dc.contributor.author | Jablonska, Marta | |
dc.contributor.author | Billewicz, Krzysztof | |
dc.date.accessioned | 2016-10-14T11:23:10Z | |
dc.date.available | 2016-10-14T11:23:10Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/19904 | |
dc.description.abstract | Przedstawicielami generacji Y są osoby urodzone w latach 1977–1997. Inaczej zwani „okablowanym pokoleniem”, są wprawni w wykorzystaniu narzędzi internetowych. Ich umiejętności w wykorzystaniu tego medium stają w konfrontacji z wyzwaniem dla społeczeństwa informacyjnego, jakim jest upowszechnienie serwisów Web 2.0. Natomiast przedstawiciele generacji Z, tzw. „milenijczycy”, to osoby urodzone po roku 2000, dla których często wirtualna rzeczywistość jest tożsama z prawdziwą i dla których Internet „istniał od zawsze”. W literaturze występują pewne rozbieżności w zakresach dat podawanych jako graniczne dla każdej generacji. Z tego powodu pokolenie osób młodych, dwudziestokilkulatków, bywa zaliczane zarówno do generacji Y, jak i Z – pokolenie przełomu. Celem pracy jest zaprezentowanie sposobów wykorzystania narzędzi Web 2.0 przez przedstawicieli pokolenia, będącego na granicy generacji Y i Z wraz z towarzyszącymi temu procesowi szansami oraz zagrożeniami. W tym celu, wykorzystując aktualną literaturę tematu, wykonaliśmy porównanie generacji internautów ze szczególnym uwzględnieniem pokolenia przełomu. W dalszej części opisano wyniki badania ankietowego, przeprowadzonego wśród przedstawicieli tej generacji, diagnozującego sposoby wykorzystania Internetu oraz płynące z tego potencjalne szanse i zagrożenia. | pl_PL |
dc.description.abstract | The representatives of generation Y are those born in the years 1977–1997. Otherwise known as “wired generation”, they are fluent in the Internet usage. Their skills in using this medium are confronted with the challenge of the information society, namely the spread of WEB 2.0 services. The representatives of Generation Z, though, the so-called “Millenials” are born after 2000 and perceive virtual reality as it was the same as a ‘real’ one. For them the Internet ‘always existed’. In the literature, there are some differences in the date ranges given for each generation. For this reason, generation of young people in their twenties, is sometimes included in both – the generation Y and Z – and called the breakthrough generation.
The aim of the paper is to present ways WEB 2.0 services usage by representatives of the breakthrough generation together with the opportunities and threats. For this purpose, basing on the current literature of the subject, a comparison of the Internet tools usage by different generations of web surfers with particular emphasis on the generation breakthrough was made. In the next part of the paper, there were presented results of the survey that was carried out among representatives of breakthrough generation. The purpose of research was to detect ways of the Internet usage and emerging from this potential opportunities and threats. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;56 | |
dc.subject | Internet | pl_PL |
dc.subject | Web 2.0 | pl_PL |
dc.subject | generacja Y | pl_PL |
dc.subject | generacja Z | pl_PL |
dc.subject | WEB 2.0 | pl_PL |
dc.subject | generation Y | pl_PL |
dc.subject | generation Z | pl_PL |
dc.title | Pokolenie przełomu w WEB 2.0 | pl_PL |
dc.title.alternative | Breakthrough generation in WEB 2.0 | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Marta R. Jabłońska, Krzysztof Billewicz, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | [83]-97 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Informatyki Ekonomicznej, Instytut Ekonomik Stosowanych i Informatyki, Wy- dział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Rewolucji 1905 r. nr 37, 90-214 Łódź. | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Energoelektryki, Wydział Elektryczny, Politechnika Wrocławska, ul. Wy- brzeże Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-4850 | |
dc.references | Aboujaoude E. (2012), Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Cantoni L., Rapetti E. (2015), Learners of Digital Era. What’s true, and what’s just hype about the so-called digital natives, [w:] International Handbook of E-Learning, Vol. 2: Implementation and Case Studies, eds. M. Ally, B. Khan, Routledge, London, s. 77–92. | pl_PL |
dc.references | Dejnaka A. (2013), Proces podejmowania decyzji zakupowych przez e-konsumentów w kontekście mediów społecznościowych, CeDeWu, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gibson W. (1984), Neuromancer, Ace Books, New York. | pl_PL |
dc.references | Hakkarainen K., Hietajärvi L., Alho K., Lonka K., Salmela-Aro K. (2015), Sociodigital Revolution: Digital Natives vs Digital Immigrants, [w:] International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, ed. J. D. Wright, Elsevier, Amsterdam, s. 918–923. | pl_PL |
dc.references | Hatalska N. (2008), Czy Generacja C zachowuje się tak samo online i offline, http://hatalska.com/2008/08/10/czy-generacja-c-zachowuje-sie-tak-samo-online-i-offline/ (19.06.2015). | pl_PL |
dc.references | Hatalska N. (2015), Generacja Z – pokolenie, które zmieni nasz świat, http://hatalska.com/2015/01/22/generacja-z-pokolenie-ktore-zmieni-nasz-swiat/ (11.06.2015). | pl_PL |
dc.references | Hoffmann Ch. P., Lutz Ch., Meckel M. (2015), Digital Natives or Digital Immigrants? The Impact of User Characteristics on Online Trust, “Journal of Management Information Systems”, Vol. 31, No. 3, s. 138–171. | pl_PL |
dc.references | Jeleśniański M. (2012), Liczba blogów w Polsce i na świecie – czy da się ją określić?, http://eredaktor.pl/internet-badania-trendy/liczba-blogow-w-polsce-i-na-swiecie-czy-da-sie-ja-okreslic/ (18.06.2015). | pl_PL |
dc.references | Joiner R., Gavin J., Brosnan M., Cromby J., Gregory H., Guiller J. (2013), Comparing First and Second Generation Digital Natives’ Internet Use, Internet Anxiety, and Internet Identification, “Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking”, Vol. 16, No. 5, s. 549–552. | pl_PL |
dc.references | Kaliszewska K. (2012), Nadmierne używanie Internetu. Charakterystyka psychologiczna, UAM Wydawnictwo Naukowe, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Kirk C. P., Chiagouris L., Lala V., Thomas J. D. E. (2015), How Do Digital Natives and Digital Immigrants Respond Differently to Interactivity Online? A Model for Predicting Consumer Attitudes and Intentions to Use Digital Information Products, “Journal of Advertising Research”, Vol. 55, No. 3, s. 1–14. | pl_PL |
dc.references | Kirwan G., Mc Guckin C. (2014), Digital natives or digitally naïve? E-professionalism and ethical dilemmas among newly graduated teachers and social workers in Ireland, “Journal of Technology in Human Services”, Vol. 32, No. 5, s. 119–132. | pl_PL |
dc.references | Kivunja Ch. (2014), Theoretical Perspectives of How Digital Natives Learn, “International Journal of Sustainability in Higher Education”, Vol. 3, No. 1, s. 94–109. | pl_PL |
dc.references | Ko Ch.-J., Thang S. M., Ou S.-Ch. (2014), Investigating the ICT Use and Needs of ‘Digital Natives’ In Learning English at a Taiwanese University, “International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies”, Vol. 9, No. 2, s. 32–45. | pl_PL |
dc.references | Ktoridou D., Eteokleous N. (2011), Developing digital immigrants’ computer literacy: the case of unemployed women, “Campus-Wide Information Systems”, Vol. 28 (3), No. 6, s. 154–163. | pl_PL |
dc.references | Lasota A., Wojcik-Mezyk N. (2013), Digital Immigrants exploring the virtual world. Difficulties and advantages of discovering Internet from novice perspective, [w:] Człowiek zalogowany, t. 2: Wirtualne społeczności, red. M. Wysocka-Pleczyk, K. Tucholska, materiały konferencyjne, Kraków, s. 68–76. | pl_PL |
dc.references | Loos E. (2012), Senior citizens: Digital immigrants in their own country?, “Observatorio Journal”, Vol. 6, No. 1, s. 1–23. | pl_PL |
dc.references | Marchant C., O’Donohoe S. (2014), Edging out of the nest: emerging adults’ use of smartphones in maintaining and transforming family relationships, “Journal of Marketing Management”, Vol. 30, No. 15–16, s. 1554–1576. | pl_PL |
dc.references | Mäntymäki M., Riemer K. (2014), Digital natives in social virtual worlds: A multi-method study of gratifications and social influences in Habbo Hotel, “International Journal of Information Management”, Vol. 34 (2), No. 4, s. 210–220. | pl_PL |
dc.references | Mitan A. (2014), Digital Natives Coming of Age: Challenges for Managers, “Management Dynamics in the Knowledge Economy”, Vol. 8, No. 2 (2), s. 335–355. | pl_PL |
dc.references | Prensky M. (2001), Digital Natives, Digital Immigrants, “On the Horizon”, MCB University Press, Vol. 9, No. 5. | pl_PL |
dc.references | Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, wyd. 2, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Ransdell S., Kent B., Gaillard‐Kenney S., Long J. (2011), Digital immigrants fare better than digital natives due to social reliance, “British Journal of Educational Technology”, Vol. 42 (6), No. 10, s. 931–938. | pl_PL |
dc.references | Rapchak M., Behary R. (2013), Digital Immigrants, Digital Learning: Reaching Adults Through Information Literacy Instruction Online, “Journal of Library & Information Services in Distance Learning”, Vol. 10, No. 7 (4), s. 349–359. | pl_PL |
dc.references | Reid R., Van Niekerk J. (2014), Snakes and ladders for digital natives: information security education for the youth, “Information Management & Camp Computer Security”, Vol. 22 (2), No. 6, s. 179–190. | pl_PL |
dc.references | Suša D. (2014), Digital Immigrants and Digital Natives: Learning Business Informatics at Higher Educational Level, “Business Systems Research Journal”, Vol. 5 (2), No. 1, s. 84–96. | pl_PL |
dc.references | Wang Q., Myers M. D., Sundaram D. (2013), Digital Natives and Digital Immigrants, “Business & Information Systems Engineering”, Vol. 12, No. 5, s. 409–419. | pl_PL |
dc.references | Zur O., Zur A. (2011), On Digital Immigrants and Digital Natives: How the Digital Divide Affects Families, Educational Institutions, and the Workplace, http://www.zurinstitute.com/digital_divide.htm (19.06.2015). | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | mjablonska@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | krzysztof.billewicz@pwr.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-600X.56.06 | |