Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPiróg, Danuta
dc.contributor.editorMaik, Wiesław
dc.contributor.editorSuliborski, Andrzej
dc.contributor.editorWójcik, Marcin
dc.date.accessioned2017-04-24T06:36:02Z
dc.date.available2017-04-24T06:36:02Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationPiróg D., Studia na kierunku geografia z perspektywy absolwentów wkraczających na rynek pracy: propozycja metodologiczna i wyniki badań, [w:] Nowe i stare perspektywy i ujęcia w geografii na przełomie XX i XXI wieku, (red.) Maik W., Suliborski A., Wójcik M., ser. „Podstawowe idee i koncepcje w geografii”, T. 9, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [61]–75, doi: 10.18778/8088‐505‐9.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-505-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21352
dc.description.abstractW dobie rosnących trudności tranzycji osób kończących uczelnie wyższe na rynek pracy, zasadne wydaje się sprawdzanie skuteczności przyjmowanych idei programowych i rozwiązań dydaktycznych, stosowanych na studiach, w zakresie pozyskiwania i utrzymania zatrudnienia przez młodzież kończącą kształcenie na kierunku geografia. Absolwenci są jednym z podstawowych podmiotów mogących dokonać oceny przydatności studiów w przejściu z etapu edukacji akademickiej do etapu zatrudnienia oraz sugerować konieczne zmiany w szeroko pojętej koncepcji kształcenia, które optymalizowałyby pozycję geografów na rynku pracy w przyszłości. Celem opracowania jest analiza percepcji studiów na kierunku geografia z perspektywy pracujących i poszukujących zatrudnienia absolwentów; zaproponowanie i poddanie krytycznej ocenie zastosowania metody pól semantycznych do interpretacji wyników w badaniach jakościowych z zakresu geografii społecznej. Refleksje z przeprowadzonych badań są podstawą do namysłu nad możliwościami podnoszenia prestiżu geografii jako dyscypliny naukowej poprzez działania mające na celu zwiększanie szans pomyślnej tranzycji absolwentów.pl_PL
dc.description.abstractIn the time when university graduates are experiencing growing difficulties in their transition into the labour market, it seems relevant to verify the effectiveness of curriculum concepts and teaching solutions, as adopted in university programmes, in ensuring geography graduates’ employability, understood as their ability both to find and to retain a job. Graduates are essentially in a position to assess how useful their university experience has been in ensuring their transition from education to employment and to suggest necessary changes to be made to the education approach, in its broad sense, in order to optimise geographers’ labour market position in the future. This study aims at: analysing the perception of geography study programmes by working and job‐seeking graduates; suggesting, and making a critical assessment of, the use of semantic fields method for interpreting results in qualitative research in social geography. The analysis of the research is the basis for further reflection on the possibility of raising the profile of geography as an academic discipline through action aiming at enhancing the prospects of graduates’ successful transition.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMaik W., Suliborski A., Wójcik M. (red.), Nowe i stare perspektywy i ujęcia w geografii na przełomie XX i XXI wieku, ser. „Podstawowe idee i koncepcje w geografii”, T. 9, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.relation.ispartofseriesPodstawowe idee i koncepcje w geografii;9
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectabsolwentpl_PL
dc.subjectmetoda pól semantycznychpl_PL
dc.subjectprogram studiówpl_PL
dc.subjectstudia geograficznepl_PL
dc.subjectrynek pracypl_PL
dc.subjectcurriculumpl_PL
dc.subjectgeography study programmespl_PL
dc.subjectgraduatepl_PL
dc.subjectlabour marketpl_PL
dc.subjectsemantic fields methodpl_PL
dc.titleStudia na kierunku geografia z perspektywy absolwentów wkraczających na rynek pracy: propozycja metodologiczna i wyniki badańpl_PL
dc.title.alternativeGeography study programmes from the standpoint of graduates entering the labour market: a methodological proposal and research findingspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[61]-75pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografiipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-213-3
dc.referencesAllen J., Van der Velden R., 2007, Transition from higher education to work, [w:] U. Teichler (ed.), Careers of university graduates: Views and experiences in comparative perspectives, Dordrecht: Springer, s. 55–78.pl_PL
dc.referencesChalkley B., 1995, Geography staff placements: nice work? „Journal of Geography in Higher Education”, 19(2), s. 234–239.pl_PL
dc.referencesCranmer S., 2006, Enhancing graduate employability: best intentions and mixed outcomes, „Studies in Higher Education”, 31(2), s. 169–184.pl_PL
dc.referencesCroot D., Gedye S., 2006, Getting the Most out of Progress Files and Personal Development Planning, „Journal of Geography in Higher Education”, 30(1), s. 173–179.pl_PL
dc.referencesFrazier J. W., 1994, Geography in the workplace: a personal assessment with a look to the future, „Journal of Geography”, 93(1), s. 29–35.pl_PL
dc.referencesGedye S., Fender E., Chalkley B., 2004, Students' Undergraduate Expectations and Postgraduation Experiences of the Value of a Degree, „Journal of Geography in Higher Education”, 28(3), s. 381–396.pl_PL
dc.referencesJohnston R. J., 1990, Exploring graduate dissatisfaction with British geography degree courses, „Journal of Geography in Higher Education”, 14(1), s. 39–53.pl_PL
dc.referencesMüller W., Gangl M., 2003, The transition from school to work: a European perspective, [w:] W. Müller, M. Gangl (eds.), Transitions from education to work in Europe, Oxford University Press, Oxford, s. 1–22.pl_PL
dc.referencesNuñez I., Livanos I., 2010, Higher education and unemployment in Europe: an analysis of the academic subject and national effects. „Higher Education”, 59, s. 475–487.pl_PL
dc.referencesPiróg D., 2010a, Sondaż diagnostyczny w badaniach z zakresu dydaktyki geografii – wybrane determinanty responsywności, [w:] S. Liszewski (red.), Obszary metropolitarne we współczesnym środowisku geograficznym, Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 415–425.pl_PL
dc.referencesPiróg D., 2010b, Studia wyższe a rynek pracy w Polsce – zarys stanu badań, [w:] B. Sitarska, K. Jankowski, R. Droba (red.), Studia wyższe z perspektywy rynku pracy, Siedlce, Wyd. Akademii Podlaskiej, s. 61–80.pl_PL
dc.referencesPiróg D., 2014a, Destinations of geography graduates on the labour market in Poland and other countries, „Geographia Polonica”, 87(1), s. 95–112.pl_PL
dc.referencesPiróg D., 2014b, Do geography studies facilitate a smooth transition to the job market? Reflections of working and jobseeking graduates „Journal of Geography in Higher Education”, 38(2), s. 155–174.pl_PL
dc.referencesPiróg D., 2014c, W poszukiwaniu metodologicznych innowacji w badaniach jakościowych – przykład z analiz przechodzenia absolwentów geografii na rynek pracy, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica”, VI, 162, s. 9–19.pl_PL
dc.referencesRobin R., 1980, Badanie pól semantycznych: doświadczenia Ośrodka Leksykologii Politycznej w Saint‐Cloud, [w:] M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Warszawa, Czytelnik, s. 205–282.pl_PL
dc.referencesRooney P., Kneale P., Gambini B., Keiffer A., Vandrasek B., Gedye S., 2006, Variations in International Understandings of Employability for Geography, „Journal of Geography in Higher Education”, 30(1), s. 133–145.pl_PL
dc.referencesSalas‐Valasco M., 2007, The transition from higher education to employment in Europe: the analysis of time to obtain the first job, „Higher Education”, 54(3), s. 333–360.pl_PL
dc.referencesSchomburg H., Teichler U. (red.), 2006, Higher education and graduate employment in Europe. Results from graduate surveys from twelve countries, „Higher Education Dynamics”, 15, Springer.pl_PL
dc.referencesSolem M., Kollasch A., Lee J., 2013, Career goals, pathways and competencies of geography graduate students in the USA, „Journal of Geography in Higher Education”, 37(1), s. 92–116.pl_PL
dc.referencesTracz M., Hibszer A., 2013, Geography studies in Poland after 1989 – selected issues, „Miscellanea Geographica – Regional Studies on Development”, 17(3), s. 19–25.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088‐505‐9.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska