Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSowińska-Heim, Julia
dc.date.accessioned2017-04-19T10:49:33Z
dc.date.available2017-04-19T10:49:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn2080-413X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21278
dc.description.abstractIn 1991, an innovative and original artistic space was created by Krystyna Potocka-Suwalska on the ground fl oor of a block of fl ats in Łódź’s Manhattan district (which is a housing estate dating from the 1970s). Since the very beginning, a signifi cant part of the program of the Manhattan Gallery, which presents trends important to modern art as well as artists linked with alternative culture (including music, literature and activities from the borders of various artistic disciplines), has been joining or in many cases initiating a discourse on the city. Importantly, projects run by The Manhattan Gallery have not been limited to activities closed within the gallery space, provoking artists to set off on a peculiar, real and conceptual journey around the city and around a specifi c area within its structure, namely a communist housing estate, whose name was borrowed from the very heart of capitalist New York, Manhattan, and transferred to worker’s Łódź. The question of a place’s context and its artistic penetration has always been an important element of the Manhattan Gallery’s functioning and artistic establishment. One of the fi rst activities of that kind was an educational and social project A guide to Manhattan (Przewodnik po Manhattanie) carried out at the end of 1995/beginning of 1996. It provoked both audience and authors to make a unique journey promoting a new outlook - discovering, interpreting and understanding Łódź’s city space, namely the Manhattan housing estate. After ten years, the same people made a journey around Manhattan once again. Another confrontation with the city provided a strong impetus to a new self-refl ection and resulted in the project A guide to Manhattan. 1995-2010. Continuation (Przewodnik po Manhattanie. 1995-2010. Ciąg dalszy). As far as art and science are concerned, the journeys around Łódź’s Manhattan fosters a divulging memory and identity of the place through creating multi-layered micro-narrations. Creative activity provides an opportunity for diagnosing as well as undertaking a peculiar assessment of this anonymous urban space.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherStowarzyszenie Sztuka i Dokumentacjapl_PL
dc.relation.ispartofseriesSztuka i Dokumentacja;11
dc.subjectGaleria Manhattanpl_PL
dc.subjectłódzki Manhattanpl_PL
dc.subjectŚródmiejska Dzielnica Mieszkaniowapl_PL
dc.subjectidentity of the placepl_PL
dc.subjectcontext of the placepl_PL
dc.subjectŁódźpl_PL
dc.subjectManhattan Gallerypl_PL
dc.titleArtystyczne i naukowo-dokumentacyjne podróże po łódzkim Manhattaniepl_PL
dc.title.alternativeArtistic and scientifically documentative journeys around Manhattan in Łódźpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number55-61pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesAP. „70 czyli lepsze mieszkania,” Dziennik Łódzki, nr 213 (1973): 1-2.pl_PL
dc.referencesArchiwum Galerii Manhattan, teczka: W sprzecznym mieście. Archiwum pamięci mieszkańców.pl_PL
dc.referencesArchiwum Galerii Manhattan, teczka: W sprzecznym mieście. Dyspozycje do wywiadu. Manhattan – Mit – Nostalgia.pl_PL
dc.referencesArchiwum Galerii Manhattan, teczka: W sprzecznym mieście. Projekt składa się z trzech modułów.pl_PL
dc.referencesArchiwum Galerii Manhattan, teczka: Przewodnik po Manhattanie. Projekt społeczno-edukacyjny „Przewodnik po Manhattanie” 1995- 2010. Pomiędzy.pl_PL
dc.referencesByszewski, Janusz i Parczewska, Maria. Sztuka współczesna – instrukcja obsługi, strony nienumerowane. Warszawa: LET/CSW, 2007.pl_PL
dc.referencesFroń, Alicja. „W stronę innych światów.” W: Warto zapytać o kulturę 3. Obcy, inny, swój, red. Krzysztof Czyżewski, 259-278. Białystok-Sejny: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, 2008.pl_PL
dc.referenceshz. „Budownictwo tematem dyskusji dziennikarzy z gospodarzami miast.” Dziennik Łódzki, nr 180 (1973): 5.pl_PL
dc.referencesKas. „1974 Prognozy i nadzieje.” Dziennik Łódzki, nr 207 (1973): 5.pl_PL
dc.references„Komisja Społeczno-Samorządowa S.M. Śródmieście w Łodzi, 8 lutego 2008 o 19-tej w Klubie Manhattan wznieśmy lampkę szampana na następne 30 lat istnienia Manhattanu.” Ulotka.pl_PL
dc.referencesKoolhaas, Rem. Deliryczny Nowy Jork. Retroaktywny manifest dla Manhattanu. Tłum. Dariusz Żukowski. Kraków: Karakter, 2013.pl_PL
dc.referencesKuźma, Inga i Owczarek, Przemysław. „Antropolodzy „w sprzecznym mieście.” W: W sprzecznym mieście dokumenty tożsamości, strony nienumerowane. Łódź: Galeria Manhattan, 2008). Kat. wyst.pl_PL
dc.referencesKuźma, Inga. „Badania etnograficzne na łódzkim »Manhattanie«. Wprowadzenie.” Journal of Urban Ethnology, nr 9, (2008): 5-12. Lorens, Jerzy. „Łódzkie przeobrażenia.” Dziennik Łódzki, nr 177 (1973): 1, 3.pl_PL
dc.referencesLubiak, Jarosław. „Tworzenie innego miejsca - między archeologią a futurologią.” W: Inne miejsce. Galeria Manhattan - 20 lat, red. Aleksandra Talaga-Nowacka, Krystyna Potocka-Suwalska, 26-36. Łódź: Stowarzyszenie Obszary Kultury, 2011.pl_PL
dc.referencesA.T. „Miejsce w mrowisku.” Dziennik Łódzki, nr 201 (1973): 5.pl_PL
dc.referencesNiziołek, Katarzyna. „Fotografia uczestnicząca. Od jakościowych badań światów społecznych do interwencji socjologicznej.” Przegląd Socjologii Jakościowej, nr 1 (2011): 22-41.pl_PL
dc.referencesPotocka-Suwalska, Krystyna. „Od siebie - między marzeniem a spełnieniem.” W: Inne miejsce. Galeria Manhattan - 20 lat, red. Aleksandra Talaga-Nowacka, Krystyna Potocka-Suwalska, 6-9. Łódź: Stowarzyszenie Obszary Kultury, 2011.pl_PL
dc.referencesW sprzecznym mieście – dokumenty tożsamości, strony nienumerowane. Łódź: Galeria Manhattan, 2008. Kat. wyst.pl_PL
dc.referencesRewers, Ewa. „Marginalizacja interpretacyjnej mocy kontekstu.” Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni, nr 36 (2012): 6-15.pl_PL
dc.referencesSkrzydło, Leszek. Łódź, która odchodzi. Łódź: Muzeum Miasta Łodzi, 2012.pl_PL
dc.referencesWesołowski, Piotr. „Akupunktura miasta – zmieniający się pejzaż.” Wrocław, 2010. Maszynopis.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord