire, eds S. Mithell, P. van Nuffelen, Cambridge 2010, s. 112–140.pl_PL
dc.referencesCharlewsworth M.P., The Virtues of Roman Emperor and the Creation of the Belief, „Proceedings of the British Academy” 1937, vol. XXIII, s. 105–133.pl_PL
dc.referencesChristensen T., The So-Called Edict of Milan, „Classica et Mediaevalia” 1984, vol. XXXV, s. 129–176.pl_PL
dc.referencesClauss M., Konstantin der Grosse und seine Zeit, Münich 2009.pl_PL
dc.referencesConstantine the Great: York’s Roman Emperor, eds E. Hartley, J. Hawkes, M. Henig, F. Mee, York 2006.pl_PL
dc.referencesDecker D. de, La politique religieuse de Maxence, „Byzantion” 1968, no. 38, s. 472–562.pl_PL
dc.referencesDie Kirche Angesichts der Konstantinischen Wende, hrsg. G. Ruhbach, Darmstadt 1976.pl_PL
dc.referencesDie konstantinische Wende, hrsg. E. Müchlenberg, Gütersloh 1998.pl_PL
dc.referencesDimaio M., Zeuge J., Zotov N., Ambiguitas Constantiniana: The Caeleste Signum Dei of Constantine the Great, „Byzantion” 1988, no. 58, s. 333–360.pl_PL
dc.referencesDörries H., Das Selbstzeugnis Kaiser Konstantins, Göttingen 1954.pl_PL
dc.referencesDörries H., Konstantin der Grosse, Stuttgart 1958.pl_PL
dc.referencesDrake H.A., Constantine and the Bishops: the Politics of intolerance, Baltimore 2000.pl_PL
dc.referencesDrake H.A., In Praise of Constantine. A Historical Study and New Translation of Eusebius’ Tricennial Oration, Berkeley–Los Angeles 1976.pl_PL
dc.referencesDrijvers J.W., The Power of the Cross: Celestial Cross Appearances in the 4th Century, [w:] The Power of Religion in Late Antiquity, eds A. Cain, N. Lenski, Burlington 2009, s. 237–250.pl_PL
dc.referencesEdwards M., The Beginnings of Christianization, [w:] The Cambridge Companion to Age of Constantine, ed. N. Lenski, Cambridge 2006, s. 137–158.pl_PL
dc.referencesEhrhardt C.T.H.R., „Maximus”, „invictus” und „victor” als Datierungskriterien auf Inschriften Konstantins des Grossen, „Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik” 1980, Bd. XXXVIII, s. 177–181.pl_PL
dc.referencesElliott T.G., Constantine’s Conversion: Do we really need it?, „Phoenix” 1987, vol. XLI, s. 420–438.pl_PL
dc.referencesFarina R., Eusebio di Cesarea e la „Svolta Costantiniana”, „Augustinianum” 1986, vol. XXVI, s. 313–322.pl_PL
dc.referencesFarina R., L’impero e l’imperatore cristiano in Eusebio di Cesarea. La prima teologia politica del Cristianesimo, Zurich 1966.pl_PL
dc.referencesFears J.R., The cult of Virtues and Roman Imperial Ideology, „Aufstieg und Niedergang der römischen Welt” 1981, vol. II 17, 2, s. 827–948.pl_PL
dc.referencesFowden G., The Last Days of Constantine: Oppositional Versions and Their Influence, „The Journal of Roman Studies” 1994, vol. LXXXIV, s. 146–170.pl_PL
dc.referencesFraschetti A., La conversione da Roma pagana a Roma cristiana, Roma–Bari 1999.pl_PL
dc.referencesGagé J., Le signum astrologique de Constantin et le millenarisme de Roma aeterna, „Revue d’Histoire et de Philosophie Religieuses” 1951, t. XXXI, s. 181–223.pl_PL
dc.referencesGirardet K.M., Der Kaiser und sein Gott. Das Christentum im Denken und in der Religionspolitik Konstantins der Grosse, Berlin–New York 2010.pl_PL
dc.referencesGirardet K.M., Die Konstantinische Wende. Voraussetzungen und geistige Grundlagen der Religionspolitik Konstantins des Grossen, Darmstadt 2006.pl_PL
dc.referencesGirardet K.M., Konstantin und das Christentum: die Jahre des Entscheidung, 310 bis 314, [w:] Konstantin der Grosse. Geschichte – Archäologie – Rezeption, Internationales Kolloquium vom 10.–15. Oktober 2005 an der Universität Trier zur Landesausstellung Rheinland-Pfalz „Konstantin der Grosse”, hrsg. A. Demandt, J. Engemann, Trier 2006, s. 69–80.pl_PL
dc.referencesGirardet K.M., L’invention du dimanche: du jour du soleil au dimanche. Le dies Solis dans la législation et la politique de Constantin le Grand, [w:] Empire chrétien et Église aux IVe et V e siècles. Integration ou „concordat”? Le témoignage du Code Théodosien, eds J.-N. Guinot, F. Richard, Paris 2008, s. 341–370.pl_PL
dc.referencesGrasmück E.L., Coercitio: Staat und Kirche im Donatistischenstreit, Bonn 1964.pl_PL
dc.referencesGrégoire H., Eusèbe n’est pas l’auteur de la „Vita Constantini” dans sa forme actuelle, et Constantin ne s’est pas „converti” en 312, „Byzantion” 1938, no. 13, s. 561–583.pl_PL
dc.referencesGrégoire H., La „conversion” de Constantin, „Revue de l’Université de Bruxelles” 1930–1931, t. XXXVI, s. 231–272.pl_PL
dc.referencesGrégoire H., La vision de Constantin „liquidée”, „Byzantion” 1939, no. 14, s. 341–351.pl_PL
dc.referencesHalsberghe G.H., The cult of Sol Invictus, Leiden 1972.pl_PL
dc.referencesHeiland F., Die astmnomische Deutung der Vision Konstantins, Jena 1948.pl_PL
dc.referencesHekster O., The city of Rome in late imperial ideology: The Tetrachs, Maxentius and Constantine, „Mediterraneo Antico” 1999, Anno II, s. 717–748.pl_PL
dc.referencesHerrmann-Otto E., Konstantin der Grosse, Darmstadt 2007.pl_PL
dc.referencesHolloway R.R., Constantine and Rome, New Haven 2004.pl_PL
dc.referencesHopkins K., Christian Number and its Implications, „Journal of Early Christian Studies” 1998 vol. VI, s. 185–226.pl_PL
dc.referencesIlski K., Chrzest Konstantyna Wielkiego, [w:] Teologia i liturgia chrztu od starożytności chrześcijańskiej do czasów nowożytnych, red. A.M. Wyrwa, J. Górecki, Poznań 2015, s. 137–151.pl_PL
dc.referencesIlski K., Prawne aspekty chrystianizacji Imperium Romanum, [w:] Chrystianizacja Europy. Kościół na przełomie I i II tysiąclecia, red. J. Dobosz, J. Strzelczyk, Poznań 2014.pl_PL
dc.referencesJaczynowska M., Religie świata rzymskiego, Warszawa 1987.pl_PL
dc.referencesJohnson M.J., Architecture of Empire, [w:] The Cambridge Companion to the Age of Constantine, ed. N. Lenski, Cambridge 2006, s. 278–297.pl_PL
dc.referencesJones A.H.M., Constantine and the Conversion of Europe, London 1948.pl_PL
dc.referencesJones Hall L., Cicero’s instinctu divino and Constantine’s instinctu divinitatis: The Evidence of the Arch of Constantine for the Senatorial View of the ‘Vision’ of Constantine, „Journal of Early Christian Studies” 1998, vol. VI, s. 647–671.pl_PL
dc.referencesKazhdan A., „Constantin imaginaire”. Byzantine legends of ninth century about Constantine the Great, „Byzantion” 1987, no. 57, s. 196–250.pl_PL
dc.referencesKeresztes P., The phenomenon of Constantine the Great’s conversion, „Augustinianum” 1987, vol. XXVII, s. 85–100.pl_PL
dc.referencesKolb F., Ideał późnoantycznego władcy. Ideologia i autoprezentacja, przekł. A. Gierlińska, Poznań 2008.pl_PL
dc.referencesKonstantin der Grosse: Geschichte, Archäologie, Rezeption, hrsg. A. Demandt, J. Engemann, Trier 2006.pl_PL
dc.referencesKonstantin der Grosse. Kaiser einer Epochenwende, hrsg. F. Schuller, H. Wolff, München 2007.pl_PL
dc.referencesKraft K., Das Silbermedaillon Constantins des Grossen mit dem Christusmonogramm auf dem Helm, [w:] K. Kraft, Konstantin des Grossen, Darmstadt 1974, s. 297–344.pl_PL
dc.referencesKrautheimer R., The Ecclesiastical Building Policy of Constantine, [w:] Costantino il Grande dall’Antichità all’umanesimo, eds G. Bonamente, F. Fusco, vol. II, Macerata 1993, s. 509–552.pl_PL
dc.referencesLabuda G., Mieszko I, Wrocław–Warszawa–Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesLabuda G., Studia nad początkami państwa polskiego, Poznań 1946.pl_PL
dc.referencesLançon B., Moreau T., Constantin. Un Auguste chrétien, Paris 2012.pl_PL
dc.referencesLeithart P.J., Defending Constantine. The Twilight of an Empire and the Dawn of Christendom, Downers Grove 2010.pl_PL
dc.referencesLenski N., Evoking the Pagan Past: Instinctu divinitatis and Constantine’s Capture of Rome, „Journal of Late Antiquity” 2008, vol. I, s. 204–257.pl_PL
dc.referencesLenski N., The Reign of Constantine, [w:] The Cambridge Companion to Age of Constantine, ed. N. Lenski, Cambridge 2006, s. 59–90.pl_PL
dc.referencesLiebeschuetz J.H.W.G., Continuity and Change in Roman Religion, Oxford 1979.pl_PL
dc.referencesLiftin B.M., Eusebius on Constantine: Truth and Hagiography at the Milvian Bridge, „Journal of the Evangelical Theological Society” 2012, vol. LV, No. 4, s. 773–792.pl_PL
dc.referencesMacCormack S.G., Art and Ceremony in Late Antiquity, Berkeley–Los Angeles–London 1981.pl_PL
dc.referencesMacMullen R., Constantine, New York 1969.pl_PL
dc.referencesMacMullen R., Constantine and the Miraculous, „Greek, Roman and Byzantine Studies” 1968, vol. IX, s. 81–96.pl_PL
dc.referencesMaier J.L., Le dossier du donatisme, vol. I (Des origins a la mort de Constance II [303–361]), Berlin 1987.pl_PL
dc.referencesMaraval P., Constantin, empereur romain et chrétien, Paris 2011.pl_PL
dc.referencesMaraval P., La religion de Constantin, „Anuario de Historia de la Iglesia” 2013, no. 22, s. 17–36.pl_PL
dc.referencesMarcone A., Costantino il Grande, Roma–Bari 2000.pl_PL
dc.referencesMarcone A., Pagano e cristiano. Vita e mito di Costantino, Roma–Bari 2002.pl_PL
dc.referencesMattingly H., Jovius and Herculius, „Harvard Theological Review” 1952, vol. XLV, No. 2, s. 131–134.pl_PL
dc.referencesMitchell S., Further thoughts on the cult of Theos Hypsistos, [w:] One god. Pagan monotheism in the Roman Empire, eds S. Mithell, P. van Nuffelen, Cambridge 2010, s. 167–208.pl_PL
dc.referencesMorrisson C., Wydarzenia – perspektywa chronologiczna, [w:] Świat Bizancjum, t. I (Cesarstwo Wschodniorzymskie 330–641), przekł. A. Graboń, Kraków 2007, s. 11–62.pl_PL
dc.referencesMüller-Retting B., Der Panegyricus des Jahres 310 auf Konstantin den Großen. Übersetzung und historisch-philologischer Kommentar, Stuttgart 1990.pl_PL
dc.referencesNicholson O., Constantine’s vision of the Cross, „Vigiliae Christianae” 2000, vol. LIII, s. 309–323.pl_PL
dc.referencesOdahl Ch.M., Christians Symbols in Military Motifs on Constantine’s Coinage, „Society for Ancient Numismatics” 1983, vol. XIII, Issue 4, s. 64–72.pl_PL
dc.referencesOdahl Ch.M., Constantine and the Christian Empire, London–New York 2004.pl_PL
dc.referencesOdahl Ch M., Constantine’s Conversion to Christianity, [w:] Problems in European History, ed. H.T. Parker, Durnham 1979, s. 1–18.pl_PL
dc.referencesOdahl Ch.M., The Celestial Sign on Constantine’s Shields at the Battle of the Mulvian Bridge, „Journal of the Rocky Mountain Medieval and Renaissance Association” 1981, vol. II, s. 15–28.pl_PL
dc.referencesPaschoud F., Ancora sul rifiuto di Constantino di salire al. Campidoglio, [w:] Constantino il Grande dall’Antichità all’umanesimo, eds G. Bonamente, F. Fusco, vol. II, Macerata 1993, s. 773–748.pl_PL
dc.referencesPaschoud F., Zosime 2, 29 et la version païenne de la conversion de Constantin, „Historia” 1971, vol. XX, s. 334–353.pl_PL
dc.referencesPetit P., Le Bas-Empire (284–395), Paris 1974.pl_PL
dc.referencesPietras H., Sobór Nicejski (325). Kontekst religijny i polityczny, dokumenty, komentarze, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesPietri Ch., La conversion: propaganda et réalités de la loi et de l’évergétisme, [w:] Histoire du christianisme, vol. II: Naissance d’une chrétienté, Paris 1995, s. 189–227.pl_PL
dc.referencesPiganiol A., L’Empereur Constantin, Paris 1932.pl_PL
dc.referencesPotter D., Constantine the Emperor, Oxford 2013.pl_PL
dc.referencesPuech V., Constantin, Paris 2011.pl_PL
dc.referencesRist J., Constantin et l’Église. Remarques sur le soi-disant tournant constantinien, „Connaissance des Pères de l’Église” 2008, no. 109, s. 43–55.pl_PL
dc.referencesRuysschaert J., Essai d’interprétation synthétique de l’Arc de Constantin, „Atti della Pontificia Accademia Romana di Archeologia” (série 3) Rendiconti 35 (1962–1963), s. 79–100.pl_PL
dc.referencesSchmidt O., Constantin der Grosse (275–337), Stuttgart 2007.pl_PL
dc.referencesSeeck O., Das sogenannte Edikt von Mailand, „Zeitschrift für Kirchengeschichte” 1891, Bd. XII, s. 381–386.pl_PL
dc.referencesSeston W., La vision paienne de 310 et les origines du chrisme constantinien, [w:] Mélanges F. Cumont, „Annuaire de l’Institut de philologie et d’histoire orientales et slaves” 1936, vol. IV, s. 373–395.pl_PL
dc.referencesSikorski D.A., Kościół w Polsce za Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Rozważania nad granicami poznania historycznego, Poznań 2013.pl_PL
dc.referencesSingor H., The labarum, shield blazons and Constantine’s Caeleste Signum, [w:] The representation and perception of Roman imperial power, ed. L. Blois, Amsterdam–Gieben 2003.pl_PL
dc.referencesStark R., The Rise of Christianity: A Sociologists Reconsiders History, Princeton 1996.pl_PL
dc.referencesSteele Ph.E., Nawrócenie i chrzest Mieszka I, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesStephenson P., Constantine. Unconquered Emperor, Christian Victor, London 2009.pl_PL
dc.referencesStorch R., The Trophy and the Cross: Pagan and Christian Symbolism in the Fourth and Fifth Centuries, „Byzantion” 1970, no. 40, s. 105–117.pl_PL
dc.referencesStraub J., Kontantins Verrzicht auf den Gang zum Kapitol, „Historia” 1955, vol. IV, s. 297–313.pl_PL
dc.referencesStrzelczyk J., Mieszko Pierwszy, Poznań 1999.pl_PL
dc.referencesToom T., Constantine’s Summus Deus and the Nicene Unus Deus: Imperial Agenda and Ecclesiastical Conviction, „Vox Patrum” 2014, t. LXI, nr 34, s. 110–115.pl_PL
dc.referencesTurcan R., Constantin. Le baptême ou la pourpre?, Dijon 2006.pl_PL
dc.referencesVan Dam R., The Roman Revolution of Constantine, Cambridge 2008.pl_PL
dc.referencesVersnel H.S., Triumphus. An Inquiry into the Origin, Development and Meaning of the Roman Triumph, Leiden 1970.pl_PL
dc.referencesVivian M.R., Eusebius and Constantine’s Letter to Shapur – Its Place in the Vita Constantini, „Studia Patristica” 1997, vol. XXIX, s. 164–169.pl_PL
dc.referencesVogt J., Die Revolution Constantins des Grossen, [w:] Constantin der Grosse und sein Jahrhundert, München 1960, s. 135–256.pl_PL
dc.referencesVogt J., Upadek Rzymu, przekł. A. Łukaszewicz, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesWaagenvoort H., Pietas, [w:] Pietas. Selected Studies in Roman Religion, ed. H. Waagenvoort, Leiden 1980, s. 1–20.pl_PL
dc.referencesWallace-Hadrill A., The Emperor and His Virtues, „Historia” 1981, vol. XXX, No. 3, s. 298–323.pl_PL
dc.referencesWeiss P., The vision of Constantine, „Journal of Roman Archaeology” 2003, vol. XVI, s. 237–259.pl_PL
dc.referencesWolf É., Le vocabulaire latin de la conversion au christianism, [w:] Le problème de la christianisation du monde antique, eds H. Inglebert, S. Destephen, B. Dumézil, Paris 2010, s. 33–38.pl_PL
dc.referencesZiółkowski A., Problem nawrócenia Konstantyna w nowożytnej historiografii, „Przegląd Historyczny” 1977, t. LXXVII, nr 3, s. 525–534.pl_PL
dc.referencesZiółkowski A., Wizja Konstantyna reinterpretacja, „Vox Patrum” 1984, t. IV, nr 3, s. 200–215.pl_PL
dc.contributor.authorEmailsbralewski@o2.pl
dc.identifier.doi10.18778/1644-857X.15.02.02
dc.relation.volume15pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord