Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSecler, Bartłomiej
dc.contributor.authorStępińska, Agnieszka
dc.contributor.authorJurga-Wosik, Ewa
dc.contributor.authorNarożna, Dominika
dc.contributor.authorAdamczewska, Kinga
dc.date.accessioned2017-05-16T09:30:35Z
dc.date.available2017-05-16T09:30:35Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21576
dc.description.abstractThis paper aims to present a theoretically-empirical reflection on the citizen-oriented model of journalism developed from the social responsibility of the media paradigm. The main indicator of that model is the significant attention paid by journalists to the current perspective of the citizens (in terms of their expectations, demands, actions), to educate citizens about their rights and obligations, as well as to encourage people to actively participate in public debate. The study was conducted under the framework of the international comparative project “Journalistic Role Performance Around the Globe”, launched and coordinated by C. Mellado and L. Hellmueller from Texas State University, USA (www.journalisticperformance.org). The results of empirical research (an analysis of the contents of four Polish daily newspapers) revealed that Polish journalism insufficiently incorporates the model of civic service, one of whose most rudimentary aims is the support, education and representation of the citizens’ interests.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.subjectjournalismen_GB
dc.subjectmodels of journalismen_GB
dc.subjectPolish journalistsen_GB
dc.subjectpress in Polanden_GB
dc.subjectsocial responsibility of mediaen_GB
dc.titleModel dziennikarstwa zorientowany na obywateli w perspektywie paradygmatu społecznej odpowiedzialności mediów. Przykład prasy w Polscepl_PL
dc.title.alternativeA citizen-oriented model of journalism from the point of view of paradigm of the social responsibility of the media. The press in Polanden_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[167]-185
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, 61-614 Poznań, ul. Umultowska 89a
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesCulbertson H., Three perspectives in American journalism, „Journalism Monographs” 1983, No. 83, pp. 1–33.en_GB
dc.referencesDobek-Ostrowska B., Barczyszyn P., Michel A., Zmiana w dziennikarstwie. Kultura zawodowa polskich dziennikarzy (badania ilościowe), „Studia Medioznawcze” 2013, nr 1, s. 11–28.en_GB
dc.referencesGoban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.en_GB
dc.referencesHanitzsch T., Deconstructing Journalism Culture. Toward a Universal Theory, „Communication Theory” 2007, No. 4, pp. 367–385.en_GB
dc.referencesJęczeń J., Zielińska-Król K., Koncepcja odpowiedzialności mass mediów w myśli Denisa McQuaila, „Roczniki Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej” 2012, nr 4, s. 285–298.en_GB
dc.referencesKapuściński R., Dwa światy, „Newsweek Polska” 2001, nr 16–17, s. 166.en_GB
dc.referencesKononiuk T., Profesjonalizacja w dziennikarstwie. Między modernizmem a ponowoczesnością, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2013.en_GB
dc.referencesLasswell H., The Structure and Function of Communication in Society, [in:] The Communication of Ideas, ed. L. Bryson, Harper, New York 1948.en_GB
dc.referencesLazarsfeld P., Merton R., Mass Communication, Popular Taste, and Organized Social Action, [in:] The Communication of Ideas, ed. L. Bryson, Harper, New York 1948.en_GB
dc.referencesMcQuail D., Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.en_GB
dc.referencesMellado C., Professional roles in news content: Six dimensions of journalistic role performance, „Journalism Studies” 2015, No. 4, pp. 596–614.en_GB
dc.referencesNieć M., Komunikowanie społeczne i media. Perspektywa politologiczna, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2010.en_GB
dc.referencesNowakowski K., Społeczna odpowiedzialność mediów w systemie gospodarki wolnorynkowej, Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, Warszawa 2009.en_GB
dc.referencesSecler B., Polityka i media w obliczu demokracji medialnej, [w:] Demokracja w obliczu nowych mediów. Elektroniczna demokracja, wybory przez Internet, kampania w sieci, red. M. Musiał-Karg, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.en_GB
dc.referencesStankiewicz W., Media a demokracja w społeczeństwie informacyjnym, [w:] Teoria i praktyka funkcjonowania mediów, red. J. Marszałek-Kawa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.en_GB
dc.referencesStępińska A., Ossowski S., Dziennikarze w Polsce: wartości, priorytety i standardy zawodowe, „Studia Medioznawcze” 2011, nr 1, s. 17–30.en_GB
dc.referencesStępińska A., Ossowski S., Pokrzycka L., Nowak J., The Journalists and Journalism of Poland, [in:] The Global Journalist in the 21st Century, ed. D.H. Weaver, L. Willnat, Routledge, New York and London 2012.en_GB
dc.referencesStępińska A., Ossowski S., Three Generations of Polish Journalists: Professional Roles and Identities, „Journalism Studies” 2012, No. 5–6, pp. 857–867.en_GB
dc.referencesWeaver David H., Wilhoit Cleveland G., The American Journalist in the 1990s: U.S. News People at the End of an Era, Lawrence Erlbaum Asssociaties, Mahwah NJ 1996.en_GB
dc.contributor.authorEmailbartlomiej.secler@amu.edu.pl
dc.contributor.authorEmailagnieszka.stepinska@amu.edu.pl
dc.contributor.authorEmailewa.jurga-wosik@amu.edu.pl
dc.contributor.authorEmaildominika.narozna@amu.edu.pl
dc.contributor.authorEmailkinga.adamczewska@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.32.13
dc.relation.volume32pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord