Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPaprzycka, Emilia
dc.contributor.authorOrlik, Dominika
dc.date.accessioned2016-07-22T08:19:20Z
dc.date.available2016-07-22T08:19:20Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18891
dc.description.abstractProblematyka podjęta w artykule dotyczy znaczenia wyglądu dla sukcesu podczas rekrutacji do pracy zawodowej. Tekst jest prezentacją wyników badań, zaprojektowanych na podstawie koncepcji kapitału seksualnego autorstwa Catherine Hakim. Zostały zrealizowane w 2015 r. przy użyciu strategii ilościowej z zastosowaniem metody sondażu i ankiety audytoryjnej na celowo dobranej próbie 108 młodych osób, rozpoczynających karierę zawodową. Poszukiwano odpowiedzi na pytania dotyczące wzorców atrakcyjności kobiety i mężczyzny oraz znaczenia kapitału seksualnego dla efektów rekrutacji. Odpowiedzi badanych analizowano z uwzględnieniem kategorii płci i doświadczeń na rynku pracy. Z badań wynika, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni uważają, że kapitał seksualny ma znaczenie w procesie rekrutacji. Kobiety częściej niż mężczyźni wskazywały na wpływ wyglądu na efekty rekrutacji. Kobiety zatrudnione częściej niż niepracujące twierdziły, że atrakcyjny wygląd ma znaczenie dla uzyskania zatrudnienia.pl_PL
dc.description.abstractResults were considered in context of erotic capital – a sociological concept by Catherine Hakim which is based upon aesthetics and visual, physical, social, and sexual attractiveness. Quantitative study was undertaken as the primary research method through the use of a self-designed questionnaire and was conducted in January 2015 with a sample size of 108 young people who start their professional career. The study were sought answers to the questions concerning patterns of beauty of woman and man and importance of erotic capital to the effects of recruitment. Results indicated that the majority of respondents believe erotic capital impacts the recruitment process and that attractive people are able to obtain work more easily. Results also suggested appearance is of great important for professional career especially in opinion of those women who are employed.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;55
dc.subjectwyglądpl_PL
dc.subjectkapitał seksualnypl_PL
dc.subjectrekrutacjapl_PL
dc.subjectrynek pracypl_PL
dc.subjectkobietypl_PL
dc.subjectmężczyźnipl_PL
dc.subjectappearancepl_PL
dc.subjecterotic capitalpl_PL
dc.subjectrecruitmentpl_PL
dc.subjectlabor marketpl_PL
dc.subjectwomenpl_PL
dc.subjectmenpl_PL
dc.titleCzy wygląd ma znaczenie? Kapitał seksualny a sukces rekrutacyjny w opiniach kobiet i mężczyznpl_PL
dc.title.alternativeDoes appearance matter? Erotic capital and successful recruitment in the opinion of women and menpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Emilia Paprzycka, Dominika Orlik, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[5]-21pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Socjologii, Wydział Nauk Społecznych, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul. Nowoursynowska 166, 02-787 Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Główna Handlowa w Warszawie, Junior Recruiting Assistant w The Boston Consulting Group, ul. Mokotowska 1, 00-640 Warszawa.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAdams K., Galanes G. J. (2008), Komunikacja w grupach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAronson E. (1997), Psychologia społeczna, Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesCBOS (2003), Stosunek do własnego ciała – ideał pięknej kobiety i przystojnego mężczyzny. Komunikat z badań, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCBOS (2009), Jak Cię widzą, tak Cię piszą – Polacy o znaczeniu wyglądu w życiu. Komunikat z badań, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCialdini R. (2003), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesGoffman E. (2000), Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHakim C. (2011), Erotic Capital, Basic Books, New York.pl_PL
dc.referencesMandal E. (2012), Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPaprzycka E., Mianowska E., Izdebski Z. (2014), Jak dobieramy się w pary? Płeć biologiczna i płeć społeczno-kulturowa a preferowane cechy partnera, „Dyskursy Młodych Andragogów”, T. XV, s. 329–345.pl_PL
dc.referencesPodkowińska M. (2010), Komunikowanie w życiu człowieka, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPodkowińska M. (2011), Integracyjny wymiar komunikowania, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesReber A. (2000), Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSikorski W. (2013), Nieatrakcyjni źle traktowani w pracy, [online] http://finanse.wp.pl/kat,18453,title,Nie-atrakcyjni-zle-traktowani-wpracy,wid,15783519,wiadomosc.html?ticaid=1149f8&_ticrsn=3 (23.02.2015).pl_PL
dc.contributor.authorEmailemilia_paprzycka@sggw.plpl_PL
dc.contributor.authorEmaildominikaorlik@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.55.01


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord