dc.contributor.author | Piróg, Danuta | |
dc.contributor.editor | Maik, Wiesław | |
dc.contributor.editor | Suliborski, Andrzej | |
dc.contributor.editor | Wójcik, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2017-04-24T06:36:02Z | |
dc.date.available | 2017-04-24T06:36:02Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Piróg D., Studia na kierunku geografia z perspektywy absolwentów wkraczających na rynek pracy: propozycja metodologiczna i wyniki badań, [w:] Nowe i stare perspektywy i ujęcia w geografii na przełomie XX i XXI wieku, (red.) Maik W., Suliborski A., Wójcik M., ser. „Podstawowe idee i koncepcje w geografii”, T. 9, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [61]–75, doi: 10.18778/8088‐505‐9.05 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-505-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/21352 | |
dc.description.abstract | W dobie rosnących trudności tranzycji osób kończących uczelnie wyższe na rynek pracy, zasadne wydaje się sprawdzanie skuteczności przyjmowanych idei programowych i rozwiązań dydaktycznych, stosowanych na studiach, w zakresie pozyskiwania i utrzymania zatrudnienia przez młodzież kończącą kształcenie na kierunku geografia. Absolwenci są jednym z podstawowych podmiotów mogących dokonać oceny przydatności studiów w przejściu z etapu edukacji akademickiej do etapu zatrudnienia oraz sugerować konieczne zmiany w szeroko pojętej koncepcji kształcenia, które optymalizowałyby pozycję geografów na rynku pracy w przyszłości. Celem opracowania jest analiza percepcji studiów na kierunku geografia z perspektywy pracujących i poszukujących zatrudnienia absolwentów; zaproponowanie i poddanie krytycznej ocenie zastosowania metody pól semantycznych do interpretacji wyników w badaniach jakościowych z zakresu geografii społecznej. Refleksje z przeprowadzonych badań są podstawą do namysłu nad możliwościami podnoszenia prestiżu geografii jako dyscypliny naukowej poprzez działania mające na celu zwiększanie szans pomyślnej tranzycji absolwentów. | pl_PL |
dc.description.abstract | In the time when university graduates are experiencing growing difficulties in their transition into the labour market, it seems relevant to verify the effectiveness of curriculum concepts and teaching solutions, as adopted in university programmes, in ensuring geography graduates’ employability, understood as their ability both to find and to retain a job. Graduates are essentially in a position to assess how useful their university experience has been in ensuring their transition from education to employment and to suggest necessary changes to be made to the education approach, in its broad sense, in order to optimise geographers’ labour market position in the future. This study aims at: analysing the perception of geography study programmes by working and job‐seeking graduates; suggesting, and making a critical assessment of, the use of semantic fields method for interpreting results in qualitative research in social geography. The analysis of the research is the basis for further reflection on the possibility of raising the profile of geography as an academic discipline through action aiming at enhancing the prospects of graduates’ successful transition. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Maik W., Suliborski A., Wójcik M. (red.), Nowe i stare perspektywy i ujęcia w geografii na przełomie XX i XXI wieku, ser. „Podstawowe idee i koncepcje w geografii”, T. 9, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.relation.ispartofseries | Podstawowe idee i koncepcje w geografii;9 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | absolwent | pl_PL |
dc.subject | metoda pól semantycznych | pl_PL |
dc.subject | program studiów | pl_PL |
dc.subject | studia geograficzne | pl_PL |
dc.subject | rynek pracy | pl_PL |
dc.subject | curriculum | pl_PL |
dc.subject | geography study programmes | pl_PL |
dc.subject | graduate | pl_PL |
dc.subject | labour market | pl_PL |
dc.subject | semantic fields method | pl_PL |
dc.title | Studia na kierunku geografia z perspektywy absolwentów wkraczających na rynek pracy: propozycja metodologiczna i wyniki badań | pl_PL |
dc.title.alternative | Geography study programmes from the standpoint of graduates entering the labour market: a methodological proposal and research findings | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | [61]-75 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-213-3 | |
dc.references | Allen J., Van der Velden R., 2007, Transition from higher education to work, [w:] U. Teichler (ed.), Careers of university graduates: Views and experiences in comparative perspectives, Dordrecht: Springer, s. 55–78. | pl_PL |
dc.references | Chalkley B., 1995, Geography staff placements: nice work? „Journal of Geography in Higher Education”, 19(2), s. 234–239. | pl_PL |
dc.references | Cranmer S., 2006, Enhancing graduate employability: best intentions and mixed outcomes, „Studies in Higher Education”, 31(2), s. 169–184. | pl_PL |
dc.references | Croot D., Gedye S., 2006, Getting the Most out of Progress Files and Personal Development Planning, „Journal of Geography in Higher Education”, 30(1), s. 173–179. | pl_PL |
dc.references | Frazier J. W., 1994, Geography in the workplace: a personal assessment with a look to the future, „Journal of Geography”, 93(1), s. 29–35. | pl_PL |
dc.references | Gedye S., Fender E., Chalkley B., 2004, Students' Undergraduate Expectations and Postgraduation Experiences of the Value of a Degree, „Journal of Geography in Higher Education”, 28(3), s. 381–396. | pl_PL |
dc.references | Johnston R. J., 1990, Exploring graduate dissatisfaction with British geography degree courses, „Journal of Geography in Higher Education”, 14(1), s. 39–53. | pl_PL |
dc.references | Müller W., Gangl M., 2003, The transition from school to work: a European perspective, [w:] W. Müller, M. Gangl (eds.), Transitions from education to work in Europe, Oxford University Press, Oxford, s. 1–22. | pl_PL |
dc.references | Nuñez I., Livanos I., 2010, Higher education and unemployment in Europe: an analysis of the academic subject and national effects. „Higher Education”, 59, s. 475–487. | pl_PL |
dc.references | Piróg D., 2010a, Sondaż diagnostyczny w badaniach z zakresu dydaktyki geografii – wybrane determinanty responsywności, [w:] S. Liszewski (red.), Obszary metropolitarne we współczesnym środowisku geograficznym, Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 415–425. | pl_PL |
dc.references | Piróg D., 2010b, Studia wyższe a rynek pracy w Polsce – zarys stanu badań, [w:] B. Sitarska, K. Jankowski, R. Droba (red.), Studia wyższe z perspektywy rynku pracy, Siedlce, Wyd. Akademii Podlaskiej, s. 61–80. | pl_PL |
dc.references | Piróg D., 2014a, Destinations of geography graduates on the labour market in Poland and other countries, „Geographia Polonica”, 87(1), s. 95–112. | pl_PL |
dc.references | Piróg D., 2014b, Do geography studies facilitate a smooth transition to the job market? Reflections of working and jobseeking graduates „Journal of Geography in Higher Education”, 38(2), s. 155–174. | pl_PL |
dc.references | Piróg D., 2014c, W poszukiwaniu metodologicznych innowacji w badaniach jakościowych – przykład z analiz przechodzenia absolwentów geografii na rynek pracy, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica”, VI, 162, s. 9–19. | pl_PL |
dc.references | Robin R., 1980, Badanie pól semantycznych: doświadczenia Ośrodka Leksykologii Politycznej w Saint‐Cloud, [w:] M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Warszawa, Czytelnik, s. 205–282. | pl_PL |
dc.references | Rooney P., Kneale P., Gambini B., Keiffer A., Vandrasek B., Gedye S., 2006, Variations in International Understandings of Employability for Geography, „Journal of Geography in Higher Education”, 30(1), s. 133–145. | pl_PL |
dc.references | Salas‐Valasco M., 2007, The transition from higher education to employment in Europe: the analysis of time to obtain the first job, „Higher Education”, 54(3), s. 333–360. | pl_PL |
dc.references | Schomburg H., Teichler U. (red.), 2006, Higher education and graduate employment in Europe. Results from graduate surveys from twelve countries, „Higher Education Dynamics”, 15, Springer. | pl_PL |
dc.references | Solem M., Kollasch A., Lee J., 2013, Career goals, pathways and competencies of geography graduate students in the USA, „Journal of Geography in Higher Education”, 37(1), s. 92–116. | pl_PL |
dc.references | Tracz M., Hibszer A., 2013, Geography studies in Poland after 1989 – selected issues, „Miscellanea Geographica – Regional Studies on Development”, 17(3), s. 19–25. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088‐505‐9.05 | |