Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica: Ostatnio dodane
Wyświetlanie pozycji 621-640 z 821
-
Children of “Vulnerable Identity” Do They Have To Be Excluded? Some Reflections Based on Empirical Research
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Childhood is a unique period of life, and it has a fundamental influence on human being’s process of development. Knowledge and experience gathered by a child has a great impact on his/her behaviour and relations with ... -
Proces dekompozycji podmiotowości sprawczej młodzieży
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W licznych medialnych i naukowych dyskusjach problematyka związana z asymilacją społeczną młodzieży wzbudza skrajne emocje. Wykrystalizowały się wokół tego zagadnienia stanowiska, zgodnie z którymi młodzi wnoszą twórczą ... -
NEET – nowa kategoria młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Zjawisko NEET (not in employment, education or training) stało się w ostatnich latach jednym z najpoważniejszych problemów społecznych, będących w centrum zainteresowania Unii Europejskiej. Problem ten dotyczy sytuacji ... -
Włączeni jako konsumenci – wyłączeni jako obywatele. Nastolatki w przestrzeni miasta
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W artykule podjęto temat wykluczenia społecznego nastolatków w przestrzeni miejskiej, w tym możliwości korzystania z tej przestrzeni i wpływania na nią. Dane z badań empirycznych na temat postaw młodych mieszkańców wobec ... -
Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W ramach analiz dzieciństwa oraz roli dziecka w sieci społecznych relacji zagadnienie dziecięcej partycypacji podnoszone jest coraz częściej jako warunek ugruntowania zainicjowanego przez tzw. new sociology of childhood ... -
Wprowadzenie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014) -
Dziecko, rodzina i państwo w polskiej debacie welfare. Analiza przypadku w perspektywie paniki moralnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W artykule zawarto analizę dyskursu publicznego w Polsce dotyczącego relacji między prawami dzieci i rodzin a działaniami państwa, które poprzez systemy prawny i legislację stara się zapewnić przestrzeganie zdefiniowanych ... -
Wprowadzenie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014) -
Socjologia a praktyka rozwiązywania problemów społecznych – między naukowymi a nieformalnymi teoriami problemów społecznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W artykule została poruszona problematyka relacji między naukami społecznymi (szczególnie socjologicznymi teoriami problemów społecznych) a praktyką rozwiązywania problemów społecznych. Związki między akademickimi teoriami ... -
Działania sektora bankowego w walce z wykluczeniem społecznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Wykluczenie społeczne uznane zostało przez UE i ONZ za jedną z podstawowych barier w osiąganiu wzrostu ekonomicznego i zrównoważonego rozwoju. Celem artykułu jest przedstawienie działań banków w Polsce i na świecie w ... -
Rzecz o kształceniu dorosłych. Lifelong learning w Polsce, w perspektywie Unii Europejskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W dobie kształtowania się społeczeństwa opartego na wiedzy i trudnej sytuacji na rynku pracy, w szczególności młodych roczników, zyskuje na znaczeniu problem uzupełniania wiedzy i rozwoju kompetencji przez osoby, które ... -
Procesy inkluzji migrantów a więzi i sieci społeczne wśród małżeństw mieszanych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Integracja imigrantów wiąże się nie tylko z takimi elementami, jak postawy i relacje migrantów z członkami społeczeństwa przyjmującego, ale także z ich wchodzeniem w strukturę społeczną, czyli osiąganiem określonego statusu ... -
Non Constat. Uwagi na marginesie książki: Kamil M. Kaczmarek, Mechanizmy ewolucji religii, ser. „Socjologia”, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013, (320 stron)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014) -
Czy współczesny Uniwersytet [znajduje się] w perspektywie społeczeństwa wiedzy? Krytyczne spojrzenie na nową książkę Kazimierza Denka, Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I, Poznań 2011, (287 stron)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014) -
Wykluczenie cyfrowe i co dalej? Nowe technologie jako katalizator podziałów społecznych i bodziec dla cywilizacyjnego rozwoju
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Rozwój nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych (Information and Communication Technologies – ICT) prowadzi do znaczących przemian w różnych sferach życia społecznego. W tekście przedstawiono wybrane aspekty ... -
Biedny w przestrzeni publicznej – praktyki nakazane, praktyki zakazane
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W jednej ze swoich książek Erving Goffman pisze, że „w wielu sytuacjach niektóre kategorie ludzi nie mają prawa znajdować się w określonych miejscach i sama ich obecność stanowi naruszenie normy” i bez wątpienia stwierdzenie ... -
Niepełnosprawni absolwenci szkół wyższych – nowy potencjał zawodowy czy narastający problem społeczny
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W artykule podejmujemy wątek niedokończanego procesu upodmiotowienia jednej z kategorii młodzieży, narażonej na marginalizację – młodych niepełnosprawnych. Na podstawie badań (2012‒2013) ukazujemy losy niepełnosprawnych ... -
Recenzja książki Witolda Września, Krótka historia młodzieżowej subkulturowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013, (419 stron)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014) -
Normy i wartości subkultury punk w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W artykule rozważam problem norm i wartości, jakimi kierują się obecnie przedstawiciele subkultury punk. Chcąc uchwycić przemianę, jakiej uległy subkultury, wyszedłem z baumanowskiej koncepcji ponowoczesności. ... -
Wartości moralne osób pozbawionych wolności
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W socjologicznych badaniach przeobrażeń moralnych społeczeństwa polskiego pomija się grupę osób pozbawionych wolności. Powodem tego jest być może przypuszczenie, że są to ludzie zdemoralizowani, a więc odrzucający wszystkie ...