Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWolska, Anna
dc.date.accessioned2017-03-10T13:40:28Z
dc.date.available2017-03-10T13:40:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20836
dc.description.abstractThe article presents the originality and the timeless meaning of the 1959 Eugène Ionesco play, Rhinoceros which is situated, despite its unambiguous ‘animal’ parable, within the Theatre of the Absurd. In the perspective of the author of the article it is not only Ionesco’s protest against fascism conditioned by the political circumstances which is significant in particular time but the work portraying mechanisms of influence on society, which appears as ‘the masses’, the whole of the society, devoid of any deeper connection with ethical and moral values of humanistic culture, common to all authoritarian ideologies. Among others, the article refers to opinions of scholars of drama and theatre critics on the evolution of Ionesco’s dramatic works and such sociological‑cultural and literary contexts as: 1) José Ortega y Gasset’s thoughts on brutal ‘direct action’ applied to the masses by force factors and on ‘fear of touch’ felt by an individual defending the values of humanistic culture, included in The Revolt of the Masses; 2) plays by Ionesco in which the theme of metamorphosis is important; 3) other works of the Theatre of the Absurd of similar meaning but using different artistic means, Samuel Beckett’s Catastrophe in particular.en_US
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiegoen_US
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;34
dc.subjectTwentieth Century Dramaen_US
dc.subjectthe Theatre of the Absurden_US
dc.subjectEugène Ionescoen_US
dc.subject"Rhinoceros"en_US
dc.subjectdramat XX wiekupl_PL
dc.subjectdramat absurdupl_PL
dc.subject"Nosorożec" Eugène’a Ionescopl_PL
dc.titleZezwierzęcenie świata ludzi. „Nosorożec” Eugène’a Ionescopl_PL
dc.title.alternativeAnimalization of the human world. Eugène Ionesco, "Rhinoceros"en_US
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[211]-221
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesEugène Ionesco, Nosorożec, w: tegoż, Teatr, oprac. i przedmowa Marta Piwińska, t. II, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1967, s. 98–211.pl_PL
dc.referencesBłoński Jan, Od „Łysej śpiewaczki” do Bérengera, „Dialog” 1963, nr 3, s. 101–102.pl_PL
dc.referencesBłoński Jan, Ionesco: genealogia stereotypu, „Dialog” 1967, nr 1, s. 80–81.pl_PL
dc.referencesBrillant‑Annequin Anick, Teatr absurdu: narodziny współczesnej estetyki. Na przykładzie dramaturgii Ionesco i Becketta, tłum. Małgorzata Sugiera, „Ruch Literacki” 1995, z. 4, s. 479–488.pl_PL
dc.referencesKosiński Jan, „Theatrum” Ionesco, „Dialog” 1963, nr 3, s. 96–98.pl_PL
dc.referencesNyczek Tadeusz, Havel: u szczytu schodów, „Dialog” 1990, nr 11, s. 90–92.pl_PL
dc.referencesOrtega y Gasset Jose, Bunt mas i inne pisma socjologiczne, przeł. Piotr Niklewicz i Henryk Woźniakowski, wstęp Jerzy Szacki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesRiewzina Olga, Riewzin Izaak, Ionesco jako eksperyment semiotyczny, przeł. Jerzy Faryno, „Dialog” 1973, nr 3, s. 74–78.pl_PL
dc.referencesSugiera Małgorzata, Dramaturgia Sławomira Mrożka, Universitas, Kraków 1996.pl_PL
dc.contributor.authorEmailquiproquo71@interia.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.34.15
dc.relation.volume4pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord