Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorChutnik, Agata
dc.date.accessioned2016-12-12T08:51:40Z
dc.date.available2016-12-12T08:51:40Z
dc.date.issued2016-11-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20176
dc.descriptionNajważniejszym celem pracy było zbadanie procesów, jakie zachodzą w tożsamości osób pochodzenia polskiego z Litwy na skutek przyjazdu do Polski. Przeprowadziłam wywiady narracyjne z młodymi litewskimi Polakami, u których pojawiła się możliwość wyjazdu na studia do Polski i którzy na taką opcję się zdecydowali. Dzięki wywiadom można było prześledzić procesy związane z ewoluowaniem tożsamości narratorów i podejściem do kwestii polskości na Litwie po przyjeździe na studia. Doświadczenie braku rozpoznania i akceptacji jako Polacy, a także znikoma wiedza Polaków w Polsce na temat Litwy i zamieszkującej ją mniejszości polskiej stanowi źródło wystąpienia pytań dotyczących własnej tożsamości. W zależności od narratora może być to w różny sposób przepracowane. Może być to proces krótko- lub długotrwały, zawsze jednak wpływa na świadome postawy względem własnej grupy i rozstrzygnięcia tożsamościowe. To rozstrzygnięcia w procesie określenia własnej tożsamości i własnego miejsca stanowiło dla mnie jedno z najważniejszych kryteriów do wytworzenia typologii związanej z procesami przebiegów biograficznych narratorów. Drugim kryterium była dynamika przebiegu procesów biograficznych po przyjeździe do Polski. W konsekwencji w mojej pracy przedstawiłam kilka typów rozwiązania początkowego stanu zachwiania równowagi, spowodowanego wyjazdem i poczuciem inności lub odrzucenia. Zdobyte doświadczenia w Polsce zawsze wpływają na dostrzeżenie różnic i wymuszają konfrontację z owymi różnicami. Zmieniają także podejście do własnej tożsamości i do litewskich Polaków jako grupy. Na podstawie badań widać wyraźnie, że grupa litewskich Polaków jest grupą specyficzną, choć zdecydowanie wewnętrznie niejednorodną. Zmiany granic, oddzielenie ludności polskiej od wspólnego terytorium, a także funkcjonowanie w pewnej opozycji wobec kultury dominującej spowodowało zmiany w kulturze polskiej i wytworzenie odrębnego modusu kulturowego, który obecnie stoi u progu pytania o własną tożsamość i, w nieco dalszej perspektywie, o swój byt. Jest to fenomen kulturowy, niedotyczący jedynie mniejszości polskiej na Litwie, ale także nadwołżańskich Niemców i innych grup konfrontujących swoją tożsamość z historyczną Macierzą. Dla stosunków polsko-litewskich oznacza to, że w kontaktach międzynarodowych powinien być brany pod uwagę jeszcze jeden aktor, różny od dwóch pozostałych, mimo, że z jednym i drugim krajem mocno związany. Każdemu z krajów zależeć powinno, by ów nowy byt kształtował się w pewnej harmonii z każdym z nich. Działania lituanizacyjne i dyskryminacyjne prowadzą do postaw radykalnych, brak jakichkolwiek działań – do rusyfikacji bądź lituanizacji mniejszości.pl_PL
dc.description.abstractNajważniejszym celem pracy było zbadanie procesów, jakie zachodzą w tożsamości osób pochodzenia polskiego z Litwy na skutek przyjazdu do Polski. Przeprowadziłam wywiady narracyjne z młodymi litewskimi Polakami, u których pojawiła się możliwość wyjazdu na studia do Polski i którzy na taką opcję się zdecydowali. Dzięki wywiadom można było prześledzić procesy związane z ewoluowaniem tożsamości narratorów i podejściem do kwestii polskości na Litwie po przyjeździe na studia. Doświadczenie braku rozpoznania i akceptacji jako Polacy, a także znikoma wiedza Polaków w Polsce na temat Litwy i zamieszkującej ją mniejszości polskiej stanowi źródło wystąpienia pytań dotyczących własnej tożsamości.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectmniejszość narodowapl_PL
dc.subjectstereotypypl_PL
dc.subjectPolacy z Litwypl_PL
dc.subjectbiografiapl_PL
dc.subjecttożsamośćpl_PL
dc.subjectlitewscy Polacypl_PL
dc.subjectmniejszość polskapl_PL
dc.subjectmniejszość polska na Litwiepl_PL
dc.subjectstudenci zagraniczni w Polscepl_PL
dc.subjectdiasporapl_PL
dc.subjectswoistośćpl_PL
dc.subjectprzebieg biograficznypl_PL
dc.subjectwywiad narracyjnypl_PL
dc.titleMłodzi Polacy z Litwy w Polsce. Doświadczenia biograficzne a procesy tożsamościowepl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.rights.holderAgata Chutnikpl_PL
dc.page.number350pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii Kulturypl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteUrodziłam się w 1983 r. w Łodzi. Ukończyłam dwa kierunki studiów: Filologię Rosyjską na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, oraz Europeistykę (licencjat i studia magisterskie uzupełniające) w Instytucie Socjologii na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym. Studia w Instytucie Socjologii zachwyciły mnie. To było miejsce, gdzie na zajęciach stawiano pytanie „dlaczego?”. Pewnie dlatego stały się moją naukową miłością, którą przyjmowałam z bezsprzecznym zachwytem. Stypendium Erasmus, dzięki któremu wyjechałam na Litwę, zestawiło teorię socjologiczną z praktyką, zmusiło mnie do postawienia pytań o własną tożsamość i stało się podstawą do przeprowadzenia pierwszych prób badawczych wśród grupy, która zdawała mi się bliska i obca zarazem: wśród przedstawicieli litewskich Polaków. Kwestie zmiany tożsamości wśród litewskich Polaków od czasu przyjazdu do Polski stały się moim głównym zainteresowaniem badawczym. Efektem moich dociekań stała się niniejsza praca doktorska.pl_PL
dc.contributor.authorEmailachutnik@gmail.compl_PL
dc.dissertation.directorPiotrowski, Andrzej
dc.dissertation.reviewerKaźmierska, Kaja
dc.dissertation.reviewerKurcz, Zbigniew
dc.date.defence2016-11-21


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska