Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWoźniak, Maria Judyta
dc.date.accessioned2016-08-17T08:55:24Z
dc.date.available2016-08-17T08:55:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19290
dc.description.abstractThe objective of this comparative article is to present the similarity of poetic concepts of Antonio Colinas and Zbigniew Herbert. The poets did not know each other, there are no traces of mutual influences to be found in their poetic output either, however, they both seemed to be equally connected with the Mediterranean culture. This article concentrates on the meaning of silence in their poetry seen as a necessary supplement to the art of words, hope for saving the sense from ambiguity and hubbub of words. Insufficiency of both the accessible language and silence inspires the poets to seek a form of expression that could satisfy human needs, “the unattainable language.” The search, between the word and silence, is manifested in the poetic works of Colinas and Herbert.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;4
dc.subjectAntonio Colinaspl_PL
dc.subjectZbigniew Herbertpl_PL
dc.subjectcontemporary poetrypl_PL
dc.subjectcomparative literaturepl_PL
dc.subjectsilencepl_PL
dc.subjectpoezja współczesnapl_PL
dc.subjectkomparatystyka literackapl_PL
dc.subjectciszapl_PL
dc.title„W lesie słów się zgubiłam” – o ciszy w poezji Antonia Colinasa i Zbigniewa Herbertapl_PL
dc.title.alternative“I got lost in a forest of words” − on silence in poetry of Antonio Colinas and Zbigniew Herbertpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Maria Judyta Woźniak, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[101]-110pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Hiszpańskiej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl_PL
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAlonso Gutiérrez Luis Miguel, Antonio Colinas: un clásico del siglo XXI, Universidad de León 2000.pl_PL
dc.referencesColinas Antonio, Obra poética completa (1967–2010), Ediciones Siruela, Madryt 2011.pl_PL
dc.referencesEl primer Aleixandre, „ĺnsula” 1973, nr 316, s. 3.pl_PL
dc.referencesTres tratados de armonía, Maginales Tusquets, Barcelona 2010.pl_PL
dc.referencesUna visión totalizadora de Antonio Machado, „El País / Libros”, 27 stycznia 1985, s. 4.pl_PL
dc.referencesEvdokimov Paul, Sztuka ikony. Teologia piękna, przekł. Maria Żurowska, Wydawnictwo Księży Marianów, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesFiut Aleksander, Język wiary i niewiary, w: Poznawanie Herberta, red. A. Franaszek, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000, s. 264–279.pl_PL
dc.referencesHerbert Zbigniew, Poezja w próżni, „Tygodnik Wybrzeża” 1948, nr 38, s. 3–5.pl_PL
dc.referencesWiersze zebrane, oprac. edyt. R. Krynicki, Wydawnictwo a5, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesHerbert Zbigniew, Zawieyski Jerzy, Korespondencja 1949–1967, oprac. P. Kądziela, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesKostkiewiczowa Teresa, Komparatystyka literacka – zakres i treść pojęcia. Status naukowy badań porównawczych, w: Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie. Radziejowice 6–8 lutego 1997 r., red. A. Nowicka-Jeżowa, Świat Literacki, Izabelin 1998, s. 11–16.pl_PL
dc.referencesŚliwiński Piotr, Poezja, czyli bunt, w: Poznawanie Herberta 2, wybór i wstęp A. Franaszek, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000, s. 149–166.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjudytawo@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.30.06
dc.relation.volume30pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord