Show simple item record

dc.contributor.authorJablonska, Marta
dc.contributor.authorBillewicz, Krzysztof
dc.date.accessioned2016-10-14T11:23:10Z
dc.date.available2016-10-14T11:23:10Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19904
dc.description.abstractPrzedstawicielami generacji Y są osoby urodzone w latach 1977–1997. Inaczej zwani „okablowanym pokoleniem”, są wprawni w wykorzystaniu narzędzi internetowych. Ich umiejętności w wykorzystaniu tego medium stają w konfrontacji z wyzwaniem dla społeczeństwa informacyjnego, jakim jest upowszechnienie serwisów Web 2.0. Natomiast przedstawiciele generacji Z, tzw. „milenijczycy”, to osoby urodzone po roku 2000, dla których często wirtualna rzeczywistość jest tożsama z prawdziwą i dla których Internet „istniał od zawsze”. W literaturze występują pewne rozbieżności w zakresach dat podawanych jako graniczne dla każdej generacji. Z tego powodu pokolenie osób młodych, dwudziestokilkulatków, bywa zaliczane zarówno do generacji Y, jak i Z – pokolenie przełomu. Celem pracy jest zaprezentowanie sposobów wykorzystania narzędzi Web 2.0 przez przedstawicieli pokolenia, będącego na granicy generacji Y i Z wraz z towarzyszącymi temu procesowi szansami oraz zagrożeniami. W tym celu, wykorzystując aktualną literaturę tematu, wykonaliśmy porównanie generacji internautów ze szczególnym uwzględnieniem pokolenia przełomu. W dalszej części opisano wyniki badania ankietowego, przeprowadzonego wśród przedstawicieli tej generacji, diagnozującego sposoby wykorzystania Internetu oraz płynące z tego potencjalne szanse i zagrożenia.pl_PL
dc.description.abstractThe representatives of generation Y are those born in the years 1977–1997. Otherwise known as “wired generation”, they are fluent in the Internet usage. Their skills in using this medium are confronted with the challenge of the information society, namely the spread of WEB 2.0 services. The representatives of Generation Z, though, the so-called “Millenials” are born after 2000 and perceive virtual reality as it was the same as a ‘real’ one. For them the Internet ‘always existed’. In the literature, there are some differences in the date ranges given for each generation. For this reason, generation of young people in their twenties, is sometimes included in both – the generation Y and Z – and called the breakthrough generation. The aim of the paper is to present ways WEB 2.0 services usage by representatives of the breakthrough generation together with the opportunities and threats. For this purpose, basing on the current literature of the subject, a comparison of the Internet tools usage by different generations of web surfers with particular emphasis on the generation breakthrough was made. In the next part of the paper, there were presented results of the survey that was carried out among representatives of breakthrough generation. The purpose of research was to detect ways of the Internet usage and emerging from this potential opportunities and threats.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;56
dc.subjectInternetpl_PL
dc.subjectWeb 2.0pl_PL
dc.subjectgeneracja Ypl_PL
dc.subjectgeneracja Zpl_PL
dc.subjectWEB 2.0pl_PL
dc.subjectgeneration Ypl_PL
dc.subjectgeneration Zpl_PL
dc.titlePokolenie przełomu w WEB 2.0pl_PL
dc.title.alternativeBreakthrough generation in WEB 2.0pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Marta R. Jabłońska, Krzysztof Billewicz, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[83]-97pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Informatyki Ekonomicznej, Instytut Ekonomik Stosowanych i Informatyki, Wy- dział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Rewolucji 1905 r. nr 37, 90-214 Łódź.pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Energoelektryki, Wydział Elektryczny, Politechnika Wrocławska, ul. Wy- brzeże Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAboujaoude E. (2012), Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesCantoni L., Rapetti E. (2015), Learners of Digital Era. What’s true, and what’s just hype about the so-called digital natives, [w:] International Handbook of E-Learning, Vol. 2: Implementation and Case Studies, eds. M. Ally, B. Khan, Routledge, London, s. 77–92.pl_PL
dc.referencesDejnaka A. (2013), Proces podejmowania decyzji zakupowych przez e-konsumentów w kontekście mediów społecznościowych, CeDeWu, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGibson W. (1984), Neuromancer, Ace Books, New York.pl_PL
dc.referencesHakkarainen K., Hietajärvi L., Alho K., Lonka K., Salmela-Aro K. (2015), Sociodigital Revolution: Digital Natives vs Digital Immigrants, [w:] International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, ed. J. D. Wright, Elsevier, Amsterdam, s. 918–923.pl_PL
dc.referencesHatalska N. (2008), Czy Generacja C zachowuje się tak samo online i offline, http://hatalska.com/2008/08/10/czy-generacja-c-zachowuje-sie-tak-samo-online-i-offline/ (19.06.2015).pl_PL
dc.referencesHatalska N. (2015), Generacja Z – pokolenie, które zmieni nasz świat, http://hatalska.com/2015/01/22/generacja-z-pokolenie-ktore-zmieni-nasz-swiat/ (11.06.2015).pl_PL
dc.referencesHoffmann Ch. P., Lutz Ch., Meckel M. (2015), Digital Natives or Digital Immigrants? The Impact of User Characteristics on Online Trust, “Journal of Management Information Systems”, Vol. 31, No. 3, s. 138–171.pl_PL
dc.referencesJeleśniański M. (2012), Liczba blogów w Polsce i na świecie – czy da się ją określić?, http://eredaktor.pl/internet-badania-trendy/liczba-blogow-w-polsce-i-na-swiecie-czy-da-sie-ja-okreslic/ (18.06.2015).pl_PL
dc.referencesJoiner R., Gavin J., Brosnan M., Cromby J., Gregory H., Guiller J. (2013), Comparing First and Second Generation Digital Natives’ Internet Use, Internet Anxiety, and Internet Identification, “Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking”, Vol. 16, No. 5, s. 549–552.pl_PL
dc.referencesKaliszewska K. (2012), Nadmierne używanie Internetu. Charakterystyka psychologiczna, UAM Wydawnictwo Naukowe, Poznań.pl_PL
dc.referencesKirk C. P., Chiagouris L., Lala V., Thomas J. D. E. (2015), How Do Digital Natives and Digital Immigrants Respond Differently to Interactivity Online? A Model for Predicting Consumer Attitudes and Intentions to Use Digital Information Products, “Journal of Advertising Research”, Vol. 55, No. 3, s. 1–14.pl_PL
dc.referencesKirwan G., Mc Guckin C. (2014), Digital natives or digitally naïve? E-professionalism and ethical dilemmas among newly graduated teachers and social workers in Ireland, “Journal of Technology in Human Services”, Vol. 32, No. 5, s. 119–132.pl_PL
dc.referencesKivunja Ch. (2014), Theoretical Perspectives of How Digital Natives Learn, “International Journal of Sustainability in Higher Education”, Vol. 3, No. 1, s. 94–109.pl_PL
dc.referencesKo Ch.-J., Thang S. M., Ou S.-Ch. (2014), Investigating the ICT Use and Needs of ‘Digital Natives’ In Learning English at a Taiwanese University, “International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies”, Vol. 9, No. 2, s. 32–45.pl_PL
dc.referencesKtoridou D., Eteokleous N. (2011), Developing digital immigrants’ computer literacy: the case of unemployed women, “Campus-Wide Information Systems”, Vol. 28 (3), No. 6, s. 154–163.pl_PL
dc.referencesLasota A., Wojcik-Mezyk N. (2013), Digital Immigrants exploring the virtual world. Difficulties and advantages of discovering Internet from novice perspective, [w:] Człowiek zalogowany, t. 2: Wirtualne społeczności, red. M. Wysocka-Pleczyk, K. Tucholska, materiały konferencyjne, Kraków, s. 68–76.pl_PL
dc.referencesLoos E. (2012), Senior citizens: Digital immigrants in their own country?, “Observatorio Journal”, Vol. 6, No. 1, s. 1–23.pl_PL
dc.referencesMarchant C., O’Donohoe S. (2014), Edging out of the nest: emerging adults’ use of smartphones in maintaining and transforming family relationships, “Journal of Marketing Management”, Vol. 30, No. 15–16, s. 1554–1576.pl_PL
dc.referencesMäntymäki M., Riemer K. (2014), Digital natives in social virtual worlds: A multi-method study of gratifications and social influences in Habbo Hotel, “International Journal of Information Management”, Vol. 34 (2), No. 4, s. 210–220.pl_PL
dc.referencesMitan A. (2014), Digital Natives Coming of Age: Challenges for Managers, “Management Dynamics in the Knowledge Economy”, Vol. 8, No. 2 (2), s. 335–355.pl_PL
dc.referencesPrensky M. (2001), Digital Natives, Digital Immigrants, “On the Horizon”, MCB University Press, Vol. 9, No. 5.pl_PL
dc.referencesPyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, wyd. 2, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesRansdell S., Kent B., Gaillard‐Kenney S., Long J. (2011), Digital immigrants fare better than digital natives due to social reliance, “British Journal of Educational Technology”, Vol. 42 (6), No. 10, s. 931–938.pl_PL
dc.referencesRapchak M., Behary R. (2013), Digital Immigrants, Digital Learning: Reaching Adults Through Information Literacy Instruction Online, “Journal of Library & Information Services in Distance Learning”, Vol. 10, No. 7 (4), s. 349–359.pl_PL
dc.referencesReid R., Van Niekerk J. (2014), Snakes and ladders for digital natives: information security education for the youth, “Information Management & Camp Computer Security”, Vol. 22 (2), No. 6, s. 179–190.pl_PL
dc.referencesSuša D. (2014), Digital Immigrants and Digital Natives: Learning Business Informatics at Higher Educational Level, “Business Systems Research Journal”, Vol. 5 (2), No. 1, s. 84–96.pl_PL
dc.referencesWang Q., Myers M. D., Sundaram D. (2013), Digital Natives and Digital Immigrants, “Business & Information Systems Engineering”, Vol. 12, No. 5, s. 409–419.pl_PL
dc.referencesZur O., Zur A. (2011), On Digital Immigrants and Digital Natives: How the Digital Divide Affects Families, Educational Institutions, and the Workplace, http://www.zurinstitute.com/digital_divide.htm (19.06.2015).pl_PL
dc.contributor.authorEmailmjablonska@uni.lodz.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailkrzysztof.billewicz@pwr.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.56.06


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record