dc.contributor.author | Kretek-Kamińska, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2016-10-26T08:26:02Z | |
dc.date.available | 2016-10-26T08:26:02Z | |
dc.date.issued | 2016-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/19986 | |
dc.description.abstract | Wychodząc z założenia, że metodologia, definiowana jako opis procedur badawczych oraz analiza struktur wiedzy powstałych przy ich użyciu, nie istnieje poza praktyką, przedmiotem badań podjętych w rozprawie uczyniono sposoby „praktykowania” socjologii wykorzystywane w ramach różnych perspektyw teoretycznych i przy zastosowaniu różnych podejść metodologicznych oraz konteksty, w jakich praktyki te są realizowane.
Podstawową kategorię problemowo – analityczną, która łączy te zagadnienia i przez pryzmat której są one w pracy rekonstruowane, stanowi „strategia metodologiczno – badawcza” rozumiana jako kompleks założeń ontologicznych, epistemologicznych oraz metod i czynności badawczych wykorzystywanych dla realizacji określonych celów poznawczych. Odnosząc ją do socjologicznych rozpraw doktorskich analizie poddano: deklaracje dotyczące realizowanych w rozprawach podejść teoretyczno – metodologicznych, tematykę prac, typy i zakres stawianych celów, formę i teść problemów badawczych, zakres opracowań teoretycznych wziętych pod uwagę ze względu na ich przynależność paradygmatyczną oraz miejsce teorii w procesie badawczym, techniki zbierania informacji oraz metody analizy i sposoby opracowania danych z badań, a także zakres formułowanych wniosków. Analizując kolejne elementy strategii starano się uchwycić także powiązania między nimi, a także zrekonstruować kontekst, w którym dochodzi do ich aktualizacji w określonym kształcie. Oglądowi poddano zatem także historię i tradycje badawcze akademickich ośrodków socjologicznych, ich aktualną strukturę i pozycję w polu socjologii polskiej, główne obszary badań podejmowanych przez ich pracowników, a także relacje między różnymi kategoriami pracowników.
Materiał stanowiący podstawę sformułowanych wniosków stanowiło 146 prac doktorskich - w tym 109 empirycznych - z zakresu socjologii obronionych w latach 1993-2013 w siedmiu wybranych uniwersytetach, 61 wywiadów z ich autorami oraz 71 recenzji odnoszących się do 35 badanych prac. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | współczesna socjologia polska | pl_PL |
dc.subject | praktyka badawcza socjologii | pl_PL |
dc.subject | strategie badawcze | pl_PL |
dc.subject | socjologia wiedzy | pl_PL |
dc.subject | metodologia badań społecznych | pl_PL |
dc.title | Strategie metodologiczno-badawcze realizowane w socjologicznych rozprawach doktorskich w latach 1993-2013. | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.rights.holder | Kretek-Kamińska Agnieszka | pl_PL |
dc.page.number | 299 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Łódzki, Katedra Metod i Technik Badań Społecznych | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Socjolog, od roku 2004 asystent w Katedrze Metod i Technik Badań Społecznych Uniwersytetu Łódzkiego. Prowadzi badania dotyczące metodologii oraz warsztatu badawczego współczesnej socjologii. Jej zainteresowania badawcze obejmują także problematykę społeczeństwa obywatelskiego, socjologii nauki, socjologii edukacji. Autorka i współautorka kilkunastu artykułów oraz 3 monografii naukowych. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | kkaminsk@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Kubiak, Anna | |
dc.dissertation.reviewer | Romańczuk-Woroniecka, Grażyna | |
dc.dissertation.reviewer | Piotrowski, Andrzej | |
dc.date.defence | 2016-11-07 | |