Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPetelewicz, Marta
dc.date.accessioned2017-05-16T09:55:00Z
dc.date.available2017-05-16T09:55:00Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21608
dc.description.abstractSociological research show severe social problems and high level inequalities in Łódź. The disparity in the quality of life concerns also the youngest residents. The analyzes are based on the empirical studies that were conducted among the sixth-graders attending elementary schools with the highest and the lowest rate of students getting free meals. Analysis of the dimensions of the quality of life was carried out using the concept of having, loving, being introduced by E. Allardt, moreover, particular attention was paid to the perception and evaluation of the neighborhood. The dimensions of having and being, and the assessment of the neighbourhood is related with the status of the area residence. The knowledge concerning well-being of the youngest residents and its spatial diversity should be taken into account in policy-making process, mainly during designing the strategies and evaluation of the undertaken activities.en_GB
dc.description.abstractŁódź jest miastem silnie zróżnicowanym przestrzennie zarówno w kontekście fizycznym, jak i społecznym. Zróżnicowanie poziomu jakości życia dotyczy również najmłodszych mieszkańców. Celem artykułu jest przedstawienie zależności pomiędzy jakością życia respondentów a statusem okolicy, w której mieszkają. Badania empiryczne stanowiące podstawę analiz przeprowadzone zostały techniką ankiety audytoryjnej wśród szóstoklasistów uczęszczających do szkół podstawowych o najwyższym i najniższym wskaźniku uczniów dożywianych. Analiza wymiarów jakości życia przeprowadzona została w oparciu o koncepcję having, loving, being E. Al-lardta, ponadto szczególną uwagę poświęcono ocenie okolicy zamieszkania. Wykazano, że wymiary having i being oraz stosunek do okolicy zamieszkania wiążą się z zamieszkiwaniem w okolicy o określonym statusie. Zgodnie z aplikacyjną funkcją badań jakości życia informacje na temat dobrostanu najmłodszych mieszkańców powinny zostać uwzględnione przy projektowaniu strategii i ewaluacji działań podejmowanych w ramach polityki miejskiej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;57
dc.subjectquality of lifeen_GB
dc.subjectchildhooden_GB
dc.subjectneighborhooden_GB
dc.subjectspatial inequalitiesen_GB
dc.subjectjakość życiapl_PL
dc.subjectdzieciństwopl_PL
dc.subjectzróżnicowanie przestrzenne miastapl_PL
dc.titleJakość życia łódzkich szóstoklasistów w perspektywie przestrzennejpl_PL
dc.title.alternativeThe case of the 6th graders living in Lodzen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[5]-17
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Struktur i Zmian Społecznych, Instytut Socjologii
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAllardt E. (1973), A welfare model for selecting indicators of national development, “Policy Sciences” 4.pl_PL
dc.referencesAllardt E. (1976), Dimensions of welfare in a Comparative Scandinavian Study, „Acta Sociologica”, Vol. 19/3.pl_PL
dc.referencesCueff D. (2006), Dziecko na ulicy: zwalczanie przemocy wobec dzieci ulicy : przewodnik metodologiczny dla pedagogów ulicy: metody pracy w środowisku otwartym: europejski projekt DAPHNE.pl_PL
dc.referencesDelhey J. (2004), Life satisfaction in an enlarged Europe, European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, Luxembourg, Office for Official Publications of the European Communities.pl_PL
dc.referencesHood S. (2007), Reporting on Children’s Well-being, The State of London’s Children Reports, Kluwer Academic Publishers, “Social Indicators Research”, Vol. 80, s. 1249–1264.pl_PL
dc.referencesKrajowy Raport o Rozwoju Społecznym 2012. Rozwój regionalny i lokalny. Biuro Projektowe UNDP w Polsce, www.ewaluacja.gov.pl/.../raport_undp_2012_lhdi_20420123.pdfpl_PL
dc.referencesMisiuna M. (1979), Jakość życia – geneza i interpretacje pojęcia w krajach cywilizacji zachodniej, „Przegląd Socjologiczny”, t. XXXI/I.pl_PL
dc.referencesMarcińczak Sz. (2009), Przemiany struktury społeczno-przestrzennej Łodzi w latach 1988– 2005, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesNoll H. (2002), Social indicators and quality of life research, background, achievements and current trends, [w:] N. Genov (red.), Advances in sociological knowledge, Paris, ISSC.pl_PL
dc.referencesRokicka E. (red.) (2013), Jakość życia mieszkańców Łodzi i jej przestrzenne zróżnicowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesSen A. (2006), Capabilities and wellbeing, [w:] A. Sen, M. Nussbaum (red.), The quality of life, Calrendon Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek T. (2007), Edukacja i konstruowanie społecznych nierówności, [w:] J. Klebaniuk (red.), Fenomen nierówności społecznych, ENETEIA.pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska W. (1999), Kwestia ubóstwa dzieci (na przykładzie Łodzi), „Problemy Polityki Społecznej”, nr 1.pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska W. (red.) (2001), (Żyć) Na marginesie wielkiego miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska W. (2001), Zjawisko biedy dzieci a zagrożenie wykluczeniem społecznym w przyszłości. Mapa biedy – rozmieszczenie i zakres biedy wśród dzieci na terenie województwa łódzkiego, www.brpd.gov.pl/badaniabiedy.html [dostęp 17.01.2008].pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska W. (2003), Przeciwdziałanie międzypokoleniowej transmisji biedy – proponowanym celem rozwoju społecznego Polski, [w:] Polska dla dzieci. Ogólnopolski szczyt w sprawach dzieci. Materiały i dokumenty, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska W. (2009), Bieda dzieci w środowisku wielkomiejskim. Na przykładzie Łodzi, „Polityka Społeczna”, nr 9.pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska W., Golczyńska-Grondas A. (2010), Wzmocnić szanse i osłabić transmisje biedy wśród mieszkańców miast województwa łódzkiego, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska W., Jankowski B. (2010), Mieszkańcy enklaw biedy po 10 latach, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska W., Petelewicz M. (2010), Bieda w dzieciństwie jako zagrożenie biedą i wykluczeniem społecznym, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.pl_PL
dc.referencesZahorska M. (2002), Szkoła: między państwem, społeczeństwem a rynkiem, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailpetelewicz@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.57.01


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord