Dylemat więźnia a dylematy etyczne
Streszczenie
Podstawę wielu teorii ekonomicznych, w tym głównie neoklasycznej oraz teorii
podejmowania decyzji (zwłaszcza szeroko stosowanej teorii oczekiwanej użyteczności), stanowi
naczelny postulat racjonalności – maksymalizacji własnych korzyści. Jednak wiele zachowań
ekonomicznych dotyczy interakcji między ludźmi, m.in. zawierania umów i kontraktów. Dla trwałości
funkcjonowania procesów ekonomicznych, w których podstawą są właśnie umowy i kontrakty,
niezbędne jest wzmocnienie ich systemem zasad moralnych. Celem niniejszego rozdziału jest
wskazanie na możliwości wykorzystania dylematu więźnia w analizie i kształtowaniu etycznych
zachowań w działaniach ekonomicznych wymagających interakcji między ludźmi poprzez omówienie
wybranych eksperymentów opisanych w literaturze. Przebieg i wyniki tych eksperymentów
pokazują, jak racjonalne postępowanie każdego z uczestników gry prowadzi do suboptymalnych
wyników, zaś kierowanie się racjonalnością grupową, spójną z teoriami etycznymi pozwala na
osiągnięcie wyników optymalnych, zarówno z punktu widzenia interesów indywidualnych, jak
i grupowych. Motywy postępowania mogą być uzasadnione zarówno na gruncie teorii deontologicznych,
jak i teleologicznych. Ćwiczenie i analiza szeregu eksperymentów wykorzystujących
dylemat więźnia mogłoby przyczynić się do lepszego zrozumienia sensu racjonalnego postępowania
i towarzyszących mu zasad moralnych, zwłaszcza w kontekście konfliktu interesów indywidualnych
i grupowych. The basis of many economic theories is the fundamental postulate of rationality
– to maximize own’s self-interest. Many of the economic behaviors concern human interactions
eg. concluding agreements and contracts. For the sustainability of such economic system
it is necessary to strengthen it with a system of moral principles. The aim of the paper is to
indicate the possibility of using the prisoner’s dilemma in analyzing and shaping ethical behavior
through discussion of selected experiments described in the literature. They show how the rational
actions of each of the participants in the game lead to sub-optimal results, while following
collective rationality, consistent with ethics theories, allows to achieve optimum result, both from
the point of view of the individual and collective interests. Motives can be justified both on
the grounds of deontological and teleological theories. Exercise and analysis of a series of
experiments using the prisoner’s dilemma could contribute to a better understanding of the sense
of rational behavior and the accompanying moral principles, especially in the context of conflict
between individual and collective interests.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: